Avís Cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d’usuari. Les cookies no s’utilitzen per recollir informació de caràcter personal. Per a més informació consulti la nostra política de cookies.

Valore esta página
Valore este contenido

Titulars/Requisits

Són titulars del dret a la protecció de la salut i a l'atenció sanitària d'acord amb el que disposa l'article 3.1 de la Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut: 

  • Totes les persones amb nacionalitat espanyola i les persones estrangeres que tinguin establerta la seva residència al territori espanyol.
  • Les persones amb dret a l’assistència sanitària a Espanya en aplicació dels reglaments comunitaris de coordinació de sistemes de Seguretat Social o dels convenis bilaterals que incloguin la prestació d'assistència sanitària, sempre que resideixin en territori espanyol o durant els seus desplaçaments temporals a Espanya, en la forma, l'extensió i les condicions establertes en les disposicions comunitàries o bilaterals indicades.

De conformitat amb l'article 3.2 de la Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut per accedir a l'assistència sanitària a càrrec de fons públics les persones s’han de trobar en alguna d'aquestes situacions:

  • Tenir nacionalitat espanyola i residència habitual al territori espanyol.
  • Tenir reconegut el seu dret a l’assistència sanitària a Espanya per qualsevol altre títol jurídic, fins i tot encara que no tinguin la residència habitual en territori espanyol, sempre que no hi hagi un tercer obligat al pagament de l’esmentada assistència. En particular, els qui es trobin en algun dels supòsits següents dels règims de la Seguretat Social:
    1. Ser treballador per compte aliè o per compte propi, afiliat i en situació d'alta o assimilada a la d'alta. 
    2. Tenir la condició de pensionista d'aquests règims en la seva modalitat contributiva. 
    3. Ser perceptor de qualsevol altra prestació periòdica d'aquests règims.

Així mateix, els treballadors per compte aliè i per compte propi i els pensionistes, espanyols d'origen residents a l'exterior i els familiars que els acompanyin en els seus desplaçaments temporals a Espanya, als quals fa referència el Reial Decret 8/2008, d'11 de gener, pel qual es regula la prestació per raó de necessitat a favor dels espanyols residents a l'exterior i retornats.

  • Ser persona estrangera i amb residència legal i habitual en territori espanyol i no tenir l’obligació d’acreditar la cobertura obligatòria de la prestació sanitària per una altra via.

La comprovació d'aquests requisits actualment correspon a l'Institut Nacional de la Seguretat Social i a l'Institut Social de la Marina en els seus àmbits de gestió respectius.

La residència legal dels estrangers s'acredita amb el permís de residència corresponent.
La residència habitual es certifica amb l'empadronament.

Les persones que no es trobin en cap de les situacions anteriors poden obtenir aquesta prestació d'assistència sanitària mitjançant el pagament de la contraprestació corresponent o la quota derivada de la subscripció d'un conveni especial.

La gestió dels convenis especials correspon a les CA (Serveis Públics de Salut).

Les persones titulars o beneficiàries dels règims especials gestionades a la Mutualitat General de Funcionaris Civils de l'Estat, la Mutualitat General Judicial i l'Institut Social de les Forces Armades mantindran el seu règim jurídic específic. La gestió d'aquest col·lectiu correspon a les Mutualitats.


Als efectes del que estableixen les normes internacionals de coordinació dels sistemes de la Seguretat Social, i el text refós de la Llei de garanties i ús racional dels medicaments i productes sanitaris, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2015, de 24 de juliol, tenen la consideració d'assegurades les persones que es recullen en l'apartat de titulars del dret a l'assistència sanitària.

