Contenido principal
Organització Gestora de la Seguretat Social
Correspon als òrgans superiors dels departaments ministerials competents de l'Administració Central de l'Estat tant la potestat normativa sobre la Seguretat Social -impuls i direcció de la seua organització jurídica- com ara la vigilància, tutela i control de la gestió.
La gestió i administració en si mateixes estan encomanades a entitats estatals, Gestores de la Seguretat Social, auxiliades i complementades pels denominats Servicis Comuns.
Com notes característiques de l'organització gestora de la Seguretat Social a Espanya, poden esmentar-se:
Naturalesa pública
Es tracta d'Ens Públics dotats de personalitat jurídica pròpia i creats per dur a terme, baix la direcció i tutela del Ministeri corresponent, la gestió i administració de les prestacions concedides pel sistema de la Seguretat Social.
Racionalització per Entitats Gestores especialitzades
Per haver-se simplificat al màxim les Entitats gestores, les seues funcions s'han racionalitzat, i després de reintegrar-se l'Estat d'algunes competències que tenia assumides la Seguretat Social (ocupació, educació i servicis socials) i que no eren pròpies d'esta mateixa, s'ha possibilitat també una clara delimitació de les tres àrees d'objectius específics: la salut, la Seguretat Social i els servicis d'assistència social.
Descentralització territorial i eficàcia social
Les Entitats Gestores desenvolupen la seua activitat en règim descentralitzat en els diferents àmbits territorials. Constitucionalment, li correspon a l'Estat la legislació bàsica i el règim econòmic de la Seguretat Social i, en determinats casos, correspon a les Comunitats Autònomes el desenvolupament normatiu de la legislació bàsica esmentada, així com la gestió i administració dels servicis.
Participació dels interessats
La Constitució determina en l'article 129.1 que "la Llei establirà les formes de participació dels interessats en la Seguretat Social i en l'activitat dels organismes públics la funció dels quals afecte directament a la qualitat de la vida o al benestar general".
La participació en el control i vigilància de la gestió de les Entitats Gestores s'efectua, des del nivell estatal al local, per òrgans on figuren per parts iguals, representants dels sindicats, de les organitzacions empresarials i de l'Administració Pública.
Absència d'ànim de lucre
Així ho estableix la pròpia Llei de la Seguretat Social a l'art. 4t: "En cap cas, l'ordenació de la Seguretat Social podrà servir de fonament a operacions de lucre mercantil".
Tutela administrativa
Es realitza pels Centres Directius del Ministeri a través de diversos controls: d'ordre organitzatiu, de personal i d'ordre econòmic-financer, mitjançant la direcció i coordinació de la gestió dels recursos humans, financers i despeses de la Seguretat Social.
Submissió a un règim jurídic
La Seguretat Social s'emmarca en el procediment administratiu comú ja que és un servici públic exercit per òrgans estatals que realitzen actes administratius.