Avís Cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d’usuari. Les cookies no s’utilitzen per recollir informació de caràcter personal. Per a més informació consulti la nostra política de cookies.

Valore esta página
Valore este contenido

Gestió i sol·licituds

  • Des de l'entrada en vigor del Reial Decret-llei 7/2018, de 27 de juliol, sobre l'accés universal al Sistema Nacional de Salut, l'1 d'agost de 2018, el reconeixement i control del dret a la protecció de la salut i a l'atenció sanitària amb càrrec a fons públics correspon al Ministeri de Sanitat, amb la col·laboració de l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) i de l'Institut Social de la Marina (ISM) com a entitats imprescindibles per comprovar la concurrència dels requisits.

No obstant això, mentre no es determina reglamentàriament la forma d'aquesta col·laboració, es mantenen els procediments vigents i les bases de dades existents abans de la seva entrada en vigor, de manera que, fins a la data es manté el procediment de prèvia comprovació de requisits i posterior reconeixement del dret per part de l'INSS i de l'ISM, en els seus respectius àmbits de gestió, i queda gravada aquesta informació a la Base de Dades d'Assegurament Sanitari gestionada per l'INSS.

En els supòsits d'assistència sanitària a les persones estrangeres no registrades ni autoritzades com a residents a Espanya que sol·licitin protecció internacional, víctimes de tràfic d'éssers humans en període de restabliment i reflexió, així com a les persones subscriptores del conveni especial regulat en el RD 576/2013, de 26 de juliol, la competència per al reconeixement del dret a l'assistència sanitària correspon a les Comunitats Autònomes (Serveis Públics de Salut).

  • Un cop reconegut el dret a la protecció de la salut i a l'atenció sanitària amb càrrec a fons públics, aquest l’han de fer efectiu les administracions sanitàries competents, que han de facilitar l'accés dels ciutadans a les prestacions d'assistència sanitària mitjançant l'expedició de la targeta sanitària individual.
  • Els òrgans competents en matèria d'estrangeria poden comunicar al Ministeri de Sanitat i a l'INSS o a l'ISM, sense disposar del consentiment de l'interessat, les dades que siguin imprescindibles per fer la comprovació necessària del reconeixement i control del dret a la protecció de la salut i a l'atenció sanitària amb càrrec a fons públics.
  • De la mateixa manera, el Ministeri de Sanitat, l'INSS o l'ISM, poden tractar les dades que consten en els fitxers de les entitats gestores, serveis comuns i òrgans de les administracions públiques competents que siguin imprescindibles per verificar la concurrència del reconeixement i el control del dret esmentat. L’esmentada cessió d’aquestes dades no precisa del consentiment de l’interessat.
  • El Ministeri de Sanitat i l'INSS o l'ISM tractaran la informació a la qual es refereixen els dos paràgrafs anteriors amb la finalitat de comunicar a les administracions sanitàries competents les dades necessàries per verificar en cada moment que es mantenen les condicions i els requisits exigits per al reconeixement del dret a la protecció de la salut i l’atenció sanitària amb càrrec a fons públics, sense que per a tal fi calgui el consentiment de l'interessat.

Qualsevol modificació o variació que puguin comunicar el Ministeri de Sanitat i l'INSS o l'ISM han de tenir els efectes que calguin en la targeta sanitària individual.

EN TOTS ELS CASOS, JUNTAMENT AMB LA SOL·LICITUD S’HAN DE PRESENTAR ELS DOCUMENTS EN VIGOR SEGÜENTS:

L’acreditació de la identitat del sol·licitant, dels seus beneficiaris i, si escau, de la persona que representi el sol·licitant, mitjançant la documentació següent:

  • Espanyols: Document Nacional d'Identitat (DNI), per a tots els majors de 14 anys.
  • Estrangers: targeta d'identitat d'estranger (TIE) o, si escau, el passaport o el document d'identitat vigent al seu país.

Documentació acreditativa de la representació, segons es tracti de:

  • Persona física que en representa una altra: document normalitzat de representació.
  • Persona que presta mesures de suport a persones amb discapacitat: documentació que ho acrediti.
  • Guardador de fet: document que acrediti la guarda i la convivència.
  • Curador o defensor judicial: la resolució judicial corresponent.

Quan la sol·licitud és per a un titular o un beneficiari no nacionalitzat: acreditació de la seva residència legal a Espanya.

Certificat d'empadronament al municipi de residència corresponent, quan s'hagués formalitzat recentment i pogués no constar encara registrat a la base de dades padronal.

Certificat emès per la institució competent en matèria de Seguretat Social o d'assistència sanitària del país de procedència, acreditant que no reconeix l'exportació del dret a l'assistència sanitària, quan es tracti de ciutadans dels Estats membres de la Unió Europea (UE) o Estats part de l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu (EEE) o Suïssa, del Regne Unit o de països amb Conveni Bilateral que regula l'exportació del dret a Espanya (Andorra, Xile, Marroc i Tunísia).

ADDICIONALMENT, EN CAS DE SOL·LICITAR EL DRET PER A BENEFICIARIS:

Acreditació del parentiu amb el titular, a través dels mitjans següents:

  • Cònjuge: llibre de família o certificat d'inscripció de matrimoni.
  • Parella de fet: certificat d'inscripció en algun dels registres públics existents o, en el seu defecte, el document públic corresponent per acreditar l'existència d'una parella de fet.
  • Fill/a, net/a i germà/a: llibre de família o certificat de naixement
    • per a fill/a menor de tres mesos NO serà obligatori presentar aquesta documentació.
    • per a fill/a, net/a i germà/a més gran de 26 anys amb discapacitat reconeguda en grau igual o superior al 65 % caldrà, a més, el certificat de reconeixement o la targeta acreditativa del grau de discapacitat.
  • Tutelat/ada o acollit/ada: document expedit per l'autoritat competent per acreditar la condició de tutelat, o acollit pel titular, el seu cònjuge o parella de fet.

En els supòsits de menor tutelat per l'Administració, l'Administració que tutela el menor ha de presentar certificat de constitució de la tutela.

Complementary Content
${loading}