Avís Cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d’usuari. Les cookies no s’utilitzen per recollir informació de caràcter personal. Per a més informació consulti la nostra política de cookies.

Valore esta página
Valore este contenido

Pensionistes

Tema:

  • Sol·licituds i comunicació de dades

    • Quines dades ha de comunicar el pensionista a la seva Entitat gestora?
      Categoria: Sol·licituds i comunicació de dades > Tema:

      El pensionista ha de comunicar a la seva Entitat gestora, dins dels 30 dies següents al fet que es produeixin, les variacions següents:

      • Canvis de domicili: residència habitual o fiscal.
      • Inici d'activitats laborals.
      • Canvis en la situació econòmica: rendes de treball i/o cobrament d'altres prestacions o pensions nacionals o estrangeres o un altre tipus de rendes.
      • Canvis de la situació familiar: estat civil, naixements, defuncions...

      Si el pensionista resideix a l’estranger, ha d’enviar així mateix el certificat de fe de vida dins del primer trimestre natural de cada any, per acreditar la seva vivència i així poder continuar percebent la seva pensió i evitar-ne la suspensió.

      Igualment, i sempre abans de l'1 de març de cada any, els pensionistes que tinguin assignats complements per mínims en la seva pensió i que hagin obtingut ingressos bruts per rendes de treball, capital o altres conceptes (superiors a la quantia que anualment s'estableixi), han de presentar declaració expressa de tots aquests.

      Per notificar aquests canvis, el pensionista pot fer-ho a través de la Seu Electrònica de la Seguretat Social o del Portal Tu Seguridad Social, en l’apartat “Gestiona la teva prestació”. Per a això, ha de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ve. Si no es disposa de cap d’aquests mitjans, el pensionista té a la seva disposició una sèrie de formularis, que pot trobar en aquesta pàgina web. Un cop emplenat i signat el formulari corresponent pel mateix pensionista, es pot enviar per correu ordinari o bé presentar-lo en qualsevol dels Centres d’Atenció i Informació de la Seguretat Social (CAISS).

      Accions disponibles
    • Com es poden notificar els canvis d'entitat bancària i de domicili?
      Categoria: Sol·licituds i comunicació de dades > Tema:

      Per notificar aquests canvis, el pensionista pot fer-ho a través de la Seu Electrònica de la Seguretat Social  o a través del Portal Tu Seguridad Social, en l’apartat “Gestiona la teva prestació”. Per a això, ha de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ve. En cas de no disposar de cap d’aquests mitjans, el pensionista té a la seva disposició un formulari denominat Modificació de dades bancàries i de domicili.

      Si el pensionista resideix a l’estranger, ha d’emplenar les dades bancàries i afegir-hi el BIC o SWIFT depenent del país de residència.

      Un cop emplenat i signat el formulari pel mateix pensionista, es pot enviar per correu ordinari o bé presentar-lo en qualsevol dels Centres d’Atenció i Informació de la Seguretat Social (CAISS).

       

      Accions disponibles
    • És necessari comunicar la defunció del pensionista?
      Categoria: Sol·licituds i comunicació de dades > Tema:

      La mort s’ha de comunicar en qualsevol cas, aportant el certificat de defunció del pensionista, a través de la Seu Electrònica de la Seguretat Social (per a la qual cosa cal disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ve) o presencialment en qualsevol dels Centres d’Atenció i Informació de la Seguretat Social (CAISS).

      Si el pensionista resideix a l’estranger, s’haurà de notificar la mort a la Direcció Provincial de l’INSS que li gestiona la pensió o, en el seu defecte,  a la Conselleria Laboral de l’Ambaixada d’Espanya del lloc de residència.

       

      Accions disponibles
    • Com es pot obtenir un certificat per acreditar que es percep o no una pensió de la Seguretat Social?
      Categoria: Sol·licituds i comunicació de dades > Tema:
      • Si disposeu de certificat digital, DNI electrònic o cl@ve, podeu obtenir directament el certificat acreditatiu del fet que percebeu pensió o, si s’escau, que no figureu com a titular de pensió pública a través del servei de la Seu Electrònica denominat “Certificats de prestacions” o a través del Portal Tu Seguridad Social.

      • Si no disposeu de cap d’aquests mitjans, per sol·licitar el certificat que acredita que percebeu o no una pensió de la Seguretat Social, teniu a la vostra disposició un formulari anomenat Sol·licitud de certificats". Un cop emplenat i signat el formulari, es pot enviar per correu ordinari o bé presentar-lo en qualsevol dels Centres d'Atenció i Informació de la Seguretat Social (CAISS).

      • Si residiu a l’estranger i no disposeu de certificat digital, podeu obtenir directament el certificat a través de la Direcció Provincial de l’INSS que gestiona la vostra pensió.


