Avís Cookies

Este lloc web utilitza cookies perquè vosté tinga una millor experiència d’usuari. Les cookies no s’utilitzen per a recollir informació de caràcter personal. Per a més informació consulte la nostra política de cookies.

Valore esta página
Valore este contenido

Titulars / Requisits

Són titulars del dret a la protecció de la salut i a l'atenció sanitària d'acord amb el que disposa l'article 3.1 de la Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut: 

  • Totes les persones amb nacionalitat espanyola i les persones estrangeres que tinguen establida la seua residència al territori espanyol.
  • Les persones amb dret a l’assistència sanitària a Espanya en aplicació dels reglaments comunitaris de coordinació de sistemes de Seguretat Social o dels convenis bilaterals que incloguen la prestació d'assistència sanitària, sempre que residisquen en territori espanyol o durant els seus desplaçaments temporals a Espanya, en la forma, l'extensió i les condicions establides en les disposicions comunitàries o bilaterals indicades.

De conformitat amb l'article 3.2 de la Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut, per a accedir a l'assistència sanitària a càrrec de fons públics, les persones s’han de trobar en alguna d'estes situacions:

  • Tindre nacionalitat espanyola i residència habitual al territori espanyol.
  • Tindre reconegut el seu dret a l'assistència sanitària a Espanya per qualsevol altre títol jurídic, encara que no tinguen la seua residència habitual en territori espanyol, sempre que no existisca un tercer obligat al pagament d'esta assistència. En particular, els qui es troben en algun dels supòsits següents dels règims de la Seguretat Social:
    1. Ser treballador per compte d'altri o per compte propi, afiliat i en situació d'alta o assimilada a la d'alta. 
    2. Tindre la condició de pensionista d'estos règims en la seua modalitat contributiva. 
    3. Ser perceptor de qualsevol altra prestació periòdica d'estos règims.

Així mateix, els treballadors per compte d'altri i per compte propi i els pensionistes, espanyols d'origen residents a l'exterior i els familiars que els acompanyen en els seus desplaçaments temporals a Espanya, als quals fa referència el Reial decret 8/2008, d'11 de gener, pel qual es regula la prestació per raó de necessitat a favor dels espanyols residents a l'exterior i retornats.

  • Ser persona estrangera i amb residència legal i habitual en territori espanyol i no tindre l’obligació d’acreditar la cobertura obligatòria de la prestació sanitària per una altra via.

La comprovació d'estos requisits actualment correspon a l'Institut Nacional de la Seguretat Social i a l'Institut Social de la Marina en els seus àmbits de gestió respectius.

La residència legal dels estrangers s'acredita amb el permís de residència corresponent.
La residència habitual es certifica amb l'empadronament.

Les persones que no es troben en cap de les situacions anteriors poden obtindre esta prestació d'assistència sanitària mitjançant el pagament de la contraprestació corresponent o la quota derivada de la subscripció d'un conveni especial.

La gestió dels convenis especials correspon a les CA (Servicis Públics de Salut).

Les persones titulars o beneficiàries dels règims especials gestionats per la Mutualitat General de Funcionaris Civils de l'Estat, la Mutualitat General Judicial i l'Institut Social de les Forces Armades mantindran el seu règim jurídic específic. La gestió d'este col·lectiu correspon a les Mutualitats.


Als efectes del que establixen les normes internacionals de coordinació dels sistemes de la Seguretat Social, i el text refós de la Llei de garanties i ús racional dels medicaments i productes sanitaris, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2015, de 24 de juliol, tenen la consideració d'assegurades les persones que recull l'apartat de titulars del dret a l'assistència sanitària.

