INICI DEL PROCEDIMENT
El procediment per a la determinació de la contingència causant dels processos d'IT es podrà iniciar, a partir de la data d'emissió del comunicat de baixa mèdica:
- D'ofici, per pròpia iniciativa de l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) o, com a conseqüència d'una petició motivada per la Inspecció de Treball i Seguretat Social, del Servei Públic de Salut (SPS) competent per gestionar l'assistència sanitària de la Seguretat Social, o a proposta de l'Institut Social de la Marina (ISM).
- A instància del treballador o del seu representant legal.
- A instàncies de les mútues col·laboradores amb la Seguretat Social o de les empreses col·laboradores, en aquells assumptes que els afectin directament.
Les sol·licituds hauran d'anar acompanyades de tota la documentació necessària per poder determinar la contingència, inclosos, si escau, els informes i les proves mèdiques fetes.
Adreçament del treballador al SPS per part de la mútua.
El facultatiu de la mútua que assisteixi el treballador podrà, inicialment, previ reconeixement mèdic preceptiu i la realització, si escau, de les proves que corresponguin, considerar que la patologia causant és de caràcter comú i remetre el treballador al SPS per al seu tractament, sens perjudici de dispensar-li l'assistència necessària en els casos d'urgència o de risc vital. A aquest efecte, lliurarà al treballador un informe mèdic en què es descrigui la patologia i se n'assenyali el diagnòstic, el tractament dispensat i els motius que justifiquen la determinació de la contingència causant com a comuna, al qual s'adjuntaran els informes relatius a les proves que, si s'escau, s'hagin fet.
Emissió de comunicat mèdic de baixa per part del SPS.
Sol·licitud de determinació de contingència del treballador
Si, en vista de l'informe de la mútua, el treballador va al SPS i el metge emet un comunicat de baixa per contingència comuna, el beneficiari podrà formular un reclamació en relació amb la consideració atorgada a la contingència davant l'INSS, la qual se substanciarà i resoldrà aplicant el procediment regulat a l'article 6 del Reial Decret 1430/2009, d'11 de setembre.
Inici d’ofici d’expedient de determinació de contingències
Per part seva, el facultatiu que emeti el comunicat de baixa podrà formular la seva discrepància davant la consideració de la contingència que va atorgar la mútua en els termes establerts en l'article 6 esmentat en el paràgraf anterior, sens perjudici que el comunicat mèdic produeixi plens efectes.
Comunicació de l'inici del procediment als interessats. Sol·licitud d'informes.
L'INSS comunicarà la iniciació del procediment al SPS competent, a la mútua d'accidents de treball i malalties professionals de la Seguretat Social o a l'empresa col·laboradora, segons correspongui, quan el procediment no s'hagi iniciat a instància seva i en aquells assumptes que els afectin, perquè, en el termini improrrogable de quatre dies hàbils, aportin els antecedents relacionats amb el cas i informin sobre la contingència de què consideren que deriva el procés patològic i els motius.
També es donarà trasllat al treballador de la iniciació del procediment, quan no hagi estat a instància seva, i se li comunicarà que disposa d'un termini de deu dies hàbils per aportar la documentació i fer les al·legacions que consideri oportunes.
Així mateix, l'INSS podrà sol·licitar els informes i dur a terme totes les actuacions que consideri necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals ha de dictar una resolució.
TRAMITACIÓ
L'equip de valoració d'incapacitats emetrà un informe preceptiu, que elevarà al director provincial de l'INSS, en el qual es pronunciarà sobre la contingència que ha originat el procés d'aquesta incapacitat.
Emès l'informe de l'equip de valoració d'incapacitats, el director provincial competent de l'INSS dictarà la resolució que correspongui, en el termini màxim de quinze dies hàbils a comptar des de l'aportació de la documentació per les parts interessades, o des de l'esgotament dels terminis concedits en la comunicació de l'inici de l'expedient.
En l'àmbit d'aplicació del Règim Especial de Treballadors del Mar, l'informe preceptiu del corresponent equip de valoració d'incapacitats serà formulat davant el director provincial de l'ISM per tal que adopti la resolució que correspongui i ho notifiqui posteriorment a les parts interessades.
RESOLUCIÓ
La resolució que es dicti s’haurà de pronunciar sobre els punts següents:
- Determinació de la contingència, comuna o professional, de què derivi la situació d’incapacitat temporal i si el procés és o no una recaiguda d’un altre d’anterior.
- Efectes que corresponguin, en el procés d’IT, com a conseqüència de la determinació de la contingència causant, quan coincideixin en el temps malalties derivades de diferents contingències.
- Subjecte responsable de les prestacions econòmiques i sanitàries.
Efectes de la resolució. Modificació de contingència:
Contingència comuna a contingència professional.
Quan el SPS hagi emès un comunicat de baixa per contingències comunes, s'iniciarà l'abonament de la prestació d'IT corresponent fins a la data de resolució del procediment, sens perjudici que quan la resolució determini el caràcter professional de la contingència, la mútua que la cobreixi hagi d'abonar a l'interessat la diferència que resulti a favor seu, i reintegrar tant a l'entitat gestora, si s'escau, la prestació abonada al seu càrrec, mitjançant la compensació de les quanties que siguin procedents, com al SPS el cost de l'assistència sanitària prestada. Així mateix, quan la contingència professional sigui a càrrec de l'entitat gestora, aquesta entitat abonarà a l'interessat les diferències que li corresponguin.
Contingència professional a contingència comuna.
Es procedirà de la mateixa manera quan la resolució determini el caràcter comú de la contingència (es modificarà la qualificació anterior com a professional) i la seva protecció hagi estat dispensada per una mútua. L'entitat gestora i el SPS li hauran de reintegrar les despeses generades per les prestacions econòmiques i assistencials fins a la quantia que correspongui a les prestacions esmentades tenint en compte el seu caràcter comú. Així mateix, quan les dues contingències siguin protegides per la mútua, aquesta mútua farà les corresponents compensacions en els seus comptes
Comunicació de la resolució. Recursos.
La resolució serà comunicada a l'interessat, a l'empresa, a la mútua i al SPS. Les comunicacions efectuades entre les entitats gestores, la mútua i l'empresa es faran preferentment per mitjans electrònics, informàtics o telemàtics que permetin la major rapidesa en la informació.
Les resolucions emeses per l'entitat gestora, en l'exercici de les competències establertes en l'article 6 del RD 1430/2009, d'11 de setembre, es podran considerar dictades amb els efectes atribuïts a la resolució d'una reclamació prèvia, d'acord amb el que disposa l'article 71 de la Llei 36/2011, de 10 d'octubre, reguladora de la jurisdicció social.