El 23.04.20 s’ha publicat al BOE núm. 113 la Resolució de 21 d’abril de 2020, de l’Institut Social de la Marina, per la qual s’actualitzen determinades mesures, amb motiu del COVID-19, en relació amb les prestacions i serveis específics per al sector maritimopesquer, i entra en vigor des del moment de la seva publicació. Deroga la publicada anteriorment al BOE 19.03.20 i actualitza les mesures adoptades, amb motiu del COVID-19, respecte a la validesa dels Certificats de formació sanitària específica, els Certificats de revisió de les farmacioles preceptives a bord i dels Certificats mèdics d’aptitud per a l’embarcament marítim.
Medicina Preventiva
L'ISM, en el seu Programa de Sanitat Marítima incorpora un seguit d'actuacions de caràcter preventiu encaminades a elevar el nivell de salut de la població abans que el procés de malaltia aparegui, i disminuir els factors de risc laboral dels treballadors del mar quan es troben embarcats o en ports estrangers.
Les accions bàsiques del Programa de Sanitat Marítima, en el seu nivell preventiu, són les següents:
Reconeixements mèdics d’embarcament marítim.
Seguint les directrius de l'OIT en els seus Convenis sobre el Treball Marítim 2006 i sobre el Treball en la Pesca 2007, l'Institut Social de la Marina fa, gratuïtament, reconeixements mèdics d'embarcament marítim per a tots els treballadors del mar.
Aquests reconeixements estan establerts en el Reial Decret 505/2024, de 28 de maig, pel qual es regulen els reconeixements mèdics d'aptitud i la protecció de la salut de les persones treballadores del sector maritimopesquer embarcades.
Hi ha diversos tipus de reconeixements:
- Reconeixements mèdics d'aptitud per a l'embarcament marítim: Es fan abans d’enrolar-se i són obligatoris; el seu objectiu és garantir que les condicions psicofísiques del sol·licitant són compatibles amb les característiques del seu lloc de treball i no suposen un perill per a la salut i seguretat de l'individu ni de la resta de la tripulació. Aquestes condicions tampoc no hauran de posar en risc la navegació marítima.
- Reconeixement mèdic d'aptitud per al busseig professional: Tenen la finalitat de garantir que les condicions psicofísiques del bussejador professional són compatibles amb el treball en el medi hiperbàric.
- Reconeixement mèdic extraordinari: Es pot fer, a instàncies de la persona treballadora, l'empresa o l'Institut Social de la Marina, mentre el reconeixement mèdic previ estigui vigent. El seu objectiu és comprovar les condicions mèdiques de la persona treballadora, quan s’hagi pogut produir una variació en les condicions psicofísiques valorades inicialment.
Aquests reconeixements no només garanteixen que el treballador accedeixi al vaixell en les millors condicions psicofísiques possibles, des del punt de vista sanitari, també són el punt de partida per saber l'estat de salut de la població treballadora, fet que suposa una ajuda important en cas que el treballador necessiti assistència mèdica a bord des de les diferents unitats assistencials que integren el Programa de Sanitat Marítima.
Els interessats poden presentar la sol·licitud en qualsevol dels Centres de Sanitat Marítima de l'Institut Social de la Marina, mitjançant el servei corresponent de la Seu Electrònica de la Seguretat Social amb certificat o sense certificat electrònic, des del mòbil a l’app Seguretat Social o l’app ISM a la butxaca, i reunir els requisits següents:
Ser major de 16 anys, o de 18 per a bussejadors professionals, i no estar en situació d'incapacitat temporal o suspensió de la relació laboral per situació de risc durant l'embaràs o risc durant la lactància natural. Si la persona sol·licitant està en situació d'incapacitat permanent total, haurà d'acreditar tenir autorització prèvia de l'entitat gestora per efectuar una activitat professional diferent d'aquella per la qual es va reconèixer la situació d'incapacitat permanent.
Estar afiliats i en situació d'alta o assimilada a l'alta en el Règim Especial de la Seguretat Social dels Treballadors del Mar en llocs de treball que preceptivament requereixin un reconeixement mèdic d'aptitud per a l'embarcament marítim, o en la categoria de bussejador professional, o trobar-se en períodes d'inactivitat entre treballs de temporada en el sector maritimopesquer que requereixin algun d'aquests requisits.
En cas que no es compleixi el que s’ha dit abans, les persones interessades hauran d'acreditar que estan en alguna de les situacions següents:
1r Estar inscrites com a demandants d'ocupació en el sector maritimopesquer en llocs de treball que preceptivament requereixin un reconeixement mèdic d'embarcament marítim o com a bussejador professional en les categories incloses en el Règim Especial de la Seguretat Social dels Treballadors del Mar.
