Avís Cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d’usuari. Les cookies no s’utilitzen per recollir informació de caràcter personal. Per a més informació consulti la nostra política de cookies.

Valore esta página
Valore este contenido

Reconeixement del dret i pagament

Reconeixement del dret

El reconeixement del dret correspon:

  • A l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS), a l'Institut Social de la Marina (ISM) o a la Mútua Col·laboradora amb la Seguretat Social que cobreixi, si s'escau, les contingències comunes i/o professionals de l'empresa de què es tracti.
  • A les empreses autoritzades a col·laborar voluntàriament en la gestió del Règim General, quan la causa correspongui a les contingències a què es refereix la seva col·laboració. Des de l’1 d’abril de 2019, la col·laboració voluntària únicament es podrà efectuar sobre les contingències derivades d’accident de treball i malaltia professional (contingències professionals).

1. Les empreses que, el 31 de desembre de 2018, estiguessin acollides a la modalitat de col·laboració regulada a l’article 102.1.b) del text refós de la Llei General de la Seguretat Social (prestacions econòmiques per incapacitat temporal derivades de contingències comunes: malaltia comú i accident no laboral) cessaran en aquesta col·laboració amb efectes de 31 de març de 2019, i en el termini dels 3 mesos següents al cessament hauran d’efectuar la liquidació de les operacions relatives a la col·laboració, d’acord amb el que estableixen els articles 14 i 15 quater de l’Ordre de 25 de novembre de 1966, per la qual es regula la col·laboració de les empreses en el Règim General de la Seguretat Social.

No obstant el que s’ha assenyalat al paràgraf anterior, respecte dels processos d’incapacitat temporal derivats de malaltia comuna i accident no laboral que es trobin en curs a la data de cessament, la responsabilitat del pagament del subsidi que se’n derivi continuarà corresponent a l’empresa col·laboradora fins a la data d’extinció de la incapacitat temporal o, si escau, de la prolongació dels seus efectes econòmics, sense que, en aquests supòsits, l’empresa es pugui compensar en les corresponents liquidacions de les cotitzacions a la Seguretat Social.

2. Les empreses que cessin en la modalitat de col·laboració prevista a l’article 102.1.b) del text refós de la Llei General de la Seguretat Social, en els termes establerts al primer paràgraf de l’apartat anterior, podran optar per formalitzar la protecció de la prestació econòmica per incapacitat temporal derivada de malaltia comuna i accident no laboral amb una mútua col·laboradora amb la Seguretat Social, d’acord amb el que estableix l’article 83.1.a), als paràgrafs segon i tercer d’aquesta norma legal, i hauran d’exercir aquesta opció abans de l’1 d’abril de 2019.

Pagament

  • La prestació per incapacitat temporal (IT) és a càrrec de l'INSS, l'ISM, la Mútua Col·laboradora amb la Seguretat Social o l'empresa autoritzada per col·laborar en la gestió.

En cas d’accident de treball o malaltia professional, el subsidi s’abonarà des del dia següent al de la baixa a la feina. El salari íntegre corresponent al dia de la baixa estarà a càrrec de l’empresari.

En cas de malaltia comuna o d’accident no laboral, el subsidi s’abonarà a partir del quart dia de baixa a la feina, si bé des del dia quart al quinzè de baixa, tots dos inclosos, el subsidi anirà a càrrec de l’empresari.

En la situació especial d’incapacitat temporal per menstruació incapacitant secundària, el subsidi s’abonarà a càrrec de la Seguretat Social des del dia de la baixa a la feina.

En la situació especial d’incapacitat temporal per interrupció de l’embaràs, així com en la situació especial de gestació des del dia primer de la setmana trenta-novena de gestació, el subsidi s’abonarà a càrrec de la Seguretat Social des de l’endemà al de la baixa a la feina, i el salari íntegre corresponent al dia de la baixa anirà a càrrec de l’empresari.

L'empresa efectua l'abonament de la prestació econòmica amb la mateixa periodicitat que els salaris, en virtut de la col·laboració obligatòria de les empreses en la gestió del Règim General de la Seguretat Social, descomptant de l'import del subsidi la retenció per IRPF i les quotes a la Seguretat Social.

