El reconeixement del dret al subsidi correspon a l'Entitat gestora o a la Mútua Col·laboradora amb la Seguretat Social amb què tinga concertada l'empresa la cobertura de les contingències professionals.
Inici del procediment:
-
El procediment s'inicia a instància de la treballadora, mitjançant un informe que haurà de sol·licitar al facultatiu del Servei Públic de Salut, on s' acredite la situació d'embaràs i la data probable del part.
-
Amb este informe i un certificat de l'empresa sobre l'activitat desenvolupada i les condicions del lloc de treball, la treballadora sol·licitarà l'emissió de la certificació mèdica sobre l'existència de risc durant l'embaràs a l'Entitat gestora o col·laboradora que corresponga.
Si l'Entitat gestora o col·laboradora considera que no hi ha situació de risc durant l'embaràs, aquesta denega l'expedició de la certificació mèdica sol·licitada i comunica a la treballadora que no pertoca iniciar el procediment destinat a l'obtenció de la prestació corresponent.
-
Un cop s'ha certificat el risc, si no ha sigut possible el canvi del lloc de treball, l'empresa ha de declarar la treballadora afectada en situació de suspensió del contracte per risc durant l'embaràs.
Sol·licitud de la prestació:
-
Per al reconeixement del subsidi, la treballadora haurà de presentar una sol·licitud dirigida a la Direcció provincial competent de l'Entitat gestora de la província on residisca o davant de la Mútua Col·laboradora amb la Seguretat Social que li corresponga.
-
La sol·licitud s’ha de formular en els models normalitzats i ha de contenir les dades i circumstàncies que estableix l'|art. 70 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, juntament amb els documents necessaris.
Resolució i notificació:
El Director provincial de l'Entitat gestora competent dictarà resolució expressa i la notificarà a la interessada en el termini de 30 dies, comptats des de la recepció de la sol·licitut de la interessada.
Les notificacions i comunicacions dirigides a les persones sol·licitants o perceptores de la prestació de risc durant l’embaràs, incloses les resolucions de la prestació, no s’envien en paper sinó que s’envien exclusivament per mitjans electrònics.
S’hi pot accedir a elles en el servei de la seu electrònica Notificacions telemàtiques. En aquest vídeo teniu informació sobre el funcionament d’aquest servei: https://youtu.be/KCuTpYlv0yE
Quan no es reconega inicialment el dret a la prestació econòmica, per no concórrer la situació protegida, s'indicarà a la interessada, si procedix, la data des de la qual podrà reconéixer-se la prestació, tenint en compte la certificació mèdica sobre l'existència de risc i l'evolució en l'estat de gestació, amb relació al risc específic derivat del lloc de treball. En conseqüència, en estos casos, no caldrà una nova sol·licitud, sinó tan sols l'aportació de la documentació exigida.
Quan es produïsquen contradiccions en les declaracions i certificacions presentades amb la sol·licitud, o concorren indicis de possible connivència per obtindre la prestació, es podrà sol·licitar informe a la Inspecció de Treball i Seguretat Social, perquè esta manifeste la seua conformitat o discrepància en relació amb les mesures adoptades per l'empresa, que puguen determinar el dret al subsidi. La petició de l'informe haurà d'anar acompanyada de la documentació presentada.
L'informe haurà d'emetre's en el termini màxim de 15 dies, transcorregut el qual, es podrà dictar resolució, sense tindre'l en compte, a l'efecte del reconeixement o denegació de la prestació econòmica. Excepcionalment, en estos casos, el termini de 30 dies queda suspés fins a la recepció de l'informe en l'Entitat gestora.
Prescripció
El dret al reconeixement de la prestació prescriu al cap de 5 anys, comptats des d'endemà al dia en què es produïsca el fet causant, sens perjuí que els efectes d'este reconeixement es produïsquen a partir dels tres mesos anteriors a la data en què es presente la sol·licitud corresponent.