      Accions disponibles
    • Com es pot obtenir informació relacionada amb la sol·licitud de prestació presentada?
      Categoria: Sol·licituds i comunicació de dades > Tema:
      • Si disposa de certificat digital, DNI electrònic o cl@ve, l’interessat pot obtenir directament la informació sobre l’estat en què es troba la seva sol·licitud de prestació a través del servei de la Seu Electrònica denominat “Com va la meva prestació?” o a través del Portal Tu Seguridad Social, en l’apartat “Les teves Dades – Gestions”.
      Accions disponibles
    • Si necessito sol·licitar una prestació o una variació sobre una prestació ja reconeguda, com puc realitzar la meva sol·licitud?
      Categoria: Sol·licituds i comunicació de dades > Tema:
      • Si disposeu de certificat electrònic o cl@ve, utilitzeu el servei corresponent de la seu electrònica i signeu electrònicament la sol·licitud.        
      • Si no disposeu de certificat electrònic o cl@ve, podeu utilitzar la plataforma Sol·licitud i tràmits de la seguretat social.
      • En aquest darrer cas, us demanarem que inseriu una foto, feta en aquell mateix moment, del vostre rostre mostrant el vostre document d’identitat, i podreu firmar la vostra sol·licitud en pantalla.
      Accions disponibles
      • Prescripció - Caducitat

        • Quan es produïx la prescripció del dret a les prestacions de la Seguretat Social?
          Categoria: Prescripció - Caducitat > Tema:

          El dret al reconeixement de les prestacions prescriu al cap de cinc anys, comptats des del dia següent al dia en què tingui lloc el fet causant de la prestació de què es tracti, sens perjudici que els efectes d'aquest reconeixement es produeixin a partir dels tres mesos anteriors a la data en què es presenti la sol·licitud corresponent.

          No prescriuen les pensions de jubilació, viduïtat, orfandat i en favor de familiars.

          Accions disponibles
        • Caduquen les prestacions de la Seguretat Social?
          Categoria: Prescripció - Caducitat > Tema:

          El dret de percebre Prestacions reconegudes caduca al cap d'un any si no s'han fet efectives:

          • Si es tracta de prestacions a preu fet i per una sola vegada, caduquen al cap d'un any, a comptar des del dia següent en què la persona interessada ha estat notificada de la concessió.

          • Si es tracta de prestacions de pagament periòdic, el dret de percebre cada mensualitat caduca al cap d'un any del seu respectiu venciment.
          Accions disponibles
          • Meritació i pagament de la pensió

            • Tenen pagues extraordinàries les pensions derivades de AT o EP?
              Categoria: Meritació i pagament de la pensió > Tema:

              Quan les pensions deriven d'accident de treball o malaltia professional, les dues pagues extraordinàries de juny i novembre estan prorratejades en les mensualitats ordinàries, ja que aquestes pensions s'abonen en 12 pagues.

              Accions disponibles
            • Quan es merita el dret a les pagues extraordinàries?
              Categoria: Meritació i pagament de la pensió > Tema:

              Els períodes de meritació estaran compresos entre:

              • L'1 de desembre i el 31 de maig de l'exercici següent, ambdós inclusivament, si es tracta de la paga extraordinària de juny.
              • Entre l'1 de juny i el 30 de novembre, també ambdós inclusivament, si es tracta de la paga extraordinària de novembre.

              Serà suficient un dia d'abonament de la pensió per al còmput de la sisena part íntegra del pagament extraordinari corresponent.

              Accions disponibles
            • En quins supòsits s'efectua la quitança de la paga extraordinària i com es calcula esta?
              Categoria: Meritació i pagament de la pensió > Tema:

              En els casos d'extinció, baixa o suspensió de la percepció d'una prestació, sigui quina sigui la causa, la paga extraordinària es considerarà meritada el dia 1 del mes en què s'acordi la baixa o suspensió o es produeixi la causa d'extinció. 

              S'abonarà pel que fa a una sexta part per cada un dels mesos compresos entre el mes de desembre (paga extraordinària de juny) o el mes de juny (paga extraordinària de novembre) i el mes en què es produeix la suspensió o extinció de la pensió. Cada sisena part es calcularà prenent la quantia de la pensió ordinària corresponent al mes en què s'acordi la suspensió o extinció.

              Accions disponibles
            • En quins supòsits s'accepta el Gir Postal com a modalitat de pagament de pensions?
              Categoria: Meritació i pagament de la pensió > Tema:

              Només en els casos en què el titular de la prestació econòmica de què es tracti no disposi, en la seva localitat de residència, d'un altre mitjà o modalitat de cobrament.

