Avís Cookies

Este lloc web utilitza cookies perquè vosté tinga una millor experiència d’usuari. Les cookies no s’utilitzen per a recollir informació de caràcter personal. Per a més informació consulte la nostra política de cookies.

Contenido principal

Glossari de termes

Sistema de retribució típic en la pesca on, d'un "Import major" constituït per l'import brut de la pesca, es dedueixen els beneficis de l'empresari i determinades despeses, quedant un "Import menor" que es distribueix entre els pescadors segons el rol i en proporció a la part acordada.

Els menors de 18 anys, o majors amb una minusvalidesa igual o superior al 65%, i que hagen sigut abandonats pels seus pares, sempre que no es troben en règim d'acolliment familiar, poden ser beneficiaris de l'assignació econòmica per fill o menor acollit a càrrec.

S'entén per accident laboral qualsevol lesió que patisca el treballador amb ocasió o com a conseqüència del treball que execute per compte d'altri. Al treball per compte propi dels Règims Especials Agrari, de treballadors autònoms i de treballadors del Mar, s'entén per accident de treball l'ocorregut com a conseqüència directa i immediata del treball que realitza pel seu propi compte i que determina la seua inclusió en el camp d'aplicació del règim especial. La llei establix, a més, diverses consideracions i presumpcions per tal de determinar el concepte d'accident laboral.

Lesió o alteració de la salut derivada d'un accident sempre que no siga conseqüència del treball realitzat. Li correspon l'acció protectora de la mateixa manera que en el cas de malaltia comuna, sense exigència de període previ de cotització, excepte per a accedir a pensions d'incapacitat permanent absoluta o gran invalidesa, o de mort i supervivència, des de situacions de no-alta.

Dret subjectiu públic, anterior al procés, a una tutela jurisdiccional específica, i amb relació a un interès jurídic concret, que concedixen les lleis per demanar la intervenció dels òrgans competents del Poder Judicial.

Per al Dret comunitari, mesures dirigides a un grup determinat, amb les quals es pretén suprimir i prevenir una discriminació o compensar els desavantatges resultants d'actituds, comportaments i estructures existents (denominades, de vegades, "discriminació positiva").

Comprén el conjunt de prestacions, en diner o en espècie, que el Sistema de la Seguretat Social establix per preveure, reparar o superar els estats de necessitat provinents o derivats de les contingències o situacions sofrides pels subjectes protegits i determinades a la Llei.

Institució que té com a finalitat la protecció necessària per a la guarda dels menors en situació de desemparament, o per sol·licitud de pares i tutors, en circumstàncies greus. És una de les situacions protegides, mitjançant el subsidi de maternitat, durant els períodes de descans de què, amb motiu de l'acolliment, gaudixen els treballadors, i s'abona l'equivalent al 100% de la base reguladora. Es protegix tant l'acolliment preadoptiu com el permanent, i fins i tot el provisional.

Document redactat per la Inspecció de Treball i Seguretat Social que inicia la tramitació d'expedients liquidatoris per deutes de Seguretat Social (faltes d'afiliació i alta, diferències de cotització, etc.).

Document segons el model oficial que inicia el procediment sancionador, redactat per la Inspecció de Treball i Seguretat Social, en què es constaten determinats fets amb incompliments de normes laborals o de Seguretat Social.

Resolució dels Jutges o Tribunals que decidix recursos contra resolucions, qüestions incidentals, pressupostos processals, nul·litat del procediment o quan ho establixen les lleis processals. Serà sempre fundat i contindrà, en paràgrafs separats i numerats, els fets i fonaments de dret i la part dispositiva, i haura de firmar-lo el Jutge o el Magistrat o Magistrats que el dicten.

Cadascun dels diferents codis representatius de l'activitat realitzada, arreplegats en la classificació nacional d'activitats econòmiques (CNAE-93)

Acte jurídic pel qual es concedix la pàtria potestat sobre un menor, creant vincles jurídics de parentiu anàlegs a la filiació.

Inscripció del treballador al Registre de la Seguretat Social, obligatòria per a les persones incloses al seu camp d'aplicació i única durant tota la seua vida per tot el sistema, sense perjuí de les altes i les baixes als diferents règims que la integren.

