Contenido principal
Organització gestora de la Seguretat Social
Correspon als òrgans superiors dels departaments ministerials competents de l'Administració central de l'Estat tant la potestat normativa sobre la Seguretat Social -impuls i direcció de la seva ordenació jurídica- com la vigilància, tutela i control de la gestió.
La gestió i administració en si mateixes estan encomanades a entitats estatals, gestores de la Seguretat Social, auxiliades i complementades pels anomenats serveis comuns.
Com a notes característiques de l'organització gestora de la Seguretat Social a Espanya, cal esmentar:
Naturalesa pública
Es tracta d'ens públics dotats de personalitat jurídica pròpia i creats per portar a terme, sota la direcció i tutela del Ministeri corresponent, la gestió i administració de les prestacions concedides pel sistema de la Seguretat Social.
Racionalització per entitats gestores especialitzades
En haver-se simplificat al màxim les entitats gestores, s'han racionalitzat les seves funcions i després que l'Estat s'ha reintegrat d'algunes competències que la Seguretat Social tenia assumides (ocupació, educació i serveis socials) i que no li eren pròpies, s'ha possibilitat també una delimitació clara de les tres àrees d'objectius específics: la salut, la Seguretat Social i els serveis d'assistència social.
Descentralització territorial i eficàcia social
Les entitats gestores desenvolupen la seva activitat en règim descentralitzat en els diferents àmbits territorials. Segons la Constitució, li correspon a l'Estat la legislació bàsica i el règim econòmic de la Seguretat Social i, en determinats casos, correspon a les comunitats autònomes el desenvolupament normatiu d'aquesta legislació bàsica, i també la gestió i administració dels serveis.
Participació dels interessats
La Constitució determina a l'article 129.1 que "la Llei establirà les formes de participació dels interessats en la Seguretat Social i en l'activitat dels organismes públics la funció dels quals afecti directament la qualitat de vida o el benestar general".
La participació en el control i vigilància de la gestió de les entitats gestores s'efectua, des del nivell estatal al local, per òrgans en què figuren, en parts iguals, representants dels sindicats, de les organitzacions empresarials i de l'Administració Pública.
Sense ànim de lucre
Així ho estableix la mateixa Llei de la Seguretat Social a l'art. 4: "En cap cas, l'ordenació de la Seguretat Social no pot servir de fonament a operacions de lucre mercantil".
Tutela administrativa
S'efectua pels centres directius del Ministeri a través de diversos controls: d'ordre organitzatiu, de personal i d'ordre economicofinancer, mitjançant la direcció i coordinació de la gestió dels recursos humans, financers i despeses de la Seguretat Social.
Submissió a un règim jurídic
La Seguretat Social s'emmarca en el procediment administratiu comú en ser un servei públic exercit per òrgans estatals que duen a terme actes administratius.