              Accions disponibles
            • Com s'efectua el pagament de pensions a titulars desplaçats o residents en l'estranger?
              Categoria: Meritació i pagament de la pensió > Tema:

              La materialització del pagament de la pensió es pot fer, a petició del seu titular, per trimestres o semestres naturals vençuts, encara que la meritació d'aquesta sigui mensual i, en cap cas, es poden generar interessos a favor del beneficiari.

              Accions disponibles
            • En quins supòsits és necessari sol·licitar davant de l'INSS l'abonament d'una pensió meritada i no percebuda?
              Categoria: Meritació i pagament de la pensió > Tema:

              És necessària la sol·licitud de pensió meritada i no percebuda en els casos de defunció d'un beneficiari de Prestacions econòmiques de la Seguretat Social, l'abonament dels quals s'efectuï a través d'una modalitat diferent del sistema d'abonament en compte corrent o llibreta d'estalvi o en el cas que aquesta estigués cancel·lada.

              La sol·licitud es produirà a instàncies de part legítima i s'abonarà, si és procedent, en nom de la comunitat hereditària.

              Accions disponibles
            • Si rebo una trucada que diu que és de la Seguretat Social per demanar-me que instal·li una aplicació mòbil per cobrar una prestació, he d’instal·lar aquesta aplicació o proporcionar alguna dada?
              Categoria: Meritació i pagament de la pensió > Tema:
              • No, el nostre personal funcionari no es posarà en contacte amb vós en cap cas per sol·licitar-vos la instal·lació d’aplicacions mòbils per a pagaments entre particulars per pagar-vos endarreriments o fer els pagaments ordinaris d’una prestació.
              • Les entitats de la Seguretat Social només emeten pagaments a través d’ingrés en el compte bancari que hàgiu facilitat o mitjançant l’emissió de xec, en els casos previstos per a això.
              • Si rebeu una trucada d’aquestes característiques, ho podeu fer saber a la nostra Entitat adjuntant les dades del telèfon, descripció de la situació i les vostres dades de contacte a través de la nostra Bústia de Consultes.
              • IMPORTANT: Si teniu en tràmit alguna gestió sobre prestacions, és possible que haguem de posar-nos en contacte amb vós per resoldre qualsevol incidència en el vostre enviament o gestió de la vostra prestació. En aquests casos, el funcionari s’identificarà i us podrà donar detalls sobre la comunicació que hàgiu remés i la data de la remissió, com a garantia que es tracta d’una petició de dades oficial i legítima.
              Accions disponibles
            • Puc sol·licitar un canvi de número de compte de la meva pensió o prestació a través del canal sense certificat digital?
              Categoria: Meritació i pagament de la pensió > Tema:
              • No obstant això, us recordem que podeu fer aquest tràmit amb certificat electrònic o Cl@ve, si en disposeu, o en un altre cas, mitjançant representació d’un familiar o propparent que sí que disposi de certificat digital o Cl@ve a través d’aquest servei.
              Accions disponibles
            • Si ha mort un familiar que percebia una pensió i ja s’ha comunicat la defunció a l’INSS, com es gestiona la liquidació dels imports pendents de cobrament d’aquesta pensió?
              Categoria: Meritació i pagament de la pensió > Tema:
              • Si el registre de la mort es tramita abans que s’emeti la nòmina mensual següent, la liquidació s’ingressarà en el compte bancari del pensionista: la quantia de la pensió íntegra del mes de la mort (independentment del dia del mes en què s’hagi produït la mort, correspondrà la mensualitat íntegra) i la quantia de les sisenes parts de la paga extra que corresponguin al període comprès entre l’1 de desembre i el mes de la defunció (per a les morts produïdes fins al 31 de maig) o bé al període comprès entre l’1 de juny i el mes de la defunció (per a les morts produïdes fins al 30 de novembre). En aquest cas, no s’ha de fer cap tràmit addicional amb l’INSS per percebre-la.
              • Si la defunció es registra després de l’emissió de la nòmina del mes següent al de la mort, s’haurà abonat de manera indeguda la mensualitat posterior al mes de la defunció, per la qual cosa es gestionarà la devolució d’aquest import. En aquest cas, els hereus han de sol·licitar el pagament de la liquidació de la part de paga extra corresponent. Per això, ho han de sol·licitar a través del servei Prestacions vençudes i no percebudes per defunció | sol·licitud i tràmits de la seguretat social
              • En els supòsits en què el pagament corresponent no s’hagi rebut per estar cancel·lat el compte bancari del mort, heu de sol·licitar l’abonament a través del formulari indicat al punt anterior.
              Accions disponibles
              • Retencions per IRPF - Embargaments de la pensió

                • Quins ingressos del pensionista es consideren per a determinar el tipus impositiu de l'IRPF en el reconeixement inicial de la pensió?
                  Categoria: Retencions per IRPF - Embargaments de la pensió > Tema:

                  Per al càlcul de la base anual de la pensió, determinant del tipus impositiu de l'IRPF , es tindrà en compte l'import de la prestació pel nombre de pagues que li corresponen, incloses les pagues extraordinàries, fins al final de l'exercici.