Als mateixos efectes, tenen la condició de beneficiaris dels assegurats anteriors, el cònjuge o la persona amb una relació anàloga d'afectivitat, que cal que acrediti la inscripció oficial corresponent, així com els descendents i persones assimilades a càrrec d'aquest que siguin menors de 26 anys o que tinguin una discapacitat en grau igual o superior al 65%, sempre que compleixin tots els requisits següents:

  • Tinguin la seva residència legal i habitual a Espanya, llevat que aquesta no sigui exigible en virtut de la norma internacional corresponent, o que es tracti de persones que es desplacin temporalment a Espanya i estiguin a càrrec de treballadors traslladats per la seva empresa fora del territori espanyol en situació assimilada a la d'alta en el corresponent règim de la Seguretat Social.
  • No es trobin en algun dels supòsits dels règims de la Seguretat Social següents:
    1. Ser treballador per compte aliè o per compte propi, afiliat i en situació d'alta o assimilada a la d'alta.
    2. Tenir la condició de pensionista d'aquests règims en la seva modalitat contributiva.
    3. Ser perceptor de qualsevol altra prestació periòdica d'aquests règims.

A aquests efectes, tindran la consideració de persones assimilades als descendents les següents:

  • Els menors subjectes a la tutela o l’acolliment legal d'un assegurat com a titular, del seu cònjuge o de la seva parella de fet.
  • Les germanes i els germans de la persona assegurada com a titular.

Assistència sanitària per a espanyols d'origen retornats i per als treballadors i pensionistes espanyols d'origen residents a l'exterior desplaçats temporalment al territori nacional i per als familiars dels anteriors que s'estableixin amb ells o els acompanyin. (Reial Decret 8/2008, d'11 de gener, pel qual es regula la prestació per raó de necessitat a favor dels espanyols residents a l'exterior i retornats)

Els espanyols d'origen residents a l'exterior que retornin a Espanya així com els treballadors per compte aliè i per compte propi i els pensionistes espanyols d'origen residents a l'exterior (que no resideixin a UE/EEE/Suïssa) en els seus desplaçaments temporals al nostre país tindran dret a l'assistència sanitària quan, d'acord amb les disposicions de la legislació de la Seguretat Social espanyola, les de l'Estat de procedència o les normes o Convenis Internacionals de Seguretat Social establerts a l'efecte, no tinguessin prevista aquesta cobertura.

Els familiars dels espanyols d'origen retornats que s'estableixin amb ells a Espanya, i els dels pensionistes i treballadors per compte aliè i per compte propi espanyols d'origen, residents a l'exterior, que els acompanyin en els seus desplaçaments temporals a Espanya, tindran igualment dret a l'assistència sanitària a Espanya, a través del Sistema Nacional de Salut, quan, d'acord amb les disposicions de la Seguretat Social espanyola, les de l'Estat de procedència o les normes o Convenis internacionals de Seguretat Social establerts a aquest efecte, aquests familiars no tinguessin prevista aquesta cobertura.

Als efectes indicats, s'entén que són familiars amb dret a assistència sanitària:

  • El cònjuge de les persones indicades a l’apartat 1 o qui hi convisqui amb una relació d'afectivitat anàloga a la conjugal, de manera que constitueixi una parella de fet.
  • Els descendents de les persones indicades a l’apartat 1 o els del seu cònjuge o els de la seva parella de fet, que estiguin a càrrec d'aquelles i siguin menors de 26 anys o més grans de l'edat esmentada amb una discapacitat reconeguda en un grau igual o superior al 65 %.

El reconeixement del dret a l'assistència sanitària en tots aquests casos correspon a l'Institut Nacional de la Seguretat Social, el qual expedirà el document acreditatiu del dret. Aquest dret es conservarà fins que el beneficiari compleixi els requisits establerts per obtenir-lo d'acord amb les disposicions de Seguretat Social espanyola, les de l'Estat de procedència o les normes o Convenis Internacionals de Seguretat Social.

Els espanyols d'origen retornats justificaran la seva condició mitjançant la presentació de la baixa consular al país de residència i el certificat d'empadronament en el municipi on hagin fixat la seva residència al nostre país.

Assistència sanitària en aplicació de Reglaments comunitaris i Convenis internacionals:

Les persones amb dret a assistència sanitària en aplicació dels reglaments comunitaris de coordinació de sistemes de Seguretat Social o dels convenis bilaterals que incloguin la prestació d'assistència sanitària, tindran accés a l'assistència esmentada, sempre que resideixin en territori espanyol o durant els seus desplaçaments temporals a Espanya, en la forma, l'extensió i les condicions establertes en les disposicions comunitàries o bilaterals indicades.

