Avís Cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d’usuari. Les cookies no s’utilitzen per recollir informació de caràcter personal. Per a més informació consulti la nostra política de cookies.

Valore esta página
Valore este contenido

Contingut

El contingut de la cartera comuna de serveis del Sistema Nacional de Salut (SNS) està regulat a la Llei 16/2003, de 28 de maig i a l'art. 2 del  RD  1030/2006, de 15 de setembre.

La cartera comuna de serveis del SNS és el conjunt de tècniques, tecnologies o procediments, i es consideren com a tals cada un dels mètodes, activitats i recursos basats en el coneixement i experimentació científica, mitjançant els quals es fan efectives les prestacions sanitàries. S'articula entorn de les modalitats següents:

a) La cartera comuna bàsica de serveis assistencials del SNS comprèn totes les activitats assistencials de prevenció, diagnòstic, tractament i rehabilitació que es duguin a terme en centres sanitaris o sociosanitaris, així com el transport sanitari urgent, coberts de manera completa per finançament públic.

b) La cartera comuna suplementària del SNS inclou totes aquelles prestacions la provisió de les quals es duu a terme mitjançant dispensació ambulatòria i estan subjectes a aportació de l'usuari: prestació farmacèutica, prestació ortoprotètica, prestació amb productes dietètics i el transport sanitari no urgent, subjecte a la prescripció facultativa, per raons clíniques i amb un nivell d'aportació de l'usuari d'acord amb el que es determina per a la prestació farmacèutica.

El percentatge d'aportació de l'usuari es regeix per les mateixes normes que regulen la prestació farmacèutica, i se’n pren com a base de càlcul el preu final del producte, sense que s'apliqui el mateix límit de quantia a aquesta aportació.

c) La cartera comuna de serveis accessoris del SNS inclou totes aquelles activitats, serveis o tècniques, sense caràcter de prestació, que no es consideren essencials i/o que són coadjuvants o de suport per a la millora de la patologia de caràcter crònic i estan subjectes a aportació i/o reembossament per part de l'usuari.

L'aportació de l'usuari o, si escau, el reembossament, es regeix per les mateixes normes que regulen la prestació farmacèutica i es pren com a referència el preu final de facturació que es decideixi per al SNS.

Cartera de serveis complementària de les comunitats autònomes (CA):

Les CA, en l'àmbit de les seves competències, poden aprovar les seves carteres de serveis respectives, que cal que incloguin, com a mínim, la cartera comuna de serveis del SNS, en les modalitats bàsica de serveis assistencials, suplementària i de serveis accessoris, la qual s'ha de garantir a tots els seus usuaris.

Les CA poden incorporar a les seves carteres de serveis, una tècnica, tecnologia o procediment no contemplat a la cartera comuna de serveis del SNS, per a la qual cosa cal que estableixin els recursos addicionals necessaris.

En tot cas, aquests serveis complementaris no s'inclouen en el finançament general de les prestacions del SNS. Les CA han d’assumir, amb càrrec als seus propis pressupostos, tots els costos d'aplicació de la cartera de serveis complementària.


Salut Pública

La prestació de salut pública és el conjunt d'iniciatives organitzades per les administracions públiques per preservar, protegir i promoure la salut de la població. És una combinació de ciències, habilitats i activitats dirigides al manteniment i la millora de la salut de totes les persones a través d'accions col·lectives o socials.

Les prestacions de salut pública s'exerceixen amb caràcter d'integritat, a partir de les estructures de salut pública de les administracions i de la infraestructura d'atenció primària del SNS.

Atenció primària

L'atenció primària és el nivell bàsic i inicial d'atenció, que garanteix la globalitat i continuïtat de l'atenció al llarg de tota la vida del pacient, i actua com a gestor i coordinador de casos i com a regulador de fluxos. Comprèn activitats de promoció de la salut, educació sanitària, prevenció de la malaltia, assistència sanitària, manteniment i recuperació de la salut, i també la rehabilitació física i el treball social.

L'atenció primària inclou l'abordatge dels problemes de la salut i els factors i conductes de risc.