                  Quan es percebin per un mateix titular prestacions en l'estranger i a Espanya, se sumaran les dues, de manera que s'aplicarà a la base anual conjunta la normativa de l'impost corresponent a la residència fiscal del titular.

                  Accions disponibles
                • El titular de la pensió pot sol·licitar l'aplicació d'un tipus voluntari a l’efecte de les retencions per IRPF?
                  Categoria: Retencions per IRPF - Embargaments de la pensió > Tema:

                  Sí, hi ha aquesta possibilitat sempre que el tipus voluntari sol·licitat sigui superior al que li correspongui en cada moment de conformitat amb la seva situació econòmica, personal i familiar. Pot sol·licitar-ho a través de la Seu Electrònica de la Seguretat Social o del Portal Tu Seguridad Social, en l’apartat “Gestiona la teva prestació”. Per a això, ha de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ve.

                  En cas de no disposar de cap d’aquests mitjans, hi ha un formulari denominat “Increment voluntari de la retenció per IRPF”. Un cop emplenat i signat el formulari, es pot enviar per correu ordinari o bé presentar-lo en qualsevol dels Centres d'Atenció i Informació de la Seguretat Social (CAISS).

                  El tipus de retenció voluntari sol·licitat s'aplicarà, com a mínim, fins al final de l'exercici econòmic i fins que no renunciï per escrit a l'esmentat percentatge o no sol·liciti un tipus de retenció superior, durant els exercicis successius, llevat que es produeixi variació de les circumstàncies que determinin un tipus superior al sol·licitat voluntàriament.

                  Accions disponibles
                • Quines particularitats tenen, en matèria d'IRPF, els titulars de prestacions residents en l'estranger?
                  Categoria: Retencions per IRPF - Embargaments de la pensió > Tema:

                  Els titulars de Prestacions residents en l'estranger no han d'indicar les seves circumstàncies personals i familiars, ja que no es tindran en compte als efectes de la retenció de l'IRPF.

                  A més, es tindrà en compte si existeix o no conveni bilateral subscrit per Espanya per tal d'evitar la doble imposició fiscal. Si existeix, no s'aplica la retenció pe l'IRPF i regeixen, amb caràcter general, les normes previstes en cada conveni.

                  Accions disponibles
                • Es poden embargar les pensions del sistema de la Seguretat Social i en quina quantia?
                  Categoria: Retencions per IRPF - Embargaments de la pensió > Tema:

                  Les pensions del sistema de la Seguretat Social es poden embargar, d'acord amb l'escala prevista en l'art. 607 de la Llei d'Enjudiciament Civil, mentre que la quantia de la prestació superi l'import del SM vigent en cada moment. 

                  Si els salaris, sous, pensions o retribucions estiguessin gravats amb descomptes permanents o transitoris de caràcter públic, pel que fa a la legislació fiscal, tributària o de Seguretat Social, la quantitat líquida que percep el titular, deduïts aquests, serà la que serveixi de tipus per a regular l'embargament.

                  S'exceptuen de la regla general els supòsits d'execució de sentència que condemni al pagament d'aliments en tots els casos en què l'obligació de satisfer-los neixi directament de la Llei, entre els quals s'inclouen els pronunciaments de les sentències dictades en processos de nul·litat, separació o divorci sobre aliments deguts al cònjuge o als fills. En aquests casos, així com en els casos de les mesures cautelars corresponents, l'òrgan judicial fixarà la quantitat que pot ser embargada.

                  Accions disponibles
                • Es inembargable l'import del Salari Mínim Interprofessional?
                  Categoria: Retencions per IRPF - Embargaments de la pensió > Tema:

                  Amb caràcter general, és inembargable la quantia de la pensió que no excedeixi del SMI   vigent en cada moment, de manera que s'apliquen els corresponents percentatges a embargar sobre els imports que superin l'esmentat SMI.

                  Accions disponibles
                • Com es determinen els percentatges a embargar en la pensió?
                  Categoria: Retencions per IRPF - Embargaments de la pensió > Tema:

                  Las retencions s'efectuen de forma escalonada mitjançant l'aplicació de l'escala prevista en l'art. 607 de la Llei d'Enjudiciament Civil.