Persona identificada amb un número de Seguretat Social que ha iniciat una activitat emmarcable en un règim del Sistema de la Seguretat Social.

Fins que la persona incapacitada permanent no complisca els 65 anys, (excepte quan la causa de la incapacitat provinga de malaltia professional), l'Administració, la persona interessada, les entitats col·laboradores o els empresaris responsables de les prestacions, poden promoure la revisió per agreujament de l'estat incapacitant, de conformitat amb el procediment establit.

Ajornament de Pagament: És un sistema de pagament dels deutes de la Seguretat Social fora del termini reglamentari d'ingrés, subjecte a interessos, i que permet considerar els interessats, mentres complisquen les condicions per a la seua efectivitat, al corrent respecte d'aquestes deutes.

El seu objectiu és permetre que el treballador, encara que no tinga l'edat ordinària per accedir a la pensió de jubilació, perceba un import igual a la pensió que li correspondria en cas que tinguera l'edat per obtenir-la en produir-se la situació de desocupació. Es concedix en els casos de regulació d'ocupació duts a terme a empreses sotmeses a plans de reconversió. Tenen naturalesa col·lectiva i són de finançament mixt.

És una de les prestacions per mort i supervivència, que consistix en una quantitat a preu fet de 30,05 euros, per fer front a les despeses de sepeli a qui les haja suportat. Es presumix, excepte que es demostre el contrari, que aquestes despeses s'han satisfet en este orde: per al cònjuge supervivent, fills i parents del difunt que hi convisqueren habitualment.

Comunicació a la Tresoreria General de la Seguretat Social de la incorporació d'un treballador a una activitat que el convertix en un subjecte protegit del Sistema de Seguretat Social.

Comunicació obligatòria que ha de fer l'empresari, respecte dels treballadors al seu servici o, si escau, el treballador, davant de la Seguretat Social quan un treballador ingressa a l'empresa, o inicia el treball per compte propi, respectivament.

És la que es produïx com a conseqüència d'una actuació inspectora.

És la que establix la primera relació del treballador amb el Sistema de la Seguretat Social.

Declaració mèdica, mitjançant el comunicat mèdic d'alta, a les situacions d'incapacitat temporal, després del reconeixement del treballador, que establix la plena capacitació per al treball. També es produïxen altes mèdiques d'assistència sanitària o quan s'exhaurix el termini màxim de duració de la incapacitat temporal, a l'efecte d'iniciar la instrucció d'un procediment d'incapacitat permanent. El comunicat mèdic d'alta l'emet el facultatiu del Servici Públic de Salut, de l'INSS o de la Mútua d'Accidents Laborals i Malalties Professionals de la Seguretat Social.

És la que es produïx cada vegada que el treballador reprén la seua activitat laboral en una ocupació que l'obliga a la inclusió en el Sistema de la Seguretat Social.

Recursos econòmics previstos per la llei i inclosos als pressupostos generals per al sosteniment de les càrregues de la Seguretat Social o per atencions especials per exigències conjunturals.

Són les que cada Mútua d'Accidents Laborals i Malalties Professionals efectua per al sosteniment dels Servicis Comuns i Socials de la Seguretat Social i que la Tresoreria General de la Seguretat Social deduïx en transferir a cada Mútua la recaptació de les quotes mensuals que li corresponen. Es determina mitjançant l'aplicació a les quotes esmentades d'un coeficient que anualment fixa el Ministeri de Treball i Immigració. Les empreses col·laboradores ingressen aquestes aportacions juntament amb les quotes.

Creada per Llei el 1953 i prevista a la Llei General de la Seguretat Social com a Règim Especial per als estudiants, la qual tanmateix no ha arribat a desenrotllar-se del tot. Arriba als matriculats en centres oficials des de l'ensenyança secundària fins a l'universitaria i, com a màxim, fins als 28 anys. L'exigua quota s'abona juntament amb la matrícula i comprén prestacions sanitàries i econòmiques d'escassa quantia.

