Duració
La duració del subsidi serà equivalent a la dels períodes de descans o permisos que es disfruten, d’acord amb el que preveu l’art. 48.4, 5 i 6 de l’Estatut dels treballadors (ET) i l’art. 49 a), b) i c) de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic (EBEP).
Períodes de descans en relació amb l’Estatut dels Treballadors (ET)
Des de l’01/01/2021 la duració de la prestació per a tots dos progenitors, adoptants, guardadors o acollidors serà de 16 setmanes i es tindran en compte les regles següents:
En cas de naixement
-
Mare biològica:
- 6 setmanes obligatòries i ininterrompudes. Caldrà disfrutar-ne a jornada completa immediatament després del part.
-
10 setmanes de les quals es podrà disfrutar a jornada completa o parcial:
- De manera continuada al període obligatori.
- De manera interrompuda; en este cas, ha de ser en períodes setmanals (acumulats o independents) des de l’acabament de les 6 setmanes obligatòries fins que el/la fill/a complisca 12 mesos d’edat.
- El gaudi de cada període setmanal o acumulació de períodes l’ha de comunicar l’interessat/ada a l’empresa amb una antelació mínima de 15 dies.
- El gaudi a jornada completa o parcial d’este període requerirà un acord entre l’empresa i la persona treballadora.
-
Un altre progenitor (diferent de la mare biològica):
- 6 setmanes ininterrompudes, obligatòries i de les quals caldrà gaudir a jornada completa immediatament després del part.
-
10 setmanes voluntàries de les quals es podrà gaudir a jornada completa o parcial:
- De manera continuada al període obligatori.
- De manera interrompuda, en períodes setmanals (acumulats o independents) des de l’acabament de les 6 setmanes obligatòries, fins que el/la fill/a complisca 12 mesos d’edat.
- El gaudi de cada període setmanal o acumulació de períodes l’haurà de comunicar l’interessat/ada a l’empresa amb una antelació mínima de 15 dies.
- El gaudi a jornada completa o parcial d’este període requerirà un acord entre l’empresa i la persona treballadora.
-
Ampliacions de la duració de la prestació comunes a ambdós progenitors:
- 1 setmana per a cada progenitor, per cada fill/a, a partir del segon, en cas de naixement múltiple.
- 1 setmana per a cada progenitor en cas de discapacitat del/la fill/a
- 6 setmanes ininterrompudes, obligatòries i que caldrà gaudir-ne a jornada completa immediatament després de la resolució judicial per la qual es constituïx l’adopció o a la decisió administrativa de guarda amb finalitats d’adopció o d’acolliment.
-
10 setmanes voluntàries que podran disfrutar-ne a jornada completa o parcial:
-
De manera continuada al període obligatori.
-
De manera interrompuda, en períodes setmanals (acumulats o independents) des de la finalització de les 6 setmanes obligatòries, dins dels 12 mesos següents a la resolució judicial o decisió administrativa.
-
El gaudi de cada període setmanal o acumulació de períodes l’haurà de comunicar l’interessat/ada a l’empresa amb una antelació mínima de 15 dies.
- El gaudi a jornada completa o parcial d’este període requerix un acord entre l’empresa i la persona treballadora.
-
- 1 setmana per a cada progenitor, per cada fill/a, a partir del segon, en cas d’adopció múltiple.
- 1 setmana per a cada progenitor en cas de discapacitat del/la fill/a.
Disposarà d’un període de suspensió total de 16 setmanes, amb la distribució següent:
Es manté la possibilitat que la mare biològica puga anticipar l’inici de la prestació fins a 4 setmanes a la data probable de part.
En els casos de mort del fill/a, el període de suspensió no es veurà reduït, llevat que es reincorporen a la faena transcorregudes les 6 setmanes de descans obligatori.
Disposarà d’un període de suspensió total de 16 setmanes, amb la distribució següent:
En els casos de mort del fill o de la filla, el període de suspensió no es veurà reduït, llevat que es reincorpore a la faena una vegada transcorregudes les 6 setmanes de descans obligatori.
