Aviso Cookies

Este sitio web utiliza cookies para que vostede teña unha mellor experiencia de usuario. As cookies non se utilizan para recoller información de carácter persoal. Para máis información consulte a nosa política de cookies.

Contenido principal

O modelo actual de Seguridade Social

O modelo de Seguridade Social que a Constitución deseña vai ser máis ambicioso que o modelo vixente ata ese momento e esixirá adecuar o sistema ás previsións constitucionais, xa que as normas ordinarias preconstitucionais en materia de Seguridade Social son insuficientes para dar cumprimento ao modelo esixido pola Constitución.

Esta utiliza a expresión "Seguridade Social" en catro preceptos dispersos, se ben o máis importante, como apuntamos, é o artigo 41. O segundo precepto de interese é o artigo 149.1.17 que inclúe a lexislación básica e o réxime económico da Seguridade Social entre as materias sobre as que o Estado ten competencia exclusiva, sen prexuízo da execución dos seus servizos polas Comunidades Autónomas.

Á luz do terceiro precepto contemplado, que é o artigo 129.1, esa lexislación que corresponde ao Estado debe establecer as formas de participación dos interesados na Seguridade Social.

Unha cuarta e última referencia á Seguridade Social contense no artigo 25.2 cando, ao referirse aos dereitos do condenado a pena de prisión, declara que "en todo caso, terá dereito a un traballo remunerado e aos beneficios correspondentes da Seguridade Social".

Pero a contemplación das liñas mestras da Seguridade Social trazadas pola Constitución non se reduce aos catro artigos aludidos, en que tal expresión se utiliza. Tense que mencionar tamén outros artigos: a protección económica da familia (artigo 39); a protección da saúde (artigo 43); o tratamento e rehabilitación dos diminuídos físicos (artigo 49) e a suficiencia económica dos cidadáns durante a terceira idade, mediante pensións adecuadas e periodicamente actualizadas (artigo 50). Aspectos todos eles considerados
internacionalmente como vertentes da Seguridade Social.

O mandato constitucional, recollido como un dos principios reitores da política social e económica, cumpriuse mediante a promulgación da Lei de prestacións non contributivas, e así quedou finalmente configurado o sistema de protección da Seguridade Social a través de dúas modalidades ou niveis: unha modalidade contributiva e unha modalidade non contributiva.

O artigo 41. da Constitución española ao referirse á Seguridade Social establece que os poderes públicos manterán un réxime público de Seguridade Social para todos os cidadáns, que garanta a asistencia e prestacións sociais suficientes ante situacións de necesidade, especialmente en caso de desemprego. A asistencia e prestacións complementarias serán libres.

Deste xeito, na actualidade, a acción protectora do sistema de Seguridade Social español articúlase partindo dun módulo de protección integral e universalizada que comprende a asistencia sanitario-farmacéutica, a protección familiar, os servizos sociais e, en determinados casos, o subsidio por desemprego.

A esta protección acceden todos os cidadáns, en idénticas condicións, con independencia de que contribuísen ou non ao sistema da Seguridade Social, e complétase, por unha parte, co sistema de prestacións económicas no que, de forma harmónica e diferenciada, intégrase a modalidade contributiva, na que se ofrecen rendas de substitución dos salarios percibidos en activo (proporcionalidade entre salario-cotización e prestación) e, por outra, coa modalidade non contributiva, dirixida a proporcionar rendas de compensación das necesidades básicas en favor daqueles cidadáns que, atopándose en situación de necesidade, non acceden á esfera contributiva.

A estes dous niveis de carácter público e obrigatorio tense que engadir un terceiro nivel complementario de carácter libre, constituído principalmente polas Entidades de Previsión Social e os Fondos de Pensións.


O modelo actual de Seguridade Social

Contenido complementario
${loading}