2n Estar pendents d'una contractació per ocupar un lloc a bord en un vaixell de bandera espanyola o com a bussejador professional en les categories incloses en el Règim Especial de la Seguretat Social dels Treballadors del Mar, fet que s’haurà d'acreditar mitjançant certificat de l'empresa.
En el moment de la sol·licitud, hauran d'acreditar la seva identitat mitjançant la presentació, depenent de la nacionalitat, del Document Nacional d'Identitat, NIE o passaport.
Les persones sol·licitants de reconeixements mèdics d'aptitud per a l'embarcament marítim hauran d'acreditar la condició de treballador del mar presentant la Llibreta de Navegació Marítima o el seu equivalent en tripulants de nacionalitat estrangera.
Els bussejadors professionals hauran d'aportar la targeta d'identitat de busseig professional si tenen la nacionalitat espanyola, o un document equivalent en cas de ciutadans d'una altra nacionalitat. Els bussejadors extractors de recursos marins hauran d'aportar certificat acreditatiu que els faculti per dur a terme aquesta activitat.
L'Institut Social de la Marina, en els reconeixements mèdics previs a l'embarcament periòdics, remet a les persones treballadores cartes recordatori i SMS informant-los que falta poc perquè venci la validesa del reconeixement anterior, i recordant-los que l’han de renovar.
El temps de vigència del reconeixement ve determinat, en cada cas, pel metge que el fa en funció de l'estat de salut del reconegut, la seva edat i la mena de treball que desenvolupa, amb el límit màxim de validesa de dos anys en general i d'un si es tracta de menors de 18 anys o bussejadors professionals.
Si el període de vigència d’un certificat mèdic d’aptitud per a l’embarcament marítim expira durant una travessia, continuarà sent vàlid fins a la data d’arribada al pròxim port d’escala on la persona interessada podrà obtenir un certificat mèdic expedit per personal facultatiu de sanitat marítima, a condició que aquesta prolongació de validesa no excedeixi de tres mesos.
Una vegada feta la qualificació del grau d'aptitud del treballador del mar, se li lliurarà un certificat en què figurarà la declaració d'aptitud corresponent (d’acord amb el que estableixen els Convenis sobre el Treball Marítim 2006 i sobre el Treball en la Pesca 2007, així com el Conveni STCW-78/10 de l'Organització Marítima Internacional).
D'altra banda, se li donarà un Informe mèdic i un Informe d'analítiques. Es pot accedir a aquests informes, a més, mitjançant l’aplicació ISM a la butxaca i a la Seu Electrònica de la Seguretat Social.
Formació Sanitària dels treballadors del mar.
L'article 9 del Conveni 164 de l'Organització Internacional del Treball, sobre la protecció de la salut i l'assistència mèdica de la gent del mar, de 1987, estableix que les persones encarregades de l'assistència mèdica a bord que no siguin metges hauran d'haver estudiat satisfactòriament un curs aprovat per l'autoritat competent de formació teòrica i pràctica en matèria d'assistència mèdica, establint una formació elemental i una altra del nivell més alt en funció del tonatge del vaixell i del temps de demora en l'obtenció d'una assistència mèdica qualificada.
Referent a això, el Reial Decret 258/1999, de 12 de febrer, pel qual s’estableixen les condicions mínimes sobre la protecció de la salut i l’assistència mèdica dels treballadors del mar (BOE del 24 de febrer), regula determinades matèries bàsiques en relació amb la protecció sanitària dels treballadors del mar: els continguts de les farmacioles a bord de les embarcacions, inclosa la Guia sanitària a bord, les instal·lacions sanitàries mínimes a bord dels vaixells, la formació sanitària obligatòria dels tripulants i la designació del Centre Radiomèdic de l’Institut Social de la Marina com a centre d’assistència sanitària permanent de la flota.
Amb posterioritat, l'Ordre PRE/646/2004, de 5 de març, estableix els continguts mínims dels programes de formació sanitària específica i les condicions per a l'expedició i homologació del certificat de formació sanitària dels treballadors del mar. Es creen dos certificats de formació sanitària per als treballadors del Mar:
- Formació Sanitària Específica Inicial: És l'equivalent a la formació en primers auxilis a bord que estableix la regla VI/4 apartat 2 de l'Annex I de la Directiva 2001/25/CE relativa al nivell mínim de formació en professions marítimes (Regla VI/4-2 de l’STCW-78/95, secció A-VI/4-1). Estan obligats a tenir aquest certificat: Tots els oficials encarregats de la guàrdia en cambra de màquines.
