Treballadors desplaçats
Com a norma general, els treballadors desplaçats estan sotmesos a la legislació de seguretat social del país on duen a terme la seva activitat laboral. Ara bé, si es tracta d'un trasllat temporal poden continuar acollint-se a la legislació espanyola de seguretat laboral en les condicions que s'indiquen a continuació.
S'aplica als treballadors per compte d'altri i per compte propi amb nacionalitat espanyola o de la República Dominicana.
Desplaçament inicial (article 9,1 lletres a) i c) del Conveni)
En el cas dels treballadors per compte d'altri que duguin a terme la seva activitat en una empresa espanyola i siguin desplaçats temporalment a la República Dominicana i dels treballadors que exerceixen una activitat pel seu compte a Espanya i es traslladin temporalment a la República Dominicana per dur a terme aquesta activitat, s'ha de sol·licitar a la direcció provincial de la Tresoreria General de la Seguretat Social o a les administracions corresponents l'expedició del certificat de desplaçament.
Formulari que cal tramitar
L'empresa o el treballador pel seu compte han de presentar la sol·licitud en elmodel TA.200 "Sol·licitud de manteniment de la legislació espanyola de Seguretat Social - Desplaçaments inicials" acompanyada del model E/REP.DOM. (Cert.) Certificat de legislació aplicable", per triplicat.
El model E/REP.DOM.(|Cert. ) emès per la direcció provincial o l'administració corresponent certifica que el treballador continua sotmès a la legislació espanyola de seguretat social durant el seu desplaçament en aquell país i que, per tant, està exempt de cotitzar a la Seguretat Social dominicana.
El període màxim de durada del desplaçament és de tres anys, tant en el cas dels treballadors per compte d'altri com dels treballadors pel llur compte.
Pròrroga ordinària (article 9,1 lletres b) i d) del Conveni)
Si el desplaçament o el trasllat en aquell país s'ha d'allargar més enllà dels tres anys indicats més amunt, l'empresari o el treballador pel seu compte han de sol·licitar la pròrroga, abans de la fi del període autoritzat, a la Subdirecció General d'Afiliació i Procediments Especials de la Tresoreria de la Seguretat Social.
Formulari que cal tramitar
La sol·licitud de pròrroga s'ha de fer en el model TA.202 "Sol·licitud de manteniment de la legislació espanyola de seguretat social en aplicació de l'|art. 17 del Reglament CEE 1408/71 i d'altres pròrrogues dels convenis bilaterals".
Període autoritzat
El període màxim de la pròrroga és de dos anys, tant en el cas dels treballadors per compte d'altri com dels treballadors per llur compte.
Altres desplaçaments Direccions provincials o administracions de la Tresoreria General de la Seguretat Social.
Són els òrgans competents per autoritzar els desplaçaments que afectin:
- El personal itinerant de les empreses de transport aeri i terrestre que exerceix la seva activitat a tots dos països; (article 9,1 lletra e) del Conveni).
La sol·licitud s'ha de tramitar a la direcció provincial de la Tresoreria General de la Seguretat Social o a l'administració corresponent presentant el model E/REP.DOM.(Cert.) omplert per triplicat.
L'empresa ha de presentar la sol·licitud en el model TA.201, "Sol·licitud de manteniment de la legislació espanyola de seguretat social quan s'exerceix l'activitat professional en més d'un país", juntament amb tres exemplars del model E/REP.DOM. (Cert.) .
Subdirecció General d'Afiliació i Procediments Especials.
Per als desplaçaments que afecten els subjectes següents:
- els treballadors que tenen la condició de funcionaris públics a Espanya i estan destinats a la República Dominicana (article 9.1 lletra h) del Conveni)
- les persones enviades en missions de cooperació (article 9.1 lletra i) del Conveni).
La Subdirecció General d'Afiliació i Procediments Especials expedeix el model E/REP.DOM. (Cert.) , a petició de l'organisme públic o del treballador. "Certificat de legislació aplicable". La sol·licitud s'ha de presentar en el model TA.202.
Desplaçaments que afecten els subjectes següents (article 9.1 lletra g) del Conveni):
- El personal administratiu i tècnic i els membres de personal al servei de les missions diplomàtiques i de les oficines consulars a la República Dominicana, de nacionalitat espanyola, o
- El personal espanyol al servei privat d'un dels seus membres,
que opten per la legislació espanyola de Seguretat Social, la Subdirecció General d'Afiliació i Procediments Especials expedeix el model E/REP.DOM. (Cert.), "Certificat de legislació aplicable - Dret d'opció", amb validesa durant tot el desplaçament, a petició de l'organisme públic o del treballador.
Altres excepcions (article 9.2 del Conveni)
La tramitació de les sol·licituds d'altres excepcions és competència de la Subdirecció General d'Afiliació i Procediments Especials de la Tresoreria General de la Seguretat Social.
L'empresa o el treballador pel seu compte han de presentar la sol·licitud en el model |TA 202 "Sol·licitud de manteniment de la legislació espanyola de seguretat social en aplicació de l'art. 17 del Reglament CEE 1408/71 i d'altres pròrrogues de convenis bilaterals".
Un cop rebut el vist-i-plau de la Seguretat Social de la República Dominicana, la Subdirecció General d'Afiliació i Procediments Especials de la Tresoreria General de la Seguretat Social expedeix el model E/REP.DOM.(Cert.), que acredita que el treballador continua sotmès a la Seguretat Social espanyola durant el període autoritzat.