La col·laboració obligatòria en el pagament de la prestació es mantindrà fins que es notifiqui a l’interessat l’alta mèdica per curació, per millora o per incompareixença injustificada als reconeixements mèdics, o fins a l’últim dia del mes en què l’Institut Nacional de la Seguretat Social hagi expedit l’alta mèdica amb proposta d’incapacitat permanent, o fins que es compleixi el període màxim de cinc-cents quaranta-cinc dies, que s’acabin en tot cas en aquesta data. Les empreses col·laboradores en la gestió de la Seguretat Social mantindran el pagament de la prestació al seu càrrec fins a la data en què es notifiqui a l’interessat l’alta mèdica o la resolució per la qual s’extingeixi el dret al subsidi, inclosa, en el seu cas, la situació de prolongació d’efectes econòmics de la incapacitat temporal.

  • Quan el treballador estigui percebent prestacions contributives per desocupació i passi a la situació d’IT, el Servei Públic de Feina Estatal (SEPE) abonarà la prestació per IT en règim de pagament delegat fins que s’esgoti la durada de la prestació de desocupació, així com les cotitzacions a la Seguretat Social. Un cop superats els 365 dies de durada d’IT en cas d’emetre’s l’alta amb informe proposada per la Inspecció mèdica de l’INSS cessarà l’obligació d’abonar la prestació per IT en règim de pagament delegat l’últim dia del mes en què s’ha emès l’alta mèdica amb proposta d’incapacitat. A partir d'aquest moment, és l'INSS qui abona la prestació.
  • Treballadors inclosos en el Sistema especial per a empleats de la llar:
    Amb efecte a partir de l’1-1-2012, el subsidi per IT en cas de malaltia comuna o d’accident no laboral s'abonarà des del novè dia de la baixa en el treball i serà a càrrec de l’ocupador l’abonament de la prestació al treballador des del quart dia fins al vuitè de la baixa esmentada, ambdós inclusivament.
    En cas de malaltia professional o accident laboral, s’abonarà a partir de l’endemà de la baixa del treball, en la quantia prevista per al Règim General, i és a càrrec de l’ocupador l’abonament de la prestació al treballador el dia de la baixa per la quantia del salari.
    El pagament del subsidi causat pels treballadors inclosos en aquest sistema especial serà efectuat directament per l'entitat a què correspongui la gestió i no serà procedent el pagament delegat.
  • Treballadors inclosos al Sistema especial per a treballadors per compte d'altri agraris:
    A partir de l'1-1-2012, la prestació serà abonada directament per l'Entitat a què correspongui la gestió i no serà procedent el pagament delegat, excepte en els supòsits en què estiguin percebent la prestació contributiva d'atur i passin a la situació d'IT a què es refereixen els articles 283, 284 i 285 de la LGSS.

Excepcions. Supòsits de pagament directe:
L'INSS, l'ISM o la Mútua Col·laboradora amb la Seguretat Social són responsables del pagament directe del subsidi en els casos següents:

  • Quan es tracti d'entitats i organismes exclosos del pagament delegat.
  • Per incompliment de l'obligació patronal del pagament delegat.
  • Empreses de menys de deu treballadors i més de sis mesos consecutius d'abonament del subsidi que ho sol·licitin reglamentàriament.
  • Extinció de la relació laboral quan el treballador es troba en situació d'IT.
  • Continuació de la situació d'IT després del cessament voluntari a l'empresa.
  • Continuació de la situació d'IT una vegada extingit el període de percepció d'atur.
  • Alta mèdica per informe proposta de perceptors de la prestació d'atur.
  • Quan es tracti de representats de comerç, professionals taurins i artistes. En aquest darrer cas, quan la durada del contracte no superi els 30 dies.
  • En els casos d'esgotament de la IT perquè s'ha esgotat el termini màxim, durant la pròrroga d'efectes de la prestació i fins a la qualificació de la IP.
  • Per iniciar expedient d’IP, a partir dels 365 dies de durada d’IT per l’emissió de la inspecció mèdica de l’INSS d’un informe d’alta amb informe proposada.
Complementary Content
${loading}