L'any 1939, el Retir Obrer es va transformar en subsidi de vellesa, huit anys després (1947), este subsidi es convertix en Assegurança de Vellesa i Invalidesa (SOVI) i, finalment, el 1955 s'afegix la protecció de la viudetat. Manté pervivència actualment, en virtut de norma transitòria, per a aquells que l'1 de gener de 1967, qualsevol que fora la seua edat a la dita data, hagueren tingut cobert el període de cotització exigit per la citada Assegurança o que, si de cas hi manca, hagueren figurat afiliats a l'extingit Règim de Retir Obrer Obligatori, conservant el dret a causar les prestacions del primer de les Assegurances citades, d'acord amb les condicions exigides per la legislació d'aquest, i sempre que els interessats no tinguen dret a cap pensió a càrrec dels Règims que integren el Sistema de la Seguretat Social; entre aquestes pensions s'inclouen les corresponents a les entitats substitutòries integrades en el dit Sistema.

Prestació familiar, de modalitat no contributiva, de caràcter econòmic, que es reconeix en determinades condicions, per cada fill menor de 18 anys o, si és major d'edat, està afectat per una minusvalidesa, de grau igual o superior al 65 per 100, a càrrec del beneficiari, siga quina siga la naturalesa legal de la seua filiació, així com pels menors acollits, en acolliment familiar, permanent o preadoptiu.

Resolució inclosa a l'Orde de 25-6-63 per la qual es van assimilar les categories professionals existents en aquella data a les diferents Reglamentacions de Treball als Grups de Cotització establits al Decret 56/1963, de 17 de gener (BOE núm. 17). Quan per conveni col·lectiu o per norma es crea una categoria professional, es sol·licita i s'obté d'aquesta Tresoreria General l'assimilació adequada.

Dret de participar gratuïtament als pleits laborals i de Seguretat Social per part dels treballadors, beneficiaris, Entitats Gestores i altres persones, en els termes reconeguts per les lleis.

Dret dels treballadors i pensionistes i dels familiars al seu càrrec, inclosos, si escau, els acollits de fet, de rebre tractament mèdic i farmacèutic, amb les condicions, contingut, modalitats i duració que establixen les normes. És dispensada pels Servicis Públics de Salut de les Comunitats Autònomes corresponents i per l'Institut Nacional de Gestió Sanitària a Ceuta i Melilla. També tenen dret a l'assistència sanitària les persones sense recursos suficients i els estrangers, en este últim cas amb les condicions establides a la Llei reguladora dels drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seua integració social.

Assistència Sanitària prestada per entitats públiques o privades en virtut de concert amb els Organismes de l'Administració de Seguretat Social i aprovats pels Departaments Ministerials competents.

Una vegada s'ha instruït el procediment, i immediatament abans de redactar la proposta de resolució, es posa en coneixement de la persona interessada perquè puga efectuar les al·legacions i presentar els documents i justificants que considere pertinents, en un termini no inferior a deu dies ni superior a quinze. En alguns casos, el dret de rebre determinades informacions o dades contingudes a l'expedient no es pot exercir. Es dóna per realitzat el tràmit si, abans del venciment del termini, la persona interessada manifesta la seua decisió de no efectuar al·legacions ni aportar nous documents o justificacions i, igualment, es podrà prescindir del tràmit d'audiència quan no figuren al procediment ni es tinguen en compte a la resolució altres fets ni altres al·legacions i proves que les presentades per la persona interessada.

Treballadors per compte propi, siguen o no titulars d'empreses individuals, o familiars seus majors de 18 anys, que reunixen els requisits que de manera expressa es determinen reglamentàriament.

Designa, per a cada Estat membre, el ministre, els ministres o qualsevol altra autoritat corresponent de la qual depenguen, per al conjunt del territori de l'Estat de què es tracte, els règims de Seguretat Social.

Comunicació obligatòria que ha de fer l'empresari quan un treballador cessa a l'empresa o el treballador per compte propi quan aquest treballador cessa la seua activitat professional.

Declaració mèdica, mitjançant el comunicat mèdic de baixa, expedit pel facultatiu del Servici Públic de Salut, o de la Mútua d'Accidents Laborals i Malalties Professionals, que determina la baixa laboral, i si escau, el dret a la prestació econòmica per incapacitat temporal.