Atenció especialitzada

L'atenció especialitzada comprèn les activitats assistencials, diagnòstiques, terapèutiques, de rehabilitació i cures, i les de promoció de la salut, educació sanitària i prevenció de la malaltia, la naturalesa de les quals aconsella que es facin a aquest nivell. L'atenció especialitzada garantirà la continuïtat de l'atenció integral al pacient, un cop s’hagin superat les possibilitats de l'atenció primària i fins que el pacient es pugui reintegrar en aquell nivell.

L'atenció especialitzada es presta, sempre que les condicions del pacient ho permetin, en consultes externes i en hospitals de dia. 

Atenció d'urgència

L'atenció d'urgència és la que es presta al pacient en els casos en què la seva situació clínica obliga a una atenció sanitària immediata. Es dispensa tant en centres sanitaris com externament, incloent-hi el domicili del pacient i l'atenció in situ, les 24 hores del dia, mitjançant l'atenció mèdica i d'infermeria, i amb la col·laboració d'altres professionals.


Prestacions farmacèutiques

La prestació farmacèutica comprèn els medicaments i productes sanitaris i el conjunt d'actuacions encaminades a fer que els pacients els rebin de forma adequada a les seves necessitats clíniques, en les dosis precises segons els seus requeriments individuals, durant el període de temps adequat i al menor cost possible per a ells i la comunitat.

S'entén per prestació farmacèutica ambulatòria la que es dispensa al pacient amb recepta mèdica o ordre de dispensació hospitalària, a través d' oficines o serveis de farmàcia.

La prestació farmacèutica ambulatòria està subjecta a aportació de l'usuari i es fa efectiva en el moment de la dispensació del medicament o producte sanitari i és proporcional al nivell de renda que s'actualitza, com a màxim, amb caràcter anual.

Amb caràcter general, el percentatge d'aportació de l'usuari segueix l'esquema següent:

  1. Un 60% del PVP per als usuaris i els seus beneficiaris la renda dels quals sigui igual o superior a 100.000 euros consignada a la casella de base liquidable general i de l'estalvi de la declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (IRPF).
  2. Un 50 % del PVP per a les persones que tinguin la condició d'assegurat actiu i els seus beneficiaris la renda dels quals sigui igual o superior a 18.000 euros i inferior a 100.000 euros, consignada a la casella de la base liquidable general i de l'estalvi de la declaració de l'IRPF.
  3. Un 40 % per a les persones que tinguin la condició d'assegurat actiu i els seus beneficiaris i no estiguin inclosos en els apartats a. o b. anteriors.
  4. Un 10 % del PVP per a les persones que tinguin la condició d'assegurat com a pensionistes de la Seguretat Social, llevat de les persones incloses en l'apartat a.
  5. Un 40 % del PVP per a les persones estrangeres no registrades ni autoritzades com a residents a Espanya a les quals es refereix l'article 3 ter de la Llei 16/2003, de 28 de maig.

Per garantir la continuïtat dels tractaments de caràcter crònic i assegurar un alt nivell d'equitat als pacients pensionistes amb tractaments de llarga durada, els percentatges generals estan subjectes a límits màxims d'aportació en els supòsits següents:

  1. Un 10 % del PVP en els medicaments pertanyents als grups ATC d'aportació reduïda (Annex III del Reial Decret 1348/2003, de 31 d'octubre, pel qual s'adapta la classificació anatòmica de medicaments al sistema de classificació ATC), amb una aportació màxima de 4,24 euros.

  2. Per a les persones que tinguin la condició d'assegurat com a pensionistes de la Seguretat Social i els seus beneficiaris la renda dels quals sigui inferior a 18.000 euros, consignada a la casella de base liquidable general i de l'estalvi de la declaració de l'IRPF o que no estiguin inclosos en els apartats c) o d) següents, fins a un límit màxim d'aportació mensual de 8,23 euros.
  3. Per a les persones que tinguin la condició d'assegurat com a pensionistes de la Seguretat Social i els seus beneficiaris la renda dels quals sigui inferior a 18.000 euros i inferior a 100.000 euros, consignada a la casella de base liquidable general i de l'estalvi de la declaració de l'IRPF, fins a un límit màxim d'aportació mensual de 18,52 euros.
  4. Per a les persones que tinguin la condició d'assegurat com a pensionista de la Seguretat Social i els seus beneficiaris la renda dels quals sigui inferior a 100.000 euros, consignada a la casella de base liquidable general i de l'estalvi de la declaració de l'IRPF, fins a un límit màxim d'aportació mensual de 61,75 euros.

