Contenido principal
La participació dels ciutadans en la millora dels serveis
Els ciutadans poden col·laborar en la millora dels serveis que ofereix l'administració de la Seguretat Social a través de:
- Les enquestes i qüestionaris que es fan periòdicament.
- Les bústies de suggeriments i consultes.
- Les queixes i suggeriments.
Per concretar els principis de transparència i participació i per conèixer l'opinió dels ciutadans sobre l'atenció rebuda, s'han implantat qüestionaris d'avaluació que estan situats en l'atenció presencial en la zona d'atenció al públic en lloc visible i accessible o s'envien al domicili del ciutadà. Els comentaris dels ciutadans representen una font de coneixement de la seva opinió pel que fa a l'atenció que els presta la Seguretat Social per aconseguir que els serveis s'ofereixin de manera genèrica d'acord amb els compromisos de qualitat fixats a les Cartes de Serveis.
Mitjançant la presentació d'opinions i suggeriments que es poden dipositar a les bústies que hi ha a la seu de la direcció provincial i en cada una de les oficines d'atenció presencial, o bé mitjançant sol·licituds d'informació general que s'efectuïn a l'entrada "Consultes / Bústia de consultes" de la pàgina www.seg-social.es, Per motius de confidencialitat, no es faciliten dades personals des d'aquesta bústia.
El sistema de queixes i suggeriments s'utilitza per recollir les manifestacions d'insatisfacció dels usuaris amb els serveis rebuts i les iniciatives per a la millora de la seva qualitat.
- Les queixes i suggeriments es poden tramitar de forma presencial, per correu postal o per mitjans telefònics.
Si es presenten per correu electrònic o a través d'Internet, cal tenir la signatura electrònica de l'interessat.
Si les queixes i suggeriments es fan de manera presencial, l'usuari ha d'emplenar i signar el formulari establert i pot sol·licitar l'ajuda dels funcionaris.
- A les dependències i oficines de les entitats, hi ha un lloc on els usuaris poden presentar les queixes i suggeriments i que se senyalitza de manera visible i és de fàcil accés.
- Una vegada s'ha formulat la queixa o el suggeriment, es rep constància de la seva presentació.
- La unitat responsable de la tramitació ha d'informar l'interessat de les actuacions efectuades i, si escau, de les mesures adoptades, en el termini màxim de 20 dies hàbils següents a la data de la presentació. Aquest termini es pot suspendre quan calgui sol·licitar a l'interessat els aclariments necessaris per resoldre qualsevol qüestió que es plantegi.
- Si l'interessat no obté una resposta una vegada s'ha exhaurit aquest termini, es pot adreçar a la Inspecció de Serveis del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social, per conèixer els motius d'aquesta manca de resposta.
La presentació de qualsevol queixa o suggeriment no té la qualificació de recurs administratiu, no interromp les terminis establerts en el procediment de què es tracti, ni condiciona l'exercici de les altres accions o drets dels interessats.