Quadre que arreplega tant les lesions, mutilacions i deformitats de caràcter definitiu, causades per accident laboral o malaltia professional que, sense arribar a constituir una incapacitat permanent, comporten una disminució o alteració de la integritat física del treballador, com les indemnitzacions a un tant alçat que corresponen a cadascuna d'elles.

Quadre de valoracions de factors físics, psíquics o sensorials per a determinar els graus de minusvalidesa o malaltia crònica, a efectes de la pensió d'invalidesa (modalitat no contributiva), de l'assignació econòmica per fill o menor a càrrec i d'altres mesures de protecció.

Import establit per la llei, que, amb algunes excepcions, ha de coincidir amb el salari real, sobre el qual s'aplica el percentatge o tipus de cotització i, com a resultat, s'obté la quota que cal ingressar a la Seguretat Social.

És un dels factors que intervenen en el càlcul de les prestacions econòmiques de la Seguretat Social i consistix a fixar un import o obtindre un resultat a través d'una fórmula de càlcul, -determinada en funció de les bases amb què s'hagen efectuat les cotitzacions durant els períodes que s'indiquen per a cada prestació,- a la qual s'apliquen els percentatges assenyalats per a cadascuna de les prestacions econòmiques, i d'aquesta manera s'obté l'import final que ha de percebre el beneficiari.

Imports mínim i màxim entre els quals han d'estar, en qualsevol cas, les bases de cotització per a Contingències Comunes, en funció del grup de cotització al qual corresponga la categoria professional del treballador.

Les Entitats gestores, Mútues d'Accidents Laborals i Malalties Professionals o, si escau, els Servicis comuns, procedixen, d'acord amb les seues respectives competències, al pagament de les prestacions als beneficiaris en els casos que determini el reglament, amb la conseqüent subrogació en els drets i accions dels beneficiaris; el pagament citat és procedent, encara que es tracte d'empreses desaparegudes o d'altres que per la seua naturalesa especial no puguen ser objecte de procediment de constrenyiment. Igualment, les Entitats, Mútues i Servicis mencionats assumixen el pagament de les prestacions, en la mesura que s'atenue l'abast de la responsabilitat dels empresaris amb relació a tal pagament. La bestreta de les prestacions no podrà excedir en cap cas la quantitat equivalent a dos vegades i mig l'import del salari mínim interprofessional vigent en el moment del fet causant o, si escau, de l'import del capital cost necessari per al pagament anticipat, amb el límit indicat per les Entitats gestores, Mútues o Servicis.

Principi general del dret que ha de regir l'actuació de l'Administració Pública i les relacions laborals d'empresaris i treballadors. En general, els drets han d'exercitar-se d'acord amb les exigències de la bona fe.

L'edat de jubilació es rebaixa en un període equivalent al que resulte d'aplicar al període de temps efectivament treballat en determinades categories i especialitats professionals (per la seua perillositat, toxicitat, insalubritat, etc.), uns coeficients de conformitat amb les escales establides. (per exemple, 10 anys de picador de mineria del carbó permetrien rebaixar 5 anys, -coeficient de 0,50-, l'edat de 65 per poder jubilar-se i, per tant, el treballador causaria la pensió als 60 anys reals o 65 ficticis).
A més, el període de temps en què resulte rebaixada l'edat de jubilació del treballador, es computa com a cotitzat a efectes de determinar el percentatge aplicable a la base reguladora de la pensió.

Decadència o pèrdua del dret de percebre les prestacions en el termini previst a tal efecte (un any des de la notificació de la concessió en les prestacions a un tant alçat i un any en les prestacions periòdiques des del venciment de la mensualitat). El termini no admet interrupció.

Principi bàsic del sistema de la Seguretat Social, declarat per la llei, que centralitza a la Tresoreria General de la Seguretat Social la gestió recaptatòria dels recursos i la custòdia dels fons, valors i crèdits.