En cap cas no tindran la consideració d'estrangers no registrats ni autoritzats com a residents en Espanya als efectes previstos a l'article 3 ter de la Llei 16/2003, de 28 de maig, els nacionals dels Estats membres de la Unió Europea, de l'Espai Econòmic Europeu o de Suïssa que es trobin en la situació d'estada inferior a tres mesos regulada a l'article 6 del R.D. 240/2007, de 16 de febrer, sobre entrada, lliure circulació i residència a Espanya de ciutadans dels Estats membres de la Unió Europea i d'altres Estats part en l’Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu.

Assistència sanitària a les persones amb discapacitat (Reial Decret Legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei General de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social)

Es manté el sistema especial de prestacions socials i econòmiques per a les persones amb discapacitat que, pel fet de no desenvolupar una activitat laboral, no estaven inclosos en el camp d'aplicació del Sistema de la Seguretat Social, establert per l'antiga Llei 13/1982, de 7 d'abril, d'integració social dels minusvàlids (LISMI).

La competència per al reconeixement del dret a l'assistència sanitària en virtut d'aquest Sistema Especial corresponia inicialment a l'IMSERSO i posteriorment a les CA.

Assistència sanitària pels Règims Especials de Funcionaris

Les persones que tenen la condició de mutualistes o beneficiàries dels règims especials de la Seguretat Social gestionats per la Mutualitat General de Funcionaris Civils de l'Estat, l'Institut Social de les Forces Armades i la Mutualitat General Judicial mantenen el règim de cobertura obligatòria de la prestació sanitària d'acord amb la normativa especial reguladora de cada Mutualitat que, així mateix, determina el seu respectiu col·lectiu protegit, inclosos els funcionaris que hagin ingressat en qualsevol administració pública després de l'1 de gener del 2011 en cossos que formin part del camp d'aplicació del mutualisme. Aquests funcionaris mantindran la condició de mutualistes quan passin a la situació de pensionistes.

El reconeixement i el control de la condició de mutualista o beneficiari correspon a cada mutualitat, d'acord amb la seva normativa específica i la seva respectiva estructura organitzativa.

Les mutualitats i l'Institut Nacional de la Seguretat Social o, si escau, l'Institut Social de la Marina, establiran els mecanismes de col·laboració i coordinació necessaris per evitar la duplicitat de drets propis o derivats quan siguin incompatibles, així com per assegurar l'accés al sistema sanitari públic al col·lectiu mutualista que hagi optat per aquesta modalitat d'assistència sanitària.

Persones estrangeres no registrades ni autoritzades com a residents a Espanya (art. 3 ter Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut)

Les persones estrangeres no registrades ni autoritzades com a residents a Espanya tenen dret a la protecció de la salut i a l'atenció sanitària en les mateixes condicions que les persones amb nacionalitat espanyola.

Aquesta assistència és a càrrec dels fons públics de les administracions competents sempre que aquestes persones compleixin tots els requisits següents:

  • No tenir l'obligació d'acreditar la cobertura obligatòria de la prestació sanitària per una altra via, en virtut del que disposa el dret de la Unió Europea, els convenis bilaterals i la resta de normativa aplicable.
  • No poder exportar el dret de cobertura sanitària des del seu país d'origen o procedència.
  • No haver-hi un tercer obligat al pagament.

Aquesta assistència no genera un dret a la cobertura de l'assistència sanitària fora del territori espanyol finançada amb càrrec als fons públics de les administracions competents, sense perjudici del que disposen les normes internacionals en matèria de seguretat social aplicables.

La competència per al reconeixement del dret a l'assistència sanitària correspon a les CA/Serveis Públics de Salut.

Les CA, en l'àmbit de les seves competències, han de fixar el procediment per a la sol·licitud i l’expedició del document certificatiu que acrediti les persones estrangeres per poder rebre aquesta prestació assistencial.

