Règim General de la Seguretat Social
Particularitats d'aquest règim
Les sol·licituds d'alta hauran de presentar-se amb caràcter previ al començament de la prestació de serveis pel treballador, sense que en cap cas puguin excedir dels seixanta dies naturals anteriors a la data prevista per a la iniciació d'aquesta.
En els casos excepcionals en què no hagués pogut preveure's amb antelació l'esmentada iniciació, si el dia o dies anteriors a aquesta fossin inhàbils, o si la prestació de serveis s'iniciés en hores així mateix inhàbils, hauran de remetre's, amb anterioritat a l'inici de la prestació de serveis, per telegrama, fax o per qualsevol altre mitjà electrònic, informàtic o telemàtic.
Règims Especials Integrats
ARTISTES
Les sol·licituds d'afiliació, i les comunicacions de les corresponents altes, baixes i variacions de dades s'efectuen segons l'establert per al Règim General.
PROFESSIONALS TAURINS
Cens d'Actius de professionals taurins
En els primers quinze dies del mes de gener de cada any, els professionals taurins hauran d'efectuar, davant la Direcció Provincial de la Tresoreria General de la Seguretat Social o l’Administració d’aquesta, declaració de la seva permanència en l'exercici professional durant la temporada taurina corresponent a aquell any, a fi d’incloure’l en el Cens d'Actius de Professionals Taurins.
La inclusió i permanència en el Cens d'Actius eximirà les empreses de l'obligació de comunicar les altes i baixes dels professionals taurins, corresponents a cada espectacle en què participin. En conseqüència, en aquest col·lectiu no hi ha altes i baixes successives, ni obligació, per tant, de presentar a aquests efectes el model TA-2/S (model d'altes i baixes successives). No obstant això, sí que s’han de comunicar les variacions referides a les seves dades identificatives (domicili, etc.) a fi d’actualitzar el Cens d'Actius.
La permanència en l'exercici professional es reconeixerà quan el professional taurí acrediti, per qualsevol mitjà de prova, i especialment mitjançant la remissió de justificants d'actuacions, haver participat, almenys, en vuit espectacles taurins durant l'any anterior al qual es refereix la declaració de permanència.
L'acreditació de permanència i la inclusió corresponent en el Cens d'Actius motivarà la consideració del declarant en situació d'alta, a tots els efectes, durant l'any natural.
Quan es tracti de professionals taurins que comencin la seva activitat professional, o si durant l'any anterior no han participat en vuit espectacles, la inclusió en el Cens tindrà efectes des del dia de la seva primera actuació.
Quan la declaració de permanència s'efectuï després del quinze de gener de cada any, la inclusió en el Cens d'Actius únicament produirà efectes des del mateix dia en què tingui lloc la primera actuació del professional taurí.
La falta de declaració de permanència abans del quinze de gener de cada any motivarà la baixa automàtica del professional taurí, amb efectes des del primer de gener d'aquell any.
Sistemes Especials
Treballadors fixos discontinus d'empreses d'estudi de mercat i opinió pública
L’empresari ha de presentar les sol·licituds d'alta i baixa dels treballadors fixos discontinus que corresponguin a l'inici o al cessament definitiu de la seva relació laboral amb l'empresa, d’acord amb les normes comunes que estableix el Règim General de la Seguretat Social. S’ha de seguir el mateix criteri pel que fa a la variació de dades.
A més d'aquestes obligacions, els empresaris han de presentar, dins dels primers deu dies de cada mes, una relació nominal dels seus treballadors fixos discontinus, indicant, per al mes anterior, els dies en què han prestat serveis i el total dels dies treballats.
Treballadors fixos discontinus de cinemes, sales de ball i de festa i discoteques
Les Empreses han de presentar, durant els primers cinc dies naturals de cada mes, un comunicat d'alta, que contindrà les dades següents:
Relació nominal dels treballadors inclosos en el camp d'aplicació.
Dies fixos de treball de cada setmana durant aquest període.
Les altes dels treballadors que ingressin amb posterioritat a la presentació del comunicat mensual, i les baixes i variacions dels treballadors, es regiran per les normes comunes del Règim General.
Manipulació i empaquetament del tomàquet fresc, fetes per colliters exportadors
Les Associacions Professionals de Fruites i Productes Hortícoles han de tramitar les altes i baixes dels treballadors que rebin dels empresaris, a fi de comunicar-les a la Direcció Provincial de la Tresoreria General de la Seguretat Social o a l’Administració d’aquesta.
Els empresaris tramitaran les baixes dels seus treballadors en acabar les campanyes respectives, amb independència de les que hagin comunicat durant el transcurs d’aquestes.
De la mateixa manera, hauran de donar les baixes corresponents quan els treballadors, tot i que romanguin al servei del mateix empresari, passin a treballar en una campanya diferent d'aquella en què van causar alta.