                   

                  Accions disponibles
                  • Reintegrament de prestacions indegudament percebudes

                    • Què passa amb els deutes pendents de reintegrament provocats pel cobrament indegut de prestacions un cop s'extingeix la pensió per defunció del titular?
                      Categoria: Reintegrament de prestacions indegudament percebudes > Tema:

                      Cal seguir el procediment general, segons el qual s'ha de declarar per resolució o acord de l'entitat o l'organisme competent, i s'han de revisar els documents en què s'hagi declarat anteriorment i comunicar-ho a les parts obligades a fer efectiu el reintegrament i a la resta de parts interessades.

                      Quan la resolució sigui ferma, un cop esgotada la via administrativa, s'ha de remetre a la TGSS per tal que insti les persones responsables del pagament de l'import a reintegrar-lo amb la reclamació de deute corresponent.

                      No es trametran a la TGSS per tal de reclamar-les les resolucions definitives de la via administrativa en què es declari la procedència de reintegraments amb un import que no superi el 20% de l'IPREM mensual, ja que es tractaria de responsabilitat per successió "mortis causa".

                      Accions disponibles
                    • Quan prescriu l'obligació de reintegrar els imports de les prestacions indegudament percebudes pel seu titular?
                      Categoria: Reintegrament de prestacions indegudament percebudes > Tema:

                      L'obligació de reintegrament de l'import de les prestacions indegudament percebudes prescriu al cap de 4 anys, comptats a partir de la data del seu cobrament, o des que es va poder exercitar l'acció per exigir la seva devolució, amb independència de la causa que va originar la percepció indeguda, inclosos els supòsits de revisió de les prestacions per error imputable a l'Entitat gestora.

                      Accions disponibles
                    • En quins casos s'aplica el procediment general establit per al reintegrament d'un deute contret por un pensionista pel cobrament de l'indegut de pensions?
                      Categoria: Reintegrament de prestacions indegudament percebudes > Tema:

                      Quan no sigui possible aplicar el procediment especial, mitjançant el qual l'entitat gestora efectua els descomptes sobre les prestacions que abona, i quan, un cop aplicat aquest,  no fos possible efectuar les deduccions necessàries per cancel·lar el deute en el termini màxim previst per defunció del deutor, per extinció de la prestació que aquell percebés o per qualsevol altra causa.

                      Accions disponibles
                      • Revaloració de les pensions - Complements per mínims.

                        • Quines particularitats té la revaloració de les pensions del SOVI quan concorren amb una altra de viduïtat del sistema?
                          Categoria: Revaloració de les pensions - Complements per mínims. > Tema:
                          • La pensió del SOVI absorbirà totalment o parcialment el complement mínim que pogués tenir la pensió de viduïtat del sistema.
                          • La suma de la pensió de viduïtat i la del SOVI no pot ser superior al doble de la pensió mínima de viduïtat dels beneficiaris amb 65 o més anys, vigent en cada moment, en còmput anual. En cas de superar-se el límit indicat, es minorarà la quantia de la pensió SOVI en l'import necessari.
                          Accions disponibles
                        • Quin tipus de pensions o conceptes d'aquestes no estan subjectes al límit màxim de pensió establert?
                          Categoria: Revaloració de les pensions - Complements per mínims. > Tema:

                          Als efectes d'aplicar el límit màxim de pensió establert a la Llei de pressupostos generals de l'estat, no es computen:

                          Accions disponibles
                        • Es considera l'edat teòrica o la real per a l'accés als complements per mínims?
                          Categoria: Revaloració de les pensions - Complements per mínims. > Tema:

                          Com a norma general, és necessari acreditar l'edat real establerta en cada cas. No obstant això, en els col·lectius que hagin previst coeficients reductors de l'edat de jubilació en funció de l'activitat realitzada, als efectes de determinació del dret als complements per mínims, s'entendrà que s'ha complert l'edat de 65 anys quan, per aplicació d'aquests coeficients, resulti una edat igual o superior a 65 anys. La mateixa norma s'aplicarà en els supòsits de jubilació especial als 64 anys.

                          En les pensions d'incapacitat permanent, als efectes dels complements per mínims, el requisit d'edat s'aplicarà d'aquesta manera:

                          • Còmput dels 65 anys per a les pensions IP total: es tindrà en compte l'edat teòrica.
                          • Còmput dels 60 anys per a les pensions d'IP total qualificada: es considera l'edat real.
                          Accions disponibles
                        • Es pot renunciar expressament als complements per mínims per a accedir a una altra prestació econòmica pròpia o aliena a la Seguretat Social?
                          Categoria: Revaloració de les pensions - Complements per mínims. > Tema:

                          Sí, en els supòsits d'opció a favor d'un subsidi per desocupació, així com per a accedir a una pensió no contributiva per invalidesa en grau igual o superior al 75%.