Els capitans, patrons i oficials que s’hagin d'encarregar de la guàrdia de navegació en embarcacions obligades a portar la farmaciola C. - Formació Sanitària Específica Avançada: Equival a la formació en cures mèdiques a bord que estableix la regla VI/4 apartat 1 de l'Annex I de la Directiva 2001/25/CE relativa al nivell mínim de formació en professions marítimes (Regla VI/4-1 de l’STCW-78/95, secció A-VI/4-2). Obligatori per a:
Els capitans, patrons i oficials que s’hagin d'encarregar de la guàrdia de navegació en vaixells obligats a portar la Farmaciola A o B.
Els certificats de Formació Sanitària Específica tenen una validesa màxima de cinc anys i, un cop transcorregut aquest termini, cal fer un nou curs de Formació Sanitària Específica (inicial o avançada) a fi de renovar-los.
Estudis epidemiològics
Aprofitant els reconeixements mèdics d'embarcament marítim es recullen dades que es fan servir per al disseny i posada en marxa de campanyes de divulgació i prevenció sanitàries posteriors.
Campanyes sanitàries de divulgació, de promoció de la salut i de prevenció.

Constitueixen el quart esglaó d’actuació preventiva que es realitza des dels centres provincials o locals de sanitat marítima (Direccions provincials i locals de l’ISM). Amb aquestes campanyes es pretén incidir en el coneixement sanitari del treballador, implicant-lo com a element responsable de la seva salut i aportant els mitjans necessaris per evitar l’aparició de les patologies de major incidència en aquesta població.
Cal destacar, entre d’altres, la realització de les campanyes següents:
- Prevenció de malalties de transmissió sexual, en especial la sida.
- Prevenció del paludisme.
- Prevenció de toxicomanies.
- Prevenció de riscos laborals del sector.
- Prevenció d’accidents a bord.
- Prevenció de riscos a coberta.
- Campanya de salut mental.
- Primers auxilis a bord.
- Prevenció del Tabaquisme.
- Benefici Exercici Físic a Bord.
-
Alimentació Saludable.
Documentos | Descàrrega | Fecha |
---|---|---|
175150 Fullet de prevenció del càncer |
|
21/04/2014 |
193617 Díptic campanya aigua potable a bord |
|
03/06/2015 |
193622 Cartell campanya aigua potable a bord |
|
03/06/2015 |
203540 Díptic Campanya Centre Ràdio Mèdic |
|
10/10/2016 |
203545 Cartell Campanya Centre Ràdio Mèdic |
|
07/10/2016 |
203551 Díptic Campanya Responsable Sanitari a Bord |
|
07/10/2016 |
203556 Cartell Campanya Responsable Sanitari a Bord |
|
07/10/2016 |
219352 Diptic sobre la Importància dels colors a bord |
|
24/07/2017 |
219357 Cartell sobre la importancia dels colors a bord |
|
10/02/2017 |
229324 Díptic Campanya Higiene Bucal |
|
22/12/2017 |
229342 Díptic Campanya Manipulació Manual de Càrregues |
|
22/12/2017 |
20251016_Folleto_RMEM_Cat Reconeixement Mèdic D'embarcament Marítim |
|
16/10/2025 |
Campanyes de vacunació.
Les campanyes de vaccinació s'efectuen a través dels Centres de Sanitat Marítima de l'ISM, ubicats a les Direccions provincials i Direccions locals de l'ISM, amb actuacions pròpies o en col·laboració amb altres organismes sanitaris públics.
A més a més, molts Centres de Sanitat Marítima realitzen una important labor preventiva amb la vaccinació, en campanyes d'àmbit nacional, provincial o local, contra malalties especialment greus com el tètanus, la grip i l'hepatitis B.
Control de farmacioles i control de les condicions higienicosanitàries dels vaixells.
Les farmacioles preceptives a bord estan regulades en el Reial Decret 258/1999, de 12 de febrer, pel qual s’estableixen condicions mínimes sobre la protecció de la salut i l’assistència mèdica dels treballadors del mar.
El control de les condicions higienicosanitàries dels vaixells és una tasca d’importància cabdal en la prevenció d'accidents i de malalties a bord de les embarcacions.
Hi ha diversos tipus de farmacioles a bord en funció de la distància de la costa a la qual els vaixells habitualment fan la seva activitat i del temps que es trigui a rebre una assistència sanitària adequada en cas d'emergència mèdica.
Les revisions periòdiques de les farmacioles reglamentàries les duu a terme el personal sanitari designat als Centres de Sanitat Marítima de l’ISM, ubicats a les Direccions Provincials i Direccions Locals de l’ISM i els seus resultats es consignen al certificat de revisió de la farmaciola corresponent amb validesa d’un any.
En totes les revisions es comprovarà que les farmacioles de bord disposen de la dotació reglamentària, que les condicions de conservació del continent i el contingut són adequades, que es respecten les dates de caducitat dels components i que es troben degudament senyalitzats i identificats. Així mateix, es verificarà l’existència, el registre i la custòdia de la documentació sanitària obligatòria en funció del tipus de farmaciola.