Serveis extraordinaris d'hostaleria
En matèria d'afiliació, altes i baixes, regeixen les mateixes regles del Règim General.
Indústria resinera
La particularitat que presenta aquest Sistema Especial consisteix en què les altes i baixes successives dins de la campanya no són objecte de comunicació.
Fruites, hortalisses i indústria de conserves vegetals
- Altes i baixes de principi i final de campanya
 L’empresari haurà de comunicar les altes i baixes de principi i final de campanya en el termini màxim de cinc dies naturals, comptats a partir del començament o el cessament del treball, mitjançant document referit a tots els treballadors afectats.
 Les altes d'inici de campanya es poden presentar a través de mitjans informàtics, electrònics o telemàtics (Sistema RED). No passa el mateix amb les altes i baixes successives dins la campanya, ni amb la baixa definitiva.
- Altes i baixes successives de campanya
 L’empresari haurà de comunicar les altes i baixes successives intermèdies entre l'alta d'inici de campanya i la baixa de finalització, abans que s’acabi el mes següent en el qual s'hagin produït, mitjançant document referit a tots els treballadors afectats.
Treballadors fixos discontinus de cines, sales de ball i de festa i discoteques
Les Empreses presentaran, dins els cinc primers dies naturals de cada mes, un part d'alta, que contindrà les dades següents:
Relació nominal dels treballadors inclosos en el camp d'aplicació. 
Dies fixos de feina de cada setmana durant l'esmentat període. 
Les altes dels treballadors que ingressin amb posterioritat a la comunicació mensual, i les baixes i variacions dels treballadors, es regiran per les normes comunes del Règim General.
Manipulació i empaquetatge del tomàquet fresc, realitzats per colliters exportadors
Les Associacions Professionals de Fruites i Productes Hortícoles tramitaran les altes i baixes dels treballadors que rebin dels empresaris, amb l'objecte d'efectuar-ne la comunicació a la Direcció Provincial de la Tresoreria General de la Seguretat Social o a l'Administració d'aquesta.
Els empresaris cursaran les baixes dels seus treballadors en finalitzar les respectives campanyes, amb independència de les que hagin comunicat durant el transcurs d'aquestes.
Igualment, hauran de realitzar les corresponents baixes quan els treballadors, tot i romandre al servei del mateix empresari, passin a treballar en una campanya diferent d'aquella en què van causar l'alta.
Serveis extraordinaris d'hostaleria
En matèria d'afiliació, altes i baixes, regeixen les mateixes regles del Règim General.
Indústria resinera
La particularitat que presenta aquest Sistema Especial consisteix en el fet que les altes i baixes successives dins la campanya no seran objecte de comunicació.
Fruites, hortalisses i indústria de conserves vegetals
- Altes i baixes d'inici i fi de campanya
 Les altes i baixes d'inici i fi de campanya s'hauran de comunicar, per part de l'empresari, en el termini màxim de cinc dies naturals, comptats a partir de la iniciació o del cessament en el treball, mitjançant document referit a la totalitat dels treballadors afectats.
 Les altes d'inici de campanya es podran presentar a través de mitjans informàtics, electrònics o telemàtics (Sistema RED). No podran presentar-se a través d'aquests mitjans les altes i baixes successives dins de la campanya i tampoc la baixa definitiva.
- Altes i baixes successives de campanya 
 Les altes i baixes successives intermèdies entre l'alta d'inici de campanya i la baixa de finalització, les haurà de comunicar l'empresari, abans de la fi del mes següent en què s'hagin produït, mitjançant document referit a la totalitat dels treballadors afectats.
Treballadors per compte d’altri agraris
Períodes d'activitat
Les sol·licituds d'alta i baixa en empreses agràries s’han de presentar abans que el treballador comenci a prestar-hi els serveis, sense excedir en cap cas, dels 60 dies naturals anteriors a la data prevista d'inici de l'activitat laboral.
Si es contracten treballadors 'eventuals' o 'fixos discontinus' el mateix dia en què comenci la prestació de serveis, l'alta es pot presentar abans que acabi aquest dia quan no s’hagi pogut formalitzar amb anterioritat. En cas que la jornada de treball acabi abans de les 24.00 hores, l'alta s'ha de presentar anteriorment a aquesta hora.
Períodes d’inactivitat
Inclusió, exclusió, reincorporació
El treballador pot sol·licitar voluntàriament la inclusió en el Sistema Especial de treballadors per compte d'altri agraris durant períodes d'inactivitat amb la finalitat de cotitzar a la Seguretat Social a l’efecte d'obtenir la cobertura de les contingències comunes protegides en aquest sistema especial. Aquestes contingències són:
- Naixement i cura de menor.
- Incapacitat permanent derivada de malaltia comuna i accident no laboral.
- Mort i supervivència derivada de malaltia comuna i accident no laboral
- Jubilació.
    
