Gestió / Sol·licituds
Gestió i reconeixement del dret
La gestió i el reconeixement del dret corresponen a l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) o, en cas de treballadors inclosos en el camp d'aplicació del Règim Especial del Mar, a l'Institut Social de la Marina (ISM).
Documents que han d'acompanyar la sol·licitud
Cal presentar els documents que s’indiquen a continuació, excepte en el cas dels documents d’identitat, per als quals n’hi ha prou a exhibir l’original.
EN TOTS ELS CASOS:- Acreditació de la identitat del sol·licitant i representant legal mitjançant la documentació en vigor següent:
- Espanyols: Document Nacional d'Identitat (DNI).
- Estrangers residents o no residents a Espanya: passaport o, si escau, document d'identitat vigent al seu país i NIE (Número d’Identificació d’Estranger) exigit per l’AEAT a l’efecte de pagament.
- Documentació acreditativa de la representació legal, si escau. Si és tutor institucional, CIF/NIF, document on conste el nomenament de tutela de la Institució i certificació acreditativa de la representació de la Institució. Els apoderats inscrits en el registre electrònic d’apoderaments no necessiten acompanyar document acreditatiu.
- Certificat d’empresa sobre les dades del treballador substitut.
- Certificat d’empresa sobre dades laborals del jubilat parcial i del treballador rellevista.
- Certificat que acredite un grau de discapacitat igual o superior al 33% (per a accedir a la jubilació parcial amb un període mínim de cotització de 25 anys).
EN JUBILACIÓ ACTIVA:
- En cas de treballs per compte d’altri, conformitat de l’empresa per a accedir a la jubilació activa.
FACULTATIUS D’ATENCIÓ PRIMÀRIA:
- En cas de compatibilitat de la pensió amb treball com a facultatiu d’atenció primària adscrit al Sistema Nacional de Salut, conformitat de l’empresa o organisme per a la compatibilitat de la jubilació amb l’activitat com a facultatiu d’atenció primària i certificat del Servici Públic de Salut acreditatiu de l’acompliment d’activitat com a facultatiu d’atenció primària adscrit al Sistema Nacional de Salut.
- Amb bonificació d’edat per raó de l’activitat:
- Si ha treballat en alguna activitat que tinga reconeguda bonificació d’edat: certificat de l’empresa o empreses en què consten la categoria professional i els períodes treballats en este lloc, o cartilla d’embarcament i desembarcament per a l’ISM.
- Per discapacitat >65% o malaltia enumerada en el RD 1851/2009
- Informe mèdic en què conste l’afectació de la persona treballadora per alguna de les patologies generadores de discapacitat a què es refereix el Reial decret 1851/2009 i la data en què s’ha iniciat o s’ha manifestat la patologia.
- Certificat de discapacitat i grau reconegut expedit per l’IMSERSO o l’organisme competent o acte judicial, amb indicació, si escau, que és conseqüència d’una de les malalties enumerades en el RD 1851/2009, així com data d’inici de la discapacitat i data de la qualificació.
- Acreditació de la necessitat d’ajuda de terceres persones o per mobilitat reduïda, expedida per l’IMSERSO o l’organisme competent, si escau.
- Involuntària:
- Documentació que acredite que el tipus de cessació ha sigut involuntari.
- En cas d’extinció per acomiadament col·lectiu per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció, per acomiadament objectiu o per voluntat del treballador per les causes que preveuen els articles 40.1, 41.3 i 50 de l’Estatut dels Treballadors, acreditació d’haver percebut la indemnització corresponent derivada de l’extinció del contracte de treball. En cas de no haver percebut indemnització, acreditació d’haver interposat una demanda judicial.
PER A ACREDITAR ALTRES CIRCUMSTÀNCIES:
- Altres circumstàncies:
- Certificat del servici militar obligatori o la prestació social substitutòria o servici social de la dona, o cartilla militar.
- Si ha tingut algun naixement, avortament, adopció o acolliment que s’haja al·legat en la sol·licitud, certificat del Registre Civil, llibre de família, resolució d’adopció o decisió administrativa o judicial d’acolliment.
A L’EFECTE DE COMPLEMENTS PER A PENSIONS INFERIORS A LA MÍNIMA:
- En el cas d’estrangers residents a Espanya: certificat d’inscripció al Registre Central d’Estrangers o Targeta d’Identitat d’Estrangers.
- Llibre de família, actes del Registre Civil o certificat oficial que acredite el parentiu amb el cònjuge amb sol·licitant, si escau.