                          Accions disponibles
                        • Quan se suprimeixen o absorbeixen els complements per mínims per reconeixement d'una nova pensió que té caràcter de concurrent amb la de la Seguretat Social?
                          Categoria: Revaloració de les pensions - Complements per mínims. > Tema:

                          Si es tracta de concurrència amb una pensió contributiva del sistema, la supressió dels efectes econòmics dels mínims reconeguts es realitzarà des del dia primer del mes següent a la data de la resolució de la prestació concurrent, o si escau, de la resolució per la qual s'incrementa l'import de l'altra pensió.

                          En els casos en què la pensió fos aliena a les gestionades per les entitats gestores (INSS i ISM), els efectes seran des del dia primer del mes següent a la data de resolució de la prestació aliena que figuri en el Registre de Prestacions Públiques.

                          Accions disponibles
                        • Quina repercussió té, en els complements per mínims, la variació dels ingressos del pensionista en l'exercici actual, si aquests excedixen del límit establit?
                          Categoria: Revaloració de les pensions - Complements per mínims. > Tema: La supressió dels mínims amb efectes de l'1 de gener, amb independència que s'hagi presentat o no la declaració d'ingressos en el primer trimestre de l'any.
                          Accions disponibles
                        • Als efectes dels complements per mínims, quins ingressos derivats del treball es consideren en el cas de realització d'activitats empresarials, professionals o agrícoles?
                          Categoria: Revaloració de les pensions - Complements per mínims. > Tema:

                          Es computaran els corresponents als seus rendiments nets, de manera que hi quedin excloses les despeses deduïbles d'aquestes activitats d'acord amb a la legislació fiscal.

                          En els supòsits en què existissin rendiments procedents de fons de pensions, quan aquests es percebin en forma de capital, i sempre que hagin transcorregut més de dos anys des de la primera aportació al fons, únicament es computarà el 60% del capital percebut.

                          Accions disponibles
                          • Acredita que estàs viu

                            • Com puc acreditar que estic viu si soc un pensionista resident a l’exterior?
                              Categoria: Acredita que estàs viu > Tema:

                              Els pensionistes de la Seguretat Social espanyola que resideixen a l’estranger han d’acreditar periòdicament que estan vius i per això han de presentar cada any, dins del primer trimestre natural, una fe de vida emesa per l’Autoritat Competent del país de residència, en l’any del control, que acrediti que estan vius per seguir percebent la pensió que tinguessin reconeguda.

                              La fe de vida s’ha de presentar a la Direcció Provincial de l’INSS que gestiona la seva pensió, informació que ha estat comunicada als pensionistes en la notificació del revalorament de la pensió, durant el primer trimestre de cada any.

                              Alternativament, els pensionistes residents a l’estranger poden acreditar que estan vius davant dels Encarregats del Registre Civil Consular i mitjançant la compareixença presencial o telemàtica davant les Conselleries o les Seccions de Treball, Migracions i Seguretat social. Es relaciona l’enllaç per a més informació sobre les Conselleries: Conselleria de Treball, Migracions i Seguretat Social. Ministeri de Treball i Economia Social.

                              Com a mitjà complementari als anteriors, es pot acreditar que està viu amb una nova aplicació mòbil denominada VIVESS, basada en el reconeixement biomètric facial.

                              VIVESS és una aplicació totalment gratuïta, disponible per a telèfon mòbil amb sistemes operatius Android i Apple, que permetrà acreditar que està viu als pensionistes de l’Institut Nacional de la Seguretat Social residents a l’exterior, des de qualsevol lloc del món i sense desplaçaments. El pensionista, una vegada hagi completat l’acreditació de vida mitjançant aquesta aplicació, rebrà una justificació immediata de la realització d’aquest tràmit i posterior confirmació de l’INSS, sense tràmits addicionals.

                              Pot trobar més detalls sobre VIVESS aquí:

                              Android

                              Apple

                              Accions disponibles
                              • Aplicació mòbil VIVESS

                                • Qui pot utilitzar VIVESS?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  Totes les persones que percebin una pensió de l’INSS i de l’ISM residents a l’exterior. 

                                  Accions disponibles
                                • Puc utilitzar VIVESS per acreditar la meva fe de vida si percebo una pensió d’orfandat i soc menor d’edat?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  Sí.

                                  Accions disponibles
                                • Puc utilitzar VIVESS si resideixo a Espanya?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  No. L’aplicació només la poden utilitzar els pensionistes residents a l’exterior.

                                  Si esteu registrat a VIVESS perquè vivíeu a l’estranger i posteriorment us heu mudat a Espanya, podeu utilitzar VIVESS per comunicar, si escau, el vostre canvi de domicili a l’estranger. 

                                  Accions disponibles
                                • Què és VIVESS?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  VIVESS és una aplicació mòbil disponible per a Apple i Android que poden utilitzar els pensionistes que resideixen a l’estranger per complir el tràmit anual d’acreditació de vida.