Als mateixos efectes, tenen la condició de beneficiaris dels assegurats anteriors, el cònjuge o la persona amb una relació anàloga d'afectivitat, que cal que acredite la inscripció oficial corresponent, així com els descendents i persones assimilades a càrrec d'este que siguen menors de 26 anys o que tinguen una discapacitat en grau igual o superior al 65 %, sempre que complisquen tots els requisits següents:

  • tinguen la seua residència legal i habitual a Espanya, llevat que esta no siga exigible en virtut de la norma internacional corresponent, o que es tracte de persones que es desplacen temporalment a Espanya i estiguen a càrrec de treballadors traslladats per la seua empresa fora del territori espanyol en situació assimilada a la d'alta en el corresponent règim de la Seguretat Social.
  • No es troben en algun dels supòsits dels règims de la Seguretat Social següents:
    1. Ser treballador per compte d'altri o per compte propi, afiliat i en situació d'alta o assimilada a la d'alta.
    2. Tindre la condició de pensionista d'estos règims en la seua modalitat contributiva.
    3. Ser perceptor de qualsevol altra prestació periòdica d'estos règims.

A estos efectes, tindran la consideració de persones assimilades als descendents les següents:

  • Els menors subjectes a la tutela o l’acolliment legal d'un assegurat com a titular, del seu cònjuge o de la seua parella de fet.
  • Les germanes i els germans de la persona assegurada com a titular.

Assistència sanitària per a espanyols d'origen retornats i per als treballadors i pensionistes espanyols d'origen residents a l'exterior desplaçats temporalment al territori nacional i per als familiars dels anteriors que s'establisquen amb ells o els acompanyen (Reial decret 8/2008, d'11 de gener, pel qual es regula la prestació per raó de necessitat a favor dels espanyols residents en l'exterior i retornats)

Els espanyols d'origen residents a l'exterior que retornen a Espanya així com els treballadors per compte d'altri i per compte propi i els pensionistes espanyols d'origen residents a l'exterior (que no residisquen a UE/EEE/Suïssa) en els seus desplaçaments temporals al nostre país tindran dret a l'assistència sanitària quan, d'acord amb les disposicions de la legislació de la Seguretat Social espanyola, les de l'Estat de procedència o les normes o Convenis Internacionals de Seguretat Social establits a l'efecte, no tingueren prevista esta cobertura.

Els familiars dels espanyols d'origen retornats que s'establisquen amb ells a Espanya, i els dels pensionistes i treballadors per compte d'altri i per compte propi espanyols d'origen, residents a l'exterior, que els acompanyen en els seus desplaçaments temporals a Espanya, tindran igualment dret a l'assistència sanitària a Espanya, a través del Sistema Nacional de Salut, quan, d'acord amb les disposicions de la Seguretat Social espanyola, les de l'Estat de procedència o les normes o Convenis internacionals de Seguretat Social establits a este efecte, estos familiars no tingueren prevista esta cobertura.

Als efectes indicats, s'entén que són familiars amb dret a assistència sanitària:

  • El cònjuge de les persones indicades a l’apartat 1 o qui hi convisca amb una relació d'afectivitat anàloga a la conjugal, de manera que constituïsca una parella de fet.
  • Els descendents de les persones indicades en l'apartat 1 o els del seu cònjuge o els de la seua parella de fet que estiguen a càrrec d'aquelles i siguen menors de 26 anys o més grans d'eixa edat amb una discapacitat reconeguda en un grau igual o superior al 65 %.

El reconeixement del dret a l'assistència sanitària en tots estos casos correspon a l'Institut Nacional de la Seguretat Social, el qual expedirà el document acreditatiu del dret. Este dret es conservarà fins que el beneficiari complisca els requisits establits per a obtindre'l d'acord amb les disposicions de la Seguretat Social espanyola, les de l'Estat de procedència o les normes o convenis internacionals de Seguretat Social.

Els espanyols d'origen retornats justificaran la seua condició mitjançant la presentació de la baixa consular en el país de residència i el certificat d'empadronament en el municipi on hagen fixat la seua residència en el nostre país.

