Avís Cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d’usuari. Les cookies no s’utilitzen per recollir informació de caràcter personal. Per a més informació consulti la nostra política de cookies.

Valore esta página
Valore este contenido

Gestió / Pagament

Tema:

  • Gestió / Pagament

    • A qui correspon el pagament de la IT en cas de recaiguda si en aquest moment l'asseguradora és diferent de la que va protegir l'accident inicial?
      Categoria: > Tema:
      • En cas de malaltia comuna o accident no laboral:

        L'entitat que protegeix la IT en el moment de la recaiguda és la que assumeix el pagament de la prestació, i el subsidi es calcula en funció de les bases de cotització del moment de la recaiguda,  independentment de qui l'hagi protegit en el primer procés.

      • En cas d'AT  o MP:

        • Si la base reguladora de l'AT inicial és igual o superior a la de la recaiguda: la primera asseguradora abonarà la recaiguda prenent com a base reguladora la de la recaiguda. La segona queda alliberada del pagament.

        • Si la base reguladora de l'AT inicial és inferior a la de la recaiguda: la primera asseguradora abonarà l'import per la base assegurada en l'AT inicial i la segona pagarà la diferència entre la primera base reguladora i la de la recaiguda.            

      Aquest criteri es manté encara que hi hagi més de 180 dies sense activitat laboral, si bé no és un procés acumulable a l'efecte de la durada màxima de la IT. 

      Si en el moment de la recaiguda el treballador es troba en atur, l'asseguradora inicial respondrà de la IT en funció de la base reguladora del primer procés o dels salaris de l'accident si en aquell moment no es va produir baixa mèdica. No obstant això, s'aplicaran al pagament les limitacions de l'art. 222 de la LGSS.

      Accions disponibles
    • Quins documents s'han d'aportar per tal de tramitar la Incapacitat Temporal d'autònoms?
      Categoria: > Tema:

      Cal presentar a l'entitat amb la qual tingueu concertat el risc, a l'INSS o a la Mútua, si escau, sol·licitud de pagament directe de la prestació d'incapacitat temporal, comunicat de baixa, document acreditatiu d'estar al corrent en el pagament de les quotes a la Seguretat Social, així com declaració d'activitat.

      Accions disponibles
    • Quin termini té el treballador autònom per presentar la declaració de situació de l'activitat? Quines conseqüències té la no presentació?
      Categoria: > Tema:

      Els treballador per compte propi o autònoms tenen l'obligació de presentar en l'INSS en un termini de 15 dies des de l'inici de la situació d' IT, declaració sobre la persona que gestiona directament l'establiment mercantil, industrial o d'una altra naturalesa o, en el seu cas, de cessament temporal o definitiu de l'activitat a fi que l'Administració pugui verificar la situació en la qual queda l'establiment de què és titular durant la situació de IT.       
         
      No obstant això, només procedeix iniciar expedient sancionador si la presentació de la declaració es produeix un cop transcorreguts 45 dies des de la baixa mèdica.    
             
      La no presentació de la declaració o la declaració extemporània, es considera una infracció lleu i per consegüent se sanciona amb la pèrdua de la prestació durant un mes.

      No és un document preceptiu, sinó obligatori, per la qual cosa es podrà tramitar l'expedient encara que no es disposi de la declaració. Si el treballador reuneix tots els requisits, es resoldrà l'expedient amb la seva aprovació, però no es pagarà el subsidi i es mantindrà la suspensió en el pagament fins que es presenti la declaració.

      Accions disponibles
    • Si estic en situació d’incapacitat temporal per pagament directe, he de continuar presentant els informes de confirmació davant de l’INSS o l’ISM per rebre el pagament de la meva prestació?
      Categoria: > Tema:
      • Si el Servei Públic de Salut ha emès el corresponent comunicat de confirmació o, si escau, comunicat d’alta, l’INSS o ISM pagarà la prestació d’incapacitat temporal de manera automàtica sense necessitat de presentar els comunicats de confirmació i/o alta.    
      • El període que cobreixin els comunicats de confirmació i/o alta esmentats serà pagat amb la nòmina mensual centralitzada, com era habitual abans de la situació extraordinària de mesures de contenció de la COVID-19.
      • No obstant això, l’Institut Nacional de la Seguretat Social només podrà emetre el pagament si hi ha hagut una emissió prèvia dels comunicats de confirmació i/o alta corresponents.
      • Si no rebeu el pagament, heu de contactar amb el Servei Públic de Salut (SPS) per consultar si s’ha emès el comunicat de confirmació i/o alta i resoldre, si escau, la incidència en l’emissió, ja que el SPS és l’òrgan competent per a l’emissió dels comunicats de confirmació i/o alta.
      Accions disponibles
    • A quina entitat correspon el pagament de la incapacitat temporal en aquests supòsits?
      Categoria: > Tema:
      • Quan la IT deriva de contingències comunes,  el pagament correspon a l’entitat gestora (INSS o ISM) o a la mútua si l’empresa ha optat perquè aquesta assumeixi el pagament de la prestació
      • En el cas d’una IT derivada de contingències professionals, el pagament correspon a l’entitat gestora (INSS o ISM) o a la mútua amb la qual l’empresa tingui cobertes les contingències professionals, o a l’empresa que col·labori voluntàriament en la gestió de la IT derivada de contingències professionals. 
      Accions disponibles
    • Qui serà l’encarregada de prestar l’assistència sanitària i dur a terme el control de comunicats en aquests supòsits?
      Categoria: > Tema:
      • L’assistència sanitària i el control dels comunicats pot correspondre, en cas d’una IT de menys de 365 dies, al Servei Públic de Salut, a l’INSS, a l’ISM i, si escau, a la Mútua col·laboradora o a  l’empresa que assumeixi la col·laboració voluntària en els casos en què tinguin coberta la IT derivada de contingències professionals.
      • A partir del dia 365, l’assistència sanitària i el control del procés correspondran a l’INSS o a l’ISM.
      Accions disponibles
    • Si soc treballador autònom i he optat per una Mútua per causar dret a la prestació extraordinària per cessament d’activitat mentre estic en incapacitat temporal de pagament directe per l’INSS, a qui...
      Categoria: > Tema:

      Si soc treballador autònom i he optat per una Mútua per causar dret a la prestació extraordinària per cessament d’activitat mentre estic en incapacitat temporal de pagament directe per l’INSS, a qui correspon abonar-me la incapacitat temporal?

      • Si la responsabilitat del pagament de la incapacitat temporal corresponia a l’INSS en el moment de l’opció per la Mútua, després de l’opció, el pagament continuarà corresponent a l’INSS.
      • Si la incapacitat temporal es causa després l’opció per la Mútua o es pateix una recaiguda de la incapacitat temporal anterior, serà la Mútua Col·laboradora la que assumirà la gestió i el pagament d’aquesta incapacitat temporal.
      Accions disponibles
Complementary Content
${loading}