                                  L’aplicació permet fer el tràmit sense desplaçaments i obtenint confirmació immediata.

                                  També podeu utilitzar l’aplicació per canviar la modalitat de pagament de xec a transferència bancària, canviar el compte bancari de pagament, modificar el domicili de residència i remetre el certificat de residència fiscal. 


                                  Accions disponibles
                                • Té algun cost?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  No. La baixada i utilització de l’aplicació és totalment gratuïta.

                                  Accions disponibles
                                • Com funciona VIVESS?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  Per utilitzar VIVESS heu de seguir aquests passos:

                                  A) Baixar l’aplicació. Disponible a Apple Store i Google Play.
                                  B) Fer el registre. Aquest pas només l’heu de fer una vegada.

                                  Per registrar-vos-hi, heu d’aportar el número del DNI o bé el número d’expedient de la pensió. També us hi podeu registrar amb Cl@ve.

                                  Així mateix, heu d’introduir el vostre país de residència i la data de naixement.

                                  A continuació, haureu de seleccionar el document amb el qual fareu la videoidentificació. Per a això, cal mostrar el revers i l’anvers del document a la càmera i mostrar el rostre i el vostre millor somriure, seguint les instruccions que us indica l’aplicació.

                                  C) L’acreditació de vida. Com a darrer pas, feu clic a “premeu per acreditar la vostra fe de vida” i torneu a somriure a la càmera.
                                  D) L’aplicació emetrà un justificant immediat de l’acreditació de la vostra vida.

                                  Accions disponibles
                                • Quan he d’acreditar la meva fe de vida?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  El termini d’acreditació de vida s’estén des de l’1 de gener fins al 31 de març de 2025.

                                  Abans d’aquesta data, podeu baixar l’aplicació i fer el registre, però no acreditar la fe de vida.

                                  Accions disponibles
                                • Què passa si no acredito la fe de vida en el termini indicat?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  La pensió quedarà suspesa fins que acrediteu la vostra fe de vida, i això ho podreu fer en qualsevol moment de l’any.

                                  Accions disponibles
                                • On puc baixar l’aplicació?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  A Google Play, si el telèfon mòbil té el sistema operatiu Android, o a Apple Store, si és iOs.

                                  Accions disponibles
                                • Si no tinc telèfon mòbil disponible, puc utilitzar VIVESS?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  Podeu baixar aplicació i fer el registre i l’acreditació de vida des de qualsevol dispositiu mòbil.

                                  Si el telèfon mòbil no us permet descarregar l’aplicació, podeu utilitzar el d’una persona de la vostra confiança.

                                  Accions disponibles
                                • En quants idiomes està disponible VIVESS?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  L’aplicació està disponible en castellà, anglès, francès i alemany. Se seleccionarà automàticament l’idioma predeterminat al vostre telèfon mòbil. No obstant això, si voleu, sempre es pot modificar.

                                  Accions disponibles
                                • No trobo l’aplicació a Google Play, quin és el problema?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  Per poder baixar l’aplicació és necessària una versió 8.1 d’Android.

                                  Accions disponibles
                                • Es produeix un error després de fer la videoidentificació, què puc fer-hi?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  Comproveu que teniu activats tots els permisos de càmera i assegureu-vos de fer la videoidentificació en un lloc amb bona llum i sense altres persones a prop.

                                  Accions disponibles
                                • Si soc titular de dues pensions, he d’acreditar la vida dues vegades?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  La presentació de la fe de vida realitzada per l’aplicació produeix efectes en les dues pensions que percebeu.

                                  Això és vàlid fins i tot si ues heu registrat a l’app amb el número d’expedient d’una de les vostres pensions.

                                  Accions disponibles
                                • Pot una altra persona acreditar per mi que estic viu?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  No, només el titular de la pensió pot acreditar que està viu amb VIVESS.

                                  Accions disponibles
                                • Si canvio el país de residència, puc seguir utilitzant VIVESS?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  Sí, l’aplicació funciona des de qualsevol lloc del món. 

                                  Accions disponibles
                                • Tinc el DNI caducat, puc utilitzar aquest document?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  Sí, en mostrar el document, l’aplicació verifica el vostre rostre i el número d’aquest. A aquest efecte exclusiu, és indiferent que el vostre Document Nacional d’Identitat no estigui vigent.

                                  Accions disponibles
                                • No tinc DNI ni passaport espanyol, i tampoc Cl@ve, puc fer servir VIVESS?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  Sí. Us podeu registrar a l’aplicació introduint el número d’expedient de la vostra pensió i, en el pas posterior, usar el document d’identitat del país que seleccioneu i que estigui permès per l’App Mòbil.
                                  Aquests documents varien en funció del país.