Assistència sanitària en aplicació de reglaments comunitaris i convenis internacionals:

Les persones amb dret a assistència sanitària en aplicació dels reglaments comunitaris de coordinació de sistemes de Seguretat Social o dels convenis bilaterals que incloguen la prestació d'assistència sanitària, tindran accés a eixa assistència, sempre que residisquen en territori espanyol o durant els seus desplaçaments temporals a Espanya, en la forma, extensió i condicions establides en les disposicions comunitàries o bilaterals indicades.

En cap cas no tindran la consideració d'estrangers no registrats ni autoritzats com a residents en Espanya als efectes que preveu l'article 3 ter de la Llei 16/2003, de 28 de maig, els nacionals dels Estats membres de la Unió Europea, de l'Espai Econòmic Europeu o de Suïssa que es troben en la situació d'estada inferior a tres mesos regulada a l'article 6 del RD 240/2007, de 16 de febrer, sobre entrada, lliure circulació i residència a Espanya de ciutadans dels Estats membres de la Unió Europea i d'altres Estats part en l’Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu.

Assistència sanitària a les persones amb discapacitat (Reial decret Legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seua inclusió social)

Es manté el sistema especial de prestacions socials i econòmiques per a les persones amb discapacitat que, pel fet de no exercir una activitat laboral, no estaven inclosos en el camp d'aplicació del Sistema de la Seguretat Social, establit per l'antiga Llei 13/1982, de 7 d'abril, d'integració social dels minusvàlids (LISMI).

La competència per al reconeixement del dret a l'assistència sanitària en virtut d'este Sistema Especial corresponia inicialment a l'IMSERSO i posteriorment a les CA.

Assistència sanitària pels Règims Especials de Funcionaris

Les persones que tenen la condició de mutualistes o beneficiàries dels règims especials de la Seguretat Social gestionats per la Mutualitat General de Funcionaris Civils de l'Estat, l'Institut Social de les Forces Armades i la Mutualitat General Judicial, mantenen el règim de cobertura obligatòria de la prestació sanitària d'acord amb la normativa especial reguladora de cada Mutualitat que, així mateix, determina el seu respectiu col·lectiu protegit, inclosos els funcionaris que hagen ingressat en qualsevol administració pública després de l'1 de gener del 2011 en cossos que formen part del camp d'aplicació del mutualisme. Estos funcionaris mantindran la condició de mutualistes quan passen a la situació de pensionistes.

El reconeixement i el control de la condició de mutualista o beneficiari correspon a cada mutualitat, d'acord amb la seua normativa específica i la seua respectiva estructura organitzativa.

Les mutualitats i l'Institut Nacional de la Seguretat Social o, si escau, l'Institut Social de la Marina, establiran els mecanismes de col·laboració i coordinació necessaris per a evitar la duplicitat de drets propis o derivats quan siguen incompatibles, així com per a assegurar l'accés al sistema sanitari públic al col·lectiu mutualista que haja optat per esta modalitat d'assistència sanitària.

Persones estrangeres no registrades ni autoritzades com a residents a Espanya (art. 3 ter Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut)

Les persones estrangeres no registrades ni autoritzades com a residents a Espanya tenen dret a la protecció de la salut i a l'atenció sanitària en les mateixes condicions que les persones amb nacionalitat espanyola.

Esta assistència és a càrrec dels fons públics de les administracions competents sempre que estes persones complisquen tots els requisits següents:

  • No tindre l'obligació d'acreditar la cobertura obligatòria de la prestació sanitària per una altra via, en virtut del que disposa el dret de la Unió Europea, els convenis bilaterals i la resta de normativa aplicable.
  • No poder exportar el dret de cobertura sanitària des del seu país d'origen o procedència.
  • No haver-hi un tercer obligat al pagament.

Esta assistència no genera un dret a la cobertura de l'assistència sanitària fora del territori espanyol finançada amb càrrec als fons públics de les administracions competents, sense perjuí del que disposen les normes internacionals en matèria de seguretat social aplicables.

La competència per al reconeixement del dret a l'assistència sanitària correspon a les CA/Servicis Públics de Salut.