Els requisits per a la inclusió són els següents:
- Acreditar 30 jornades reals en els 365 dies anteriors a la data de sol·licitud.
- Sol·licitar la inclusió dins dels tres mesos naturals següents al dia en què es va fer l'última jornada real.
    
Un cop formalitzada la inclusió, en els casos previstos legalment, el treballador podrà passar a la situació d'exclusió d'aquest Sistema Especial, bé voluntàriament o d'ofici per la Tresoreria General de la Seguretat Social, en els casos següents:
- Quan el treballador no faci un mínim de 30 jornades reals en un període continuat de 365 dies, computats des de l’endemà del dia en què acabi el període anterior.
- Per falta d'abonament de les quotes corresponents a períodes d'inactivitat durant dues mensualitats consecutives.
- En acabar la percepció de prestacions contributives i no contributives de desocupació.
No obstant això, el treballador passarà a la situació de reincorporació a aquest sistema especial si comença a percebre prestacions contributives i no contributives de desocupació. Aquesta reincorporació es farà d'ofici per la Tresoreria General de la Seguretat Social. Al marge d'aquesta circumstància, si ha estat exclòs d'aquest sistema especial, el treballador pot sol·licitar-ne la reincorporació de manera voluntària acreditats els requisits exigits legalment.
Sol·licitud d'inclusió, exclusió, reincorporació
La sol·licitud de la inclusió, exclusió i reincorporació es pot fer a través de la Seu Electrònica de la Seguretat Social, accedint al servei “Inclusió/exclusió/reincorporació en el Sistema Especial Agrari. Inactivitat”
Cotització
La informació sobre la cotització durant l'alta en aquest sistema especial, a conseqüència de la inclusió o reincorporació a aquest, es pot consultar a l'apartat Cotització / Recaptació de Treballadors / Bases i tipus 2024 / Sistema Especial de treballadors per compte d’altri agraris durant períodes d'inactivitat
Altres serveis d'interès
A través d'aquest servei, es pot sol·licitar la domiciliació del pagament de les quotes de la Seguretat Social a l'entitat financera que es triï o el canvi del compte bancari.
Aquest servei permet als treballadors per compte d’altri agraris en períodes d’inactivitat la possibilitat de consultar els rebuts de liquidació mensuals en què es detalla la informació relativa a les quotes de Seguretat Social.
- 
    - A través de la Seu Electrònica de la Seguretat Social, es permet sol·licitar, per Registre Electrònic, el reintegrament total o parcial de les quotes ingressades per error en els termes i els supòsits fixats reglamentàriament, en el Règim General i Assimilats. Per accedir a aquest servei es requereix certificat digital, DNI electrònic o Cl@ve Permanent.
 
- 
    - A través d’IMPORTASS, servei “Consulta de pagaments i deutes”, seleccionant la categoria “Devolució d’ingressos de règims i sistemes especials”, en cas que no es disposi dels mitjans d’identificació indicats anteriorment.
 
- Seguiment i consulta de l’estat de sol·licituds. Aportar documentació
- 
    - Respecte a les sol·licituds formulades a través dels serveis de Registre Electrònic de la Seu electrònica de la Seguretat Social, si necessiteu consultar-ne l’estat de tramitació, aportar nova documentació relacionada amb aquestes sol·licituds o si heu de contestar un requeriment que us ha dirigit la Seguretat Social, podeu accedir als canals del Registre Electrònic.
 
- 
    - Respecte a les sol·licituds que hàgiu formulat a través d’IMPORTASS, en podeu consultar l’estat o completar-les a través dels serveis disponibles que s’indiquen al final de la pantalla d’inici del Portal de la Tresoreria General de la Seguretat Social.
 
Per a consultes d'informació general relacionada amb treballadors per compte d'altri agraris en períodes d'inactivitat, disposeu dels canals relacionats a l'apartat “T'ajudem” de la Seu Electrònica de la Seguretat Social.
Finalment, sobre aquest sistema especial podeu consultar la informació general disponible a la ruta següent Treballadors / Afiliació / Règims: Qui els integren? / Règim General de la Seguretat Social / Sistemes Especials
Empleats de la Llar
La sol·licitud d'alta dels treballadors per compte d'altri s’ha de presentar abans de començar la relació laboral, d’acord amb les regles que estableix el Règim General de la Seguretat Social. L'empresari o el titular de la llar familiar és el responsable de presentar-la.
Podeu presentar la sol·licitud de manera presencial davant la Direcció Provincial de la Tresoreria General de la Seguretat Social o l'Administració corresponent o si disposeu d'un certificat digital, fent el tràmit a través dels serveis nous d'alta, baixa i variacions de dades de treballadors del Sistema Especial d'Empleats de la Llar, situats a la Seu Electrònica.
 
							 Inicio
 Inicio