L'import de les aportacions que superin aquestes quantitats serà objecte de reintegrament per la comunitat autònoma corresponent, amb una periodicitat màxima semestral.

Estan exempts d'aportació els usuaris i els seus beneficiaris que pertanyin a una de les categories següents:

  1. Afectats de síndrome tòxica i persones amb discapacitat en els supòsits contemplats a la seva normativa específica.
  2. Persones perceptores de rendes d'integració social.
  3. Persones perceptores de pensions no contributives.
  4. Aturats que han perdut el dret a percebre el subsidi de desocupació mentre subsisteixi la seva situació.
  5. Persones amb tractaments derivats d'accidents de treball i malalties professionals.
  6. Persones beneficiàries de l’ingrés mínim vital.
  7. Persones menors d’edat amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33%.
  8. Persones perceptores de la prestació econòmica de la Seguretat Social per fill o menor a càrrec en règim d'acolliment familiar permanent o guarda amb finalitats d'adopció.
  9. Els pensionistes de la Seguretat Social la renda anual dels quals sigui inferior a 5.635 euros consignada a la casella de base liquidable general i de l’estalvi de la declaració de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, i els que, en el cas de no estar obligats a presentar l’esmentada declaració, percebin una renda anual inferior a 11.200 euros.

El nivell d'aportació de les persones enquadrades en la Mutualitat General de Funcionaris Civils de l'Estat, l'Institut Social de les Forces Armades i la Mutualitat General Judicial és del 30 % amb caràcter general i se’ls aplicarà l'exempció prevista per a les persones amb tractaments derivats d'accident de treball i malaltia professional i, a aquelles que siguin pensionistes, un 10 % del PVP en els medicaments pertanyents als grups ATC d'aportació reduïda, amb una aportació màxima de 4,24 euros.

Prestació ortoprotètica

La prestació ortoprotètica consisteix en la utilització de productes sanitaris, implantables o no, la finalitat dels quals és substituir, totalment o parcialment, una estructura corporal, o bé modificar, corregir o facilitar la seva funció. Inclou els elements precisos per millorar la qualitat de vida i autonomia del pacient.

Aquesta prestació serà facilitada pels serveis de salut o donarà lloc a ajuts econòmics, en els casos i d'acord amb les normes que s'estableixin reglamentàriament per part de les administracions sanitàries competents.

Productes dietètics

La prestació amb productes dietètics comprèn la dispensació dels tractaments dietoteràpics a les persones que pateixen determinats trastorns metabòlics congènits i la nutrició enteral domiciliària per a pacients a qui no els és possible cobrir les seves necessitats nutricionals, a causa de la seva situació clínica, amb aliments de consum ordinari.

Aquesta prestació serà facilitada pels serveis de salut o donarà lloc a ajuts econòmics, en els casos i d'acord amb les normes que s'estableixin reglamentàriament per part de les Administracions sanitàries competents.

Transport sanitari

El transport sanitari, que cal que sigui accessible a les persones amb discapacitat, consisteix en el desplaçament de malalts per causes exclusivament clíniques, i la situació dels quals els impedeix desplaçar-se en el mitjans ordinaris de transport. 

Aquesta prestació s’ha de facilitar d'acord amb les normes que reglamentàriament estableixin les administracions sanitàries competents.

Serveis d'informació i documentació sanitària

Les persones que rebin les prestacions la cartera de serveis comuns de les quals s’estableixen en aquesta norma tenen dret a la informació i la documentació sanitària i assistencial, d'acord amb la Llei 41/2002, de 14 de novembre, bàsica reguladora de l'autonomia del pacient i de drets i obligacions en matèria d'informació i documentació clínica i la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

Així mateix, els usuaris del Sistema Nacional de Salut tindran dret a:

  • La informació i, si escau, a la tramitació dels procediments administratius necessaris per garantir la continuïtat de l'atenció sanitària.

  • L'expedició dels comunicats de baixa, confirmació, alta i altres informes o documents clínics per a la valoració de la incapacitat o altres efectes.

  • La documentació o certificació mèdica de naixement, defunció i altres extrems per al Registre Civil.

Complementary Content
${loading}