El reconeixement del dret al subsidi correspon a l'Entitat gestora o a la Mútua Col·laboradora amb la Seguretat Social amb què tingui concertada l'empresa la cobertura de les contingències professionals.
Inici del procediment:
-
El procediment s'inicia a instàncies de la treballadora, mitjançant un informe que cal que sol·liciti al facultatiu del Servei Públic de Salut, en què s' acrediti la situació d'embaràs i la data probable del part.
-
Amb aquest informe i un certificat de l'empresa sobre l'activitat desenvolupada i les condicions del lloc de treball, la treballadora sol·licita l'emissió de la certificació mèdica sobre l'existència de risc durant l'embaràs a l'Entitat gestora o col·laboradora que correspongui.
Si l'Entitat gestora o col·laboradora considera que no hi ha situació de risc durant l'embaràs, aquesta denega l'expedició de la certificació mèdica sol·licitada i comunica a la treballadora que no pertoca iniciar el procediment destinat a l'obtenció de la prestació corresponent.
-
Un cop s'ha certificat el risc, si no ha estat possible el canvi del lloc de treball, l'empresa ha de declarar la treballadora afectada en situació de suspensió del contracte per risc durant l'embaràs.
Sol·licitud de la prestació:
-
Per al reconeixement del subsidi, la treballadora haurà de presentar una sol·licitud dirigida a la Direcció provincial competent de l'Entitat gestora de la província on resideixi o davant la Mútua Col·laboradora amb la Seguretat Social que li correspongui.
-
La sol·licitud s’ha de formular en els models normalitzats i ha de contenir les dades i circumstàncies que estableix l'|art. 70 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, juntament amb els documents necessaris.
Resolució i notificació:
El Director provincial de l'Entitat gestora competent dicta resolució expressa i la hi notifica, en el termini de 30 dies a comptar de la recepció de la sol·licitud de la interessada.
Les notificacions i comunicacions dirigides a les persones sol·licitants o perceptores de la prestació de risc durant l’embaràs, incloses les resolucions de la prestació, no s’envien en paper sinó que s’envien exclusivament per mitjans electrònics.
S’hi pot accedir en el servei de la seu electrònica Notificacions telemàtiques. En aquest vídeo teniu informació sobre el funcionament d’aquest servei: https://youtu.be/KCuTpYlv0yE
Quan no es reconeix inicialment el dret a la prestació econòmica, per no concórrer la situació protegida, s'indica a la interessada, si escau, la data a partir de la qual es pot reconèixer la prestació, en funció de la certificació mèdica sobre l'existència de risc i l'evolució de l'estat de la gestació, amb relació al risc específic derivat del lloc de treball. Per tant, en aquests casos, no cal fer una nova sol·licitud sinó tan sols aportar la documentació exigida.
Quan es produeixin contradiccions en les declaracions i certificacions presentades amb la sol·licitud o quan concorrin indicis de possible connivència per obtenir la prestació, es pot sol·licitar un informe a la Inspecció de Treball i Seguretat Social, perquè manifesti la seva conformitat o discrepància en relació amb les mesures adoptades per l'empresa, que puguin determinar el dret al subsidi. Cal que la petició de l'informe vagi acompanyada de la documentació presentada.
L'informe s’ha d'emetre en el termini màxim de 15 dies, després del qual es pot dictar resolució, sense tenir-lo en compte, pel que fa al reconeixement o denegació de la prestació econòmica. Excepcionalment, en aquests casos, el termini de 30 dies queda suspès fins a la recepció de l'informe de l'Entitat gestora.
Prescripció
El dret al reconeixement de la prestació prescriu al cap de 5 anys, comptats des del dia següent al dia en què té lloc el fet causant, sense perjudici que els efectes d'aquest reconeixement es produeixin a partir dels 3 mesos anteriors a la data en què es presenti la sol·licitud corresponent.