Sol·licitant de protecció internacional (Disposició addicional quarta del Reial Decret 1192/2012, de 3 d'agost, pel qual es regula la condició d'assegurat i de beneficiari a l’efecte de l'assistència sanitària a Espanya, amb càrrec a fons públics, a través del Sistema Nacional de Salut)

Els sol·licitants de protecció internacional la permanència dels quals a Espanya hagi estat autoritzada per aquesta raó rebran, mentre romanguin en aquesta situació, assistència sanitària amb l'extensió prevista en la cartera comuna bàsica de serveis assistencials de l'SNS regulada a l'article 8 bis de la Llei 16/2003, de 28 de maig.

Així mateix, es proporcionarà l'atenció necessària, mèdica o d'un altre tipus als sol·licitants de protecció internacional amb necessitats especials.

La competència per al reconeixement del dret a l'assistència sanitària correspon a les CA/Serveis Públics de Salut.

Víctimes de tràfic d'éssers humans en període d'establiment i reflexió (Disposició addicional cinquena del Reial Decret 1192/2012, de 3 d'agost, pel qual es regula la condició d'assegurat i de beneficiari a l’efecte de l'assistència sanitària a Espanya, amb càrrec a fons públics, a través del Sistema Nacional de Salut)

Les víctimes de tràfic d'éssers humans l'estada temporal de les quals a Espanya hagi estat autoritzada durant el període de restabliment i reflexió rebran, mentre romanguin en aquesta situació, assistència sanitària amb l'extensió prevista en la cartera comuna bàsica de serveis assistencials de l'SNS regulada a l'article 8 bis de la Llei 16/2003, de 28 de maig.

Així mateix, es proporcionarà l'atenció necessària, mèdica o d'un altre tipus a les víctimes de tràfic d'éssers humans amb necessitats especials.

La competència per al reconeixement del dret a l'assistència sanitària correspon a les CA/Serveis Públics de Salut.

Conveni especial de prestació d'assistència sanitària (Reial Decret. 576/2013, de 26 de juliol)

Segons el que disposa l'article 3.3 de la Llei 16/2003, de 28 de maig, podran obtenir la prestació d'assistència sanitària mitjançant el pagament de la corresponent contraprestació o quota derivada de la subscripció d'un conveni especial aquelles persones que, no tenint la condició d'assegurades o beneficiàries, no tinguin accés a un sistema de protecció sanitària pública per qualsevol altre títol.

Aquesta via d'accés a la prestació d'assistència sanitària, regulada al R.D. 576/2013, de 26 de juliol, i desenvolupat per l' Ordre SSI/1475/2014, per la qual s'estableixen els requisits bàsics del conveni especial de prestació d'assistència sanitària a persones que no tinguin la condició d'assegurades ni de beneficiàries de l'SNS, en vigor des de l'1-09-2013, permet a les persones que el subscriguin accedir, mitjançant el pagament d'una contraprestació econòmica, a les prestacions de la cartera comuna bàsica de serveis assistencials de l'SNS regulada a l'article 8 bis de la Llei 16/2003, de 28 de maig, amb les mateixes garanties d'extensió, continuïtat assistencial i cobertura de què es beneficien les persones que tenen la condició d'assegurades o de beneficiàries de l'SNS, en l'àmbit corresponent a l'administració pública amb què es formalitza i sens perjudici del que disposa la disposició addicional primera d'aquest reial decret.

La competència per al reconeixement del dret a l'assistència sanitària a través del Conveni especial correspon a l'Institut Nacional de Gestió Sanitària.

A l'efecte del manteniment del dret de les prestacions sanitàries en què s'exigeixi la residència efectiva en territori espanyol, s'entendrà que el beneficiari d'aquestes prestacions té la seva residència habitual a Espanya, encara que hagi tingut estades a l'estranger, sempre que aquestes estades no superin els 90 dies al llarg de cada any natural.

Complementary Content
${loading}