La sol·licitud de revisió periòdica de la farmaciola de bord es farà en el model unificat de sol·licitud que han d’emplenar les empreses (punt 2) —disponible al peu d’aquesta informació— i s’haurà de presentar a través del SERVEI DE REVISIÓ DE FARMACIOLES (REM) disponible a la Seu Electrònica de la Seguretat Social. Les sol·licituds de revisió de farmacioles es podran presentar amb una antelació de dos mesos des de la data de venciment del certificat de revisió de la farmaciola prèvia.
La sol·licitud ha d’anar acompanyada del document de control del contingut de la farmaciola o farmacioles de les quals se sol·licita la revisió, degudament emplenats pel responsable sanitari de bord, la data de la qual no pot ser superior als quinze dies previs a la sol·licitud de revisió —formats que figuren al peu d’aquesta informació—.
Així mateix, s’han d’aportar evidències dels aspectes assenyalats anteriorment per verificar el compliment dels requisits establerts en relació amb el continent, el contingut, la ubicació, la senyalització, el manteniment de la farmaciola de bord i la disponibilitat de la documentació sanitària integrant de la farmaciola (declaracions responsables, factures d’adquisició dels medicaments, imatges relatives al continent, la senyalització i la ubicació de la farmaciola, etc.).
Una vegada duta a terme la revisió, el patró, el capità o el responsable sanitari a bord ha de custodiar els documents de control del contingut de la farmaciola juntament amb el Certificat de Revisió de la farmaciola o farmacioles signat per l’armador, fins a la revisió següent.
Per sol·licitar la prescripció dels medicaments inclosos en la dotació farmacològica de les farmacioles dels vaixells es remetrà el model unificat de sol·licitud que les empreses han d’emplenar (punt 1), a través del SERVEI DE REVISIÓ DE FARMACIOLES (REM) disponible a la Seu Electrònica de la Seguretat Social.
La sol·licitud de la documentació integrant de la farmaciola s’ha de fer, si escau, en el model unificat de sol·licitud que les empreses han d’emplenar (punt 3), a través del SERVEI DE REVISIÓ DE FARMACIOLES (REM) disponible a la Seu Electrònica de la Seguretat Social.
ATENCIÓ
Per garantir el correcte funcionament i la integritat del formulari de control de farmacioles, us recomanem seguir aquestes passes:
- Descarregui’s el formulari: Faci clic dret a l’enllaç de descàrrega (desar enllaç/vincle com...) i desi l’arxiu directament al seu equip abans d’obrir-lo.
- Empleni el formulari des del seu equip: Un cop descarregat, eviti completar el formulari directament al navegador web. Obri l’arxiu des del seu equip i faci-hi les modificacions necessàries.
- Actualitzi des del seu equip: Per a futures actualitzacions, obri i modifiqui sempre el formulari des de l’arxiu que hagi desat al seu equip. Eviti completar o modificar el formulari al navegador web per evitar pèrdua de funcionalitat.
Recordi que l’ús de navegadors web per completar el formulari en pot afectar el correcte funcionament a causa de les restriccions de seguretat d’Adobe.
Documentos | Descàrrega | Fecha |
---|---|---|
156441 Especificacions tècniques |
|
08/02/2013 |
156440 Document de control de la Farmaciola A |
|
18/01/2013 |
156442 Document de control de la Farmaciola B |
|
18/01/2013 |
156443 Document de control de la Farmaciola C fins a 60 milles |
|
18/01/2013 |
156444 Document de control de la Farmaciola C fins a 10 milles |
|
21/04/2014 |
156445 Document de control de la Farmaciola d'antídots |
|
18/01/2013 |
156446 Document de control de la Farmaciola C de bot salvavides |
|
18/01/2013 |
169878 Llibre de registre d'administració de fàrmacs |
|
18/01/2013 |
178483 Sol·licitud Unificada de Farmacioles |
|
26/10/2020 |
Pla Nacional de Sensibilització en Seguretat i Salut en el Treball per al Sector Pesquer
Documentos | Descàrrega | Fecha |
---|---|---|
220068 Pla Nacional de Sensibilització en Seguretat i Salut en el Treball per al Sector Pesquer |
|
24/08/2017 |
220069 Resolució de 22 de juny de 2016, de la Direcció General d'Ocupació, per la qual es registra i publica l'Acord sectorial estatal del sector de la pesca. |
|
24/08/2017 |
Pròrrogues Certificats
Documentos | Descàrrega | Fecha |
---|---|---|
2703ProrrogasCert Pròrrogues Certificats |
|
30/04/2020 |