En els casos de part prematur i aquells supòsits en què el nounat haja de romandre hospitalitzat a continuació del part, per un període superior a set dies, la prestació es podrà ampliar en tants dies com el/la nascut/uda es trobe hospitalitzat/ada, amb un màxim de tretze setmanes addicionals. D’esta ampliació podran disfrutar cadascun dels progenitors, a partir de l’alta hospitalària. S’exclouen d’eixe còmput les setmanes de descans obligatori.
En cas d’adopció, de guarda amb finalitats d’adopció o d’acolliment:
Cada adoptant, guardador o acollidor disposarà d’un període de suspensió total de 16 setmanes, amb la distribució següent:
En els supòsits d’adopció internacional, quan siga necessari el desplaçament previ dels progenitors al país d'origen de l'adoptat/ada, el període de suspensió es podrà iniciar fins a 4 setmanes abans de la resolució per la qual es constituïx l'adopció.
Ampliacions de la duració de la prestació
En el supòsit de família monoparental, en cas de part, adopció o acolliment múltiple o de fill o menor amb discapacitat, es manté el dret del període addicional de dues setmanes a favor de l’únic progenitor existent.
Períodes de descans en relació amb l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic (EBEP)
Es modifica l'art. 7 de l’EBEP. Des de l’entrada en vigor d’este Reial Decret llei, en matèria de permisos de naixement, adopció, del progenitor diferent de la mare biològica i lactància, el personal laboral al servici de les Administracions públiques es regirà pel que preveu l’EBEP.
Es modifiquen els apartats a), b), c) i d) de l’article 49, i se substituïxen els actuals permisos de maternitat i paternitat, per: permís per naixement per a la mare biològica; permís per adopció, guarda amb finalitats d’adopció o acolliment; i permís del progenitor diferent de la mare biològica per naixement, adopció, guarda amb finalitats d’adopció i acolliment.
-
Permís per naixement per a mare biològica.
El permís tindrà una duració de 16 setmanes amb la distribució següent:
- 6 setmanes obligatòries i ininterrompudes. Caldrà disfrutar-ne a jornada completa immediatament després del part.
-
Les 10 setmanes restants, a jornada completa o parcial.
- De manera continuada al període obligatori.
-
De manera interrompuda, només en el cas que ambdós progenitors treballen. En este cas, ha de ser en períodes setmanals (acumulats o independents) des de l’acabament de les 6 setmanes obligatòries fins que el/la fill/a complisca 12 mesos d’edat.
Ampliacions de la duració de la prestació per a la mare biològica:
- 1 setmana, per cada fill/a, a partir del/la segon/a, en cas de naixement múltiple.
- 1 setmana per cada fill/a discapacitat/ada.
- En els casos de part prematur i aquells supòsits en els quals el nounat haja de romandre hospitalitzat a continuació del part, la prestació es podrà ampliar en tants dies com el/la nascut/uda es trobe hospitalitzat/ada, amb un màxim de 13 setmanes addicionals.
En cas de mort de la mare, l’altre progenitor podrà fer ús de la totalitat o de la part que li reste a eixe permís.
En el supòsit de mort del fill o filla, el període de duració del permís no es veurà reduït, llevat que, una vegada acabades les 6 setmanes de descans obligatori, se sol·licite la reincorporació al lloc de treball.
Desapareix la cessió de la maternitat per part de la mare a l’altre progenitor, així com la possibilitat d’inici de la prestació abans de la data probable del part.
-
Permís per adopció, guarda amb finalitats d’adopció o acolliment per a un progenitor:
Tindrà una duració de 16 setmanes per a un progenitor.
La distribució d’estes 16 setmanes és la següent:
- 6 setmanes obligatòries, ininterrompudes. Caldrà gaudir-ne a jornada completa immediatament després de la resolució judicial per la qual es constituïx l’adopció o a la decisió administrativa de guarda amb finalitats d’adopció o acolliment.
- Les 10 setmanes restants, a jornada completa o parcial. Caldrà disfrutar-ne:
- De manera continuada al període obligatori.
- De manera interrompuda, només en el cas que ambdós progenitors treballen i, en este cas, ha de ser en períodes setmanals (acumulats o independents) des de l’acabament de les 6 setmanes obligatòries fins als 12 mesos des de la data de resolució judicial per la qual es constituïx l’adopció o bé a la decisió administrativa de guarda amb finalitats d’adopció o d’acolliment.
