Autorització i procediments administratius
Quin és el suport legal del Sistema RED?
El marc jurídic del Sistema RED es basa en l'Ordre ministerial de 3 d'abril de 1995 (BOE de 7 d'abril) i en la Resolució de la Direcció General de la TGSS, que desenvolupa l'anterior, del 23 de maig de 1995 (BOE de 7 de juny).
Què necessita fer abans de sol·licitar l'autorització per a poder operar en el Sistema RED?
Per a l'obtenció del certificat, el ciutadà ha d'acreditar la seua identitat de forma presencial mitjançant el DNI en les Oficines de certificats digitals.
El certificat SILCON és personal i intransferible, i no només garanteix la seguretat de les comunicacions sinó que, a més, aporta validesa legal.
On se sol·licita l'autorització?
Qui pot sol·licitar l'autorització?
L'autorització al Sistema RED es concedix a les empreses, als professionals i a altres subjectes que, en l'exercici de la seua activitat, òmpliguen i presenten documents de cotització en representació dels subjectes responsables de l'obligació de cotitzar.
Esta autorització es concedix als col·lectius anteriorment descrits, en l'àmbit dels règims següents:
- Règim General, (inclosos: Règim Especial d'Artistes, Sistema Especial de Fruites Hortalisses i Conserves Vegetals, Sistema Especial de Manipulació i Empaquetament del Tomàquet Fresc, Sistema Especial dels Treballadors Fixos Discontinus que presten els seus servicis a les Empreses d'Exhibició Cinematogràfica, Sales de Ball, Discoteques i Sales de Festa, Sistema Especial dels Treballadors Fixos Discontinus que presten els seus servicis a Empreses d'Estudi de Mercat i Opinió Pública, i Sistema Especial Agrari).
- Règims Especials dels Treballadors del Mar (Compte d'Altri) i Mineria del Carbó.
Qui l'atén?
Quina documentació rebré?
Com a conseqüència de la resolució de la sol·licitud d'autorització s'emetran els documents següents:
- Document de resolució estimatòria o denegatòria.
- Instruccions d'instal·lació
- Manuals per a la formació de l'usuari
- Informació i normes relatives a proves i pràctiques en l'àmbit de cotització i afiliació.
Es pot suspendre o anul·lar una autorització?
Sí, el no compliment de les condicions fixades en l'autorització pot ser-ne motiu de suspensió o anul·lació.
Es transferible?
Sí, però únicament en el cas de canvi de titular d'una autorització, en què es produïsca la substitució de la persona que ostentava la representació de l'empresa o despatx per a l'autorització, o el canvi de raó social.
Qui és responsable de l'ús de l'autorització?
El responsable de l'ús de l'autorització és el titular del despatx o representant legal de l'empresa i és l'usuari principal, que podrà delegar el seu ús en personal amb qui mantinga vinculació laboral o siga col·laborador autònom i que actuarà com a usuari complementari. Aquest personal estarà censat com a usuari autoritzat en el sistema de control d'accés de la TGSS.
L'usuari principal és la persona que sol·licitarà els usuaris secundaris que necessite, i la sol·licitud serà aprovada en la TGSS. Cada un d'ells ha de tenir el seu Certificat SILCON per a poder actuar en el Sistema RED. Per tant, l'usuari principal serà el responsable dels secundaris i és molt important que el primer sol·licite la baixa dels segons que, pels motius que siga, queden deslligats de l'autorització.
Quants usuaris poden dependre d'una autorització?
Depén de l'activitat de l'empresa o despatx. En principi, existirà un únic usuari principal i tants usuaris complementaris com el titular necessite.
Cada usuari lligat a l'autorització usarà el seu Certificat SILCON en cada operació que realitze en el Sistema RED, de tal manera que cada actuació efectuada quedarà lligada a l'originador.
On ensenyen a utilitzar el sistema?
Una vegada autoritzat pot realitzar proves o pràctiques en el sistema sense que aquestes causen cap efecte administratiu.
Pot l'autoritzat consultar, donar d'alta, de baixa o modificar a usuaris secundaris a través del Sistema RED?
Sí, el titular de l'autorització pot donar d'alta, de baixa o modificar a usuaris secundaris a través del Sistema RED. El titular de l'autorització pot d'igual manera consultar a tots els usuaris donats d'alta en l'autorització, o un d'ells en concret. Aquesta funció es troba ubicada en "Gestió d'autoritzacions", dins del menú de Servicis RED On-Line.
És possible consultar els CCC/NAF assignats a una autorització?
Sí, qualsevol usuari podrà consultar tots els Codis de Compte de Cotització i NAF, que es troben assignats a la mateixa en el moment de fer la consulta, o un d'ells en concret. Aquesta funció es troba ubicada en l'apartat de "Gestió d'autoritzacions" dins del menú de Servicis RED.
És possible rescindir un CCC/NAF assignat a una autorització?
Es pot sol·licitar la rescissió d'un CCC o NAF a través del servici disponible a Sistema RED En Línia/Gestió d'Autoritzacions/Assignació Rescissió de CCC o NAF, o omplint el formulari corresponent (FR104 o FR115).