Sistema especial treballadors compte d'altri agraris
Informació general
Per la Llei 28/2011, de 22 de setembre (BOE del 23), queden integrats en el Règim General de la Seguretat Social des de l’1 de gener de 2012, data d’entrada en vigor d’aquesta llei, els treballadors per compte d’altri que figurin inclosos en el Règim Especial Agrari de la Seguretat Social el 31 de desembre de 2011, mitjançant la creació d’un sistema especial, així com els empresaris als quals prestin els seus serveis.
Així mateix, quedaran integrats en el Règim General de la Seguretat Social els treballadors per compte d’altri que, en endavant, facin taques agràries, sia pròpiament agrícoles, forestals o pecuàries o sia complementàries o auxiliars d’aquestes en explotacions agràries, així com els empresaris als quals presten els seus serveis.
La cotització corresponent als treballadors agraris per compte d’altri i als empresaris als quals prestin els seus serveis es regirà per la normativa vigent en el Règim General de la Seguretat Social, amb les particularitats següents:
A l’efecte de cotització a la Seguretat Social en el Sistema Especial de treballadors per compte d’altri agraris es distingirà entre els períodes d’activitat i d’inactivitat.
Responsables de les cotitzacions
Pel que fa a la responsabilitat de l'ingrés de les cotitzacions que corresponen als treballadors per compte d'altri agraris, hi ha les particularitats següents:
a) Durant els períodes d’activitat, l’empresari és el subjecte responsable del compliment de l’obligació de cotitzar i és ell qui ha d’ingressar en la seva totalitat tant les aportacions pròpies com les dels seus treballadors, i també comunicar les jornades reals efectivament treballades per aquests treballadors en el termini que es determini reglamentàriament.
A aquest efecte, l’empresari descomptarà als seus treballadors, en el moment de fer-los efectives les retribucions, l’aportació que correspongui a cada un d’ells.
Si l'empresari no efectua el descompte en aquest moment, ja no podrà fer-ho i haurà d'assumir l'obligació d'ingressar la totalitat de les quotes que seran exclusivament a càrrec seu.
Durant aquests períodes, la liquidació i ingrés de les quotes per contingències professionals són a càrrec exclusiu de l’empresari.
b) Durant els períodes d’inactivitat, és el mateix treballador qui assumeix la responsabilitat de complir amb l’obligació de cotitzar i de l’ingrés de les quotes corresponents.
c) Durant les situacions d’incapacitat temporal, risc durant l’embaràs i risc durant la lactància natural, i també de maternitat i paternitat a les que tinguin dret durant els períodes d’activitat, l’empresari ha d’ingressar únicament les aportacions a càrrec seu.
Les aportacions a càrrec del treballador s’ingressen per l’entitat que efectuï el pagament directe de les prestacions que corresponguin a les situacions assenyalades.
Ingrés de quotes
Ingrés de les quotes:
Responsable:
En ambdues modalitats de cotització per bases mensuals (en funció dels dies d'alta mensual) i per bases diàries (en funció de les jornades reals fetes), l'empresari serà el subjecte responsable d'ingressar tota la quota, tant de la seva pròpia aportació com de l'aportació dels treballadors, i per a això haurà de retenir l'aportació dels treballadors de la retribució abonada a aquests treballadors.
Durant els sis primers dies de cada mes, les empreses agràries hauran de comunicar les jornades reals efectuades pels seus treballadors amb modalitat de cotització diària.
Terminis:
Les quotes s'ingressaran en el mes següent al mes al qual corresponen.
Documents que cal presentar:
Butlletí de Cotització (TC-1/8) i Relació Nominal de Treballadors (TC-2/8)
Remesa electrònica de documents (RED)
La Direcció General de la Tresoreria General de la Seguretat Social pot autoritzar que la informació continguda a les llistes nominals de treballadors TC-2/8 es presenti per mitjà de Remesa electrònica, informàtica o telemàtica de documents. La comunicació de dades mitjançant aquests mitjans implicarà el compliment de l'obligació quant a la presentació de documents de cotització en el termini reglamentari.
La utilització del Sistema RED permet efectuar el pagament de les quotes mitjançant les modalitats de pagament electrònic o de domiciliació bancària.
Si l'empresa tria la modalitat de pagament electrònic, cal que efectuï l'ingrés a qualsevol entitat financera col·laboradora de la Seguretat Social amb el rebut que li facilita la Tresoreria General de la Seguretat Social a través del Sistema RED.
Si opta per la modalitat de domiciliació bancària, només haurà d'indicar el número de compte on vol que se li efectuï el càrrec, sense necessitat d'acudir a l'entitat fina cera.
Lloc:
La presentació dels documents de cotització per ingressar les quotes es pot fer a qualsevol Entitat Financera (Bancs, Caixes d'Estalvis, Cooperatives de Crèdit o Caixes Rurals) autoritzada per actuar com a Oficina Recaptadora.
Efectes de la presentació de documentació en termini
La presentació en termini reglamentari dels documents de cotització produirà els efectes següents:
-
Si a més de presentar els documents, es fa l'ingrés en el termini reglamentari, es poden aplicar les deduccions corresponents per reduccions o bonificacions.
-
S'evitarà la comissió d'una infracció tipificada com a greu per l'article 22 del R.D. Legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Infraccions i Sancions en l'Ordre Social, o en la responsabilitat penal que, si escau, pogués derivar-se'n.
Recàrrecs i interessos de demora
Una vegada transcorregut el termini reglamentari establert per pagar les quotes a la Seguretat Social sense que s'hagi fet efectiu l'ingrés i sens perjudici de les especialitats previstes per als ajornaments, es reportaran els recàrrecs següents:
-
Presentació dels documents de cotització dins el termini reglamentari:
- Recàrrec del 20% del deute si s'abonen les quotes degudes després del venciment del termini reglamentari.
- Recàrrec del 20% del deute si s'abonen les quotes degudes després del venciment del termini reglamentari.
-
Si no es presenten els documents de cotització en el termini previst:
-
Recàrrec del 20% del deute si s'abonen les quotes pendents abans que acabi el termini d'ingrés fixat a la reclamació del deute o a l'acta de liquidació.
-
Recàrrec del 35% del deute si s'abonen les quotes pendents una vegada superat aquest termini d'ingrés.
-
-
Interessos de demora:
Els interessos de demora es reportaran a partir de l'endemà del venciment del termini reglamentari d'ingrés de les quotes, tot i que seran exigibles una vegada transcorreguts quinze dies des de la notificació de la providència de constrenyiment o comunicació de l'inici del procediment de deducció, sense que s'hagi abonat el deute.
Així mateix, aquests interessos seran exigibles quan no s'hagi abonat l'import del deute en el termini fixat a les resolucions desestimatòries dels recursos presentats contra les reclamacions de deute o les actes de liquidació, si l'execució d'aquestes resolucions se suspengués en els tràmits del recurs contenciós administratiu que s'hi interposés en contra.
Els interessos de demora exigibles seran els que hagi reportat el principal del deute des del venciment del termini reglamentari d'ingrés i els que hagi reportat, a més, el recàrrec aplicable en el moment del pagament, des de la data en què, segons l'apartat anterior, siguin exigibles.
El tipus d'interès de demora serà l'interès legal del diner vigent en cada moment del període de meritació, incrementat en un 25%, tret que la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat n'estableixi un de diferent. Per a l'any 2017, el 3,75%.
Inici