És la consideració de l'àmbit subjectiu al qual s'estén el Sistema de la Seguretat Social. Amb l'objectiu final que s'establix a l'article 41 de la Constitució d'«...un règim públic de Seguretat Social per a tots els ciutadans...» l'actual Sistema de la Seguretat Social delimita el camp d'aplicació de qui realitza una activitat professional en una sèrie de Règims. El Règim General engloba els treballadors per compte d'altri o assimilats de les diferents branques de l'activitat econòmica, ja siguen eventuals, de temporada o fixes, fins i tot els de treball discontinu i inclosos els treballadors a domicili, siga quina siga la seua categoria professional i la forma i quantia de la remuneració que perceben, excepte els que duguen a terme una activitat que faça incloure'ls en algun dels Règims Especials següents, que acullen, a més, els seus propis treballadors autònoms: dels Treballadors del Mar; per a la Mineria del carbó; dels Treballadors per Compte Propi o Autònoms. Amb efectes d'1 de gener de 2008, s'ha establit un Sistema Especial per a Treballadors per Compte Propi Agraris dins del RETA,on hi ha inclosos els treballadors per compte propi agraris, majors de 18 anys, que complisquen determinats requisits. Amb efectes d'1 de gener de 2012, els antics règims especials d'Empleats de Llar i Agrari per compte d'altre s'han incorporat com a Sistemes Especials al Règim General de la Seguretat Social.
Igualment, l'àmbit subjectiu s'estén, en la modalitat no contributiva, a tots els espanyols residents en territori nacional.

Expressió en desús, per la qual es designa l'ocupador, titular o persona física que exercix la representació de la llar on presta servicis remunerats, amb caràcter exclusiu i permanent, el treballador que resulta inclòs en el camp d'aplicació del Règim Especial d'Empleats de la Llar.

Aptitud per comparéixer, actuar i intervenir en actes processals davant dels Jutjats i Tribunals de Justícia. Habilita a qui la té per a poder actuar amb eficàcia en el procés.

Valor actual de les pensions calculat amb taules de mortalitat i taxa d'interés aprovats pel Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social. El seu import és ingressat en la TGSS  per l'entitat o empresari responsable.

Sistema de finançament de les prestacions de Seguretat Social pel qual la quantia de les pensions i subsidis es calcula capitalitzant les aportacions individuals del treballador al llarg de la seua vida laboral.

període mínim de cotització exigit, amb excepcions, entre altres requisits, per a tindre dret a les prestacions de la Seguretat Social.

Documents a disposició del públic on es resumeixen els servicis prestats i els compromisos de qualitat assumits per cada organisme en la seua prestació.

Recurs de caràcter extraordinari mitjançant el qual s'unifica la doctrina de sentències dictades en suplicació per les Sales Socials dels Tribunals Superiors de Justícia, quan sobre una mateixa qüestió han dictat sentències contradictòries entre si.

Recurs extraordinari contra les resolucions previstes expressament i pels motius que indica la llei, que té com a finalitat el control de l'aplicació de la llei feta pels tribunals d'instància i crear doctrina jurisprudencial, amb la unificació de criteris dispars, i vetlar per l'acompliment de les garanties constitucionals en la tramitació dels processos.

És el grup al qual pertany cadascun dels treballadors i que s'identifica per unes característiques que es donen en un determinat grup de treballadors.

Persona que ha succeït o s'ha subrogat per qualsevol títol en el dret d'una altra o altres.

Persona de qui prové el dret que algú té (drethavent o causahavent).

És el número que identifica una determinada situació o dret dins del fitxer d'empresaris del Sistema de la Seguretat Social.

És el número únic d'inscripció que la Tresoreria General assigna a l'empresari, ja siga individual o col·lectiu, per identificar-lo en el règim del Sistema de la Seguretat Social corresponent en el moment d'iniciar la seua activitat laboral en qualsevol lloc del territori nacional.

Són el total de números de codis de compte que s'assigna a cada empresari per identificar les diferents activitats i règims en què cal figurar dins del Sistema de la Seguretat Social.

Unitat productiva amb organització específica obligada a inscriure's com al centre en qüestió davant l'autoritat laboral.

Document emés per l'empresari pel qual s'acredita el temps treballat i les cotitzacions efectuades pel treballador.

Document que permet autentificar i garantir la confidencialitat de les comunicacions.

Finalització de la relació laboral i justificació d'aquesta relació documentalment. Requisit necessari, conjuntament amb altres, per a accedir al dret de tindre algunes prestacions de la Seguretat Social.