                                  Accions disponibles
                                • On puc trobar el número d’expedient de la meva pensió?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  El número d’expedient es troba a la resolució per la qual es reconeix la vostra pensió.
                                  També el podeu trobar a la carta de revaloració de la pensió que se us envia cada any, així com a la carta informativa que us ha enviat la vostra entitat.

                                  Accions disponibles
                                • He de fer algun tràmit després d’usar l’aplicació per acreditar la meva vida?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  No. Un cop l’aplicació us hagi confirmat que heu acreditat correctament que esteu viu i s’hagi emès el justificant, no haureu de fer cap tràmit addicional. L’endemà obtindreu a la mateixa aplicació la resolució emesa per l’INSS (o ISM, si escau), en la qual es considera acreditada la vostra fe de vida. 
                                  No heu d’enviar cap document per correu a la Direcció Provincial que gestiona la vostra pensió.

                                  Accions disponibles
                                • És obligatòria la utilització de VIVESS?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  No. Aquesta aplicació és un mitjà addicional per acreditar la fe de vida, que pretén evitar-vos desplaçaments innecessaris i facilitar-vos aquesta gestió. 

                                  No obstant això, podreu utilitzar els altres mitjans disponibles si ho preferiu, és a dir:

                                  Accions disponibles
                                • Necessito ajuda.
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  Si l’aplicació no funciona correctament, tot i complir amb totes les indicacions assenyalades, podeu escriure a l’adreça electrònica següent: vivess@seg-social.es

                                  Accions disponibles
                                • Puc presentar el certificat fiscal a través de l’aplicació?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  Sí. Si disposeu d’un certificat de residència fiscal, podeu adjuntar-lo a través de l’aplicació. 

                                  Així mateix, podreu consultar la data de validesa dels certificats que heu presentat. 

                                  Accions disponibles
                                • On puc consultar els documents d’acreditació de vida?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  Tota la documentació estarà sempre a la vostra disposició en l’aplicació, des d’on la podreu baixar.

                                  Accions disponibles
                                • Com sé que he acreditat correctament que estic viu?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  Un cop premut el botó “premeu per acreditar la fe de vida” i realitzada la videoidentificació, rebreu un JUSTIFICANT d’acreditació de vida que podreu consultar quan vulgueu. En un termini aproximat de 24 hores, rebreu la RESOLUCIÓ signada per l’Institut Nacional de la Seguretat Social d’acreditació de vida.

                                  Accions disponibles
                                • No sé quin és el període següent d’acreditació de vida.
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  Podeu consultar el període següent d’acreditació de vida a la mateixa aplicació.

                                  Sempre que tingueu l’aplicació descarregada, rebreu missatges per recordar-vos l’inici del període d’acreditació de vida.

                                  Accions disponibles
                                • Si estic de visita a Espanya, o de vacances a un altre país diferent del meu país de residència, puc acreditar la meva fe de vida amb l’aplicació?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  Sí, sempre que hàgiu comunicat a la Direcció Provincial que gestiona la vostra pensió quin és el vostre país de residència.

                                  Accions disponibles
                                • Puc modificar el compte bancari en què s’abona la meva pensió a través de VIVESS?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  Sí. Podeu modificar el compte bancari prement al botó de “Dades bancàries” disponible a l’apartat de “Més Gestions” de la pantalla d’inici.

                                  Per modificar el compte, heu de ser el titular del nou compte aportat i, a més, aquest ha de correspondre amb el vostre país de residència o ser d’Espanya.

                                  Accions disponibles
                                • Puc cobrar la meva pensió en un país diferent del de la meva residència?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  No, excepte si aporteu un compte espanyol. El compte en què s’abona la pensió ha de coincidir amb el vostre país de residència. 

                                  Accions disponibles
                                • Els titulars de pensions d’orfandat poden modificar les seves dades de pagament o les seves dades de domicili?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  No, aquestes dades les ha de modificar el tutor.

                                  Accions disponibles
                                • Si percebo més d’una pensió, puc sol·licitar mitjançant VIVESS el cobrament de cadascuna de les pensions en un compte diferent?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  Sí, podeu cobrar les pensions en comptes diferents, sempre que siguin del vostre país de residència o Espanya. A VIVESS podreu seleccionar cadascuna de les vostres pensions i actualitzar les dades bancàries que determineu.

                                  Accions disponibles
                                • Com sé si les meves dades de domicili o les meves dades de pagament s’han actualitzat correctament?
                                  Categoria: Aplicació mòbil VIVESS > Tema:

                                  Rebreu un avís a l’app quan s’hagi produït el canvi. A més, quan la modificació s’hagi realitzat, veureu la informació actualitzada a l’apartat “dades de pagament” o “dades de domicili”. 

                                  Accions disponibles
Complementary Content
${loading}