Ampliacions de la duració de la prestació:
- 1 setmana per a cada progenitor, per cada fill/a, a partir del/la segon/a, en cas d’adopció, guarda o acolliment múltiple.
- 1 setmana per a cada progenitor per cada fill/a discapacitat/ada
L’ adoptant tindrà dret:
- A un permís de fins a 2 mesos de duració a càrrec de l’empresa amb retribucions bàsiques.
- A iniciar el permís d’adopció, guarda o acolliment, fins a 4 setmanes abans de la resolució judicial o decisió administrativa.
-
Permís del progenitor diferent de la mare biològica per naixement, guarda amb finalitats d’adopció, acolliment o adopció d’un fill o filla
En cas de naixement:
Tindrà una duració de 16 setmanes, amb la distribució següent:
- 6 setmanes seran immediatament posteriors a la data del naixement, i seran de descans obligatori, ininterrompudes i a jornada completa.
- 10 setmanes restants a jornada completa o parcial, de les quals podran gaudir:
- De manera continuada al període obligatori
- De manera interrompuda, només en el cas que ambdós progenitors treballen. En este cas, ha de ser en períodes setmanals (acumulats o independents) des de l’acabament de les 6 setmanes obligatòries de la mare fins que el fill/a complisca 12 mesos d’edat. Per a cada període de gaudi interromput serà necessari un preavís d’almenys 15 dies.
Si opten per gaudir de la part no obligatòria d’este permís posteriorment a la setmana 16 del permís per naixement i el progenitor que disfruta del permís per naixement ha sol·licitat l’acumulació del temps de lactància en jornades completes, el gaudi de la part no obligatòria es podrà iniciar quan acabe este últim període.
Ampliacions de la duració de la prestació:
- 1 setmana, per cada fill/a, a partir del/la segon/a, en cas de part múltiple.
- 1 setmana en cas de discapacitat del/la menor nascut/uda, per cada menor discapacitat/ada.
- En el supòsit de família monoparental, en cas de part múltiple o de fill o menor amb discapacitat, es manté el dret del període addicional de dues setmanes a favor de l’únic progenitor existent.
En els casos de part prematur i aquells supòsits en els quals el nounat haja de romandre hospitalitzat a continuació del part, la prestació es podrà ampliar en tants dies com el/la nascut/uda es trobe hospitalitzat/ada, amb un màxim de 13 setmanes addicionals.
En el supòsit de mort del fill o filla, el període de duració del permís no es veurà reduït, llevat que, una vegada acabades les sis setmanes de descans obligatori, se sol·licite la reincorporació al lloc de treball.
En els casos d’adopció, guarda amb finalitats d’adopció o acolliment.
Tindrà una duració de 16 setmanes,amb la distribució següent:
- 6 setmanes seran immediatament posteriors al fet causant, i seran de descans obligatori, ininterrompudes i a jornada completa.
-
10 setmanes restants voluntàries a jornada completa o parcial, de les quals podran gaudir:
- De manera continuada al període obligatori.
- De manera interrompuda, només en el cas que ambdós progenitors treballen i, en este cas, ha de ser en períodes setmanals (acumulats o independents) des de l’acabament de les 6 setmanes obligatòries o quan finalitzen els permisos per adopció, guarda amb finalitats d’adopció o acolliment, fins als 12 mesos de la data de resolució judicial per la qual es constituïsca l’adopció o bé a la decisió administrativa de guarda amb finalitats d’adopció o d’acolliment.
Ampliacions de la duració de la prestació:
- 1 setmana, per cada fill/a, a partir del/la segon/a, en cas d’adopció, guarda o acolliment múltiple.
- 1 setmana en cas de discapacitat del/la menor adoptat/ada, acollit/ida, per cada fill/a discapacitat/ada.
- En el supòsit de família monoparental, en cas d’adopció o acolliment múltiples o de fill o menor amb discapacitat, es manté el dret del període addicional de dues setmanes a favor de l’únic progenitor existent.