Convocatòria realitzada a una persona per tal que es presente davant de la Seguretat Social o davant l'Òrgan Judicial per realitzar algun tràmit o acte determinat.

Número d'11 xifres assignat als empresaris com a subjectes responsables de l'ingrés de quotes per identificar-los correctament al Registre a càrrec de la Seguretat Social (correspon als antics números patronals i d'inscripció)

Identifica el percentatge de jornada que realitza un treballador, d'acord amb la jornada habitual a l'empresa que l'ha contractat.

Fracció que aplicada a la base de cotització de determinats treballadors del mar, redueix la quota a ingressar a la Seguretat Social. S'aplica a la base de cotització per contingències comunes i per desocupació.

Percentatge de reducció de l'import de la pensió de jubilació, en determinats supòsits, per cada any que els treballadors, amb edats inferiors a l'edat ordinària de jubilació, anticipen este import. Este percentatge varia en funció del nombre d'anys acreditats en tota la vida laboral. S'aplica a jubilacions anticipades amb condició mutualista als 60 anys o, sense esta condició, a partir dels 61 anys.

Percentatge que, aplicat al tipus o percentatge de cotització, reduïx la quota a ingressar a la Seguretat Social. S'apliquen a la quota íntegra d'empreses excloses d'alguna o algunes de les contingències o situacions definides normativament o d'empreses autoritzades per col·laborar voluntàriament en la gestió de l'Assistència Sanitària i Incapacitat Temporal, derivades d'una malaltia comuna o d'un accident no laboral, com també als treballadors que subscriuen Conveni Especial.

És la participació en la gestió assumida per empresaris ja siga de forma obligatòria, com en el pagament delegat de determinades prestacions (Incapacitat Temporal, Desocupació parcial, etc.), ja siga de forma voluntària, com la realitzada en matèria d'Accidents Laborals i Malalties Professionals per les Mútues d'Accidents Laborals i Malalties Professionals de la Seguretat Social o l'efectuada per empresaris que sol·liciten assumir l'Assistència Sanitària i la Incapacitat Temporal i siguen autoritzats per fer-ho per complir els requisits establits.

En general, és la professió demandada pel treballador i també la que es corresponga amb la seua professió habitual o qualsevol altra que s'ajuste a les seues aptituds físiques i formatives. En tot cas, s'entén per col·locació adequada la que coincidix amb l'última activitat laboral duta a terme, sempre que fora d'una duració igual o superior a tres mesos.

Supervisen i controlen l'aplicació dels acords del Consell General. Estan integrades per nou vocals que representen a parts iguals (3) l'Administració Pública, els Sindicats i l'Organització Empresarial.

Possibilitat legal de simultaniejar el cobrament de dues prestacions (per exemple, viudetat amb jubilació) o el treball per compte d'altri o propi amb una prestació (així, treball amb pensió de viudetat).

Mitjà per extingir, parcialment o totalment, els deutes amb la Seguretat Social que es troben en període voluntari de recaptació, neutralizant-los amb crèdits reconeguts, liquidats i notificats.

Quantitat complementària que s'afegix a l'import de la pensió, en modalitat contributiva, quan no arriba al mínim fixat legalment, en el cas que el beneficiari no perceba rendes de capital o treball personal, o en el cas que sí, si no excedixen la quantia que establix anualment la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat.

És el que adopta la persona sol·licitant o beneficiària de les prestacions per desocupació de buscar activament ocupació, acceptar una col·locació adequada i participar a les accions específiques de motivació, informació, orientació, formació, reconversió o inserció professional per incrementar la seua ocupabilitat.

Càlcul per determinar quelcom concret

Totalització dels períodes de cotització en diversos règims de la Seguretat Social i de Classes Passives, sempre que no es superposen, per a la conservació i adquisició del dret a les prestacions. En general, és la consideració conjunta de les cotitzacions efectuades als Règims públics de la Seguretat Social diferents per al reconeixement del dret a les prestacions.

Una de les 3 Comunitats Europees, la més important, creada pel Tractat de Roma de 25 de març de 1957, amb el nom inicial de Comunitat Econòmica Europea, a la qual Espanya es va adherir el 1986, i que després del Tractat de