Les CA, en l'àmbit de les seues competències, han de fixar el procediment per a la sol·licitud i l’expedició del document certificatiu que acredite les persones estrangeres per a poder rebre esta prestació assistencial.

Sol·licitant de protecció internacional (Disposició addicional quarta del Reial decret 1192/2012, de 3 d'agost, pel qual es regula la condició d'assegurat i de beneficiari a l’efecte de l'assistència sanitària a Espanya, amb càrrec a fons públics, a través del Sistema Nacional de Salut)

Els sol·licitants de protecció internacional la permanència dels quals a Espanya haja sigut autoritzada per esta raó rebran, mentres romanguen en esta situació, assistència sanitària amb l'extensió prevista en la cartera comuna bàsica de servicis assistencials de l'SNS regulada en l'article 8 bis de la Llei 16/2003, de 28 de maig.

Així mateix, es proporcionarà l'atenció necessària, mèdica o d'un altre tipus als sol·licitants de protecció internacional amb necessitats especials.

La competència per al reconeixement del dret a l'assistència sanitària correspon a les CA/Servicis Públics de Salut.

Víctimes de tràfic d'éssers humans en període d'establiment i reflexió (Disposició addicional cinquena del Reial decret 1192/2012, de 3 d'agost, pel qual es regula la condició d'assegurat i de beneficiari a l’efecte de l'assistència sanitària a Espanya, amb càrrec a fons públics, a través del Sistema Nacional de Salut)

Les víctimes de tràfic de sers humans l'estada temporal de les quals a Espanya haja sigut autoritzada durant el període de restabliment i reflexió rebran, mentres romanguen en esta situació, assistència sanitària amb l'extensió prevista en la cartera comuna bàsica de servicis assistencials de l'SNS regulada en l'article 8 bis de la Llei 16/2003, de 28 de maig.

Així mateix, es proporcionarà l'atenció necessària, mèdica o d'un altre tipus a les víctimes de tràfic de sers humans amb necessitats especials.

La competència per al reconeixement del dret a l'assistència sanitària correspon a les CA/Servicis Públics de Salut.

Conveni especial de prestació d'assistència sanitària (Reial decret 576/2013, de 26 de juliol)

Segons el que disposa l'article 3.3 de la Llei 16/2003, de 28 de maig, podran obtindre la prestació d'assistència sanitària mitjançant el pagament de la corresponent contraprestació o quota derivada de la subscripció d'un conveni especial les persones que, no tenint la condició d'assegurades o beneficiàries, no tinguen accés a un sistema de protecció sanitària pública per qualsevol altre títol.

Esta via d'accés a la prestació d'assistència sanitària, regulada en el RD 576/2013, de 26 de juliol, i desplegat per l'Orde SSI/1475/2014, per la qual s 'establixen els requisits bàsics del conveni especial de prestació d'assistència sanitària a persones que no tinguen la condició d'assegurades ni de beneficiàries de l'SNS, en vigor des de l'01-09-2013, permet a les persones que el subscriguen accedir, mitjançant el pagament d'una contraprestació econòmica, a les prestacions de la cartera comuna bàsica de servicis assistencials de l'SNS que regula l'article 8 bis de la Llei 16/2003, de 28 de maig, amb les mateixes garanties d'extensió, continuïtat assistencial i cobertura de què es beneficien les persones que tenen la condició d'assegurades o de beneficiàries de l'SNS, en l'àmbit corresponent a l'administració pública amb què es formalitza i sense perjuí del que disposa la disposició addicional primera d'este reial decret.

La competència per al reconeixement del dret a l'assistència sanitària a través del Conveni especial correspon a l'Institut Nacional de Gestió Sanitària

A l'efecte del manteniment del dret de les prestacions sanitàries en què s'exigisca la residència efectiva en territori espanyol, s'entendrà que el beneficiari d'estes prestacions té la seua residència habitual a Espanya, encara que haja tingut estades a l'estranger, sempre que estes estades no superen els 90 dies al llarg de cada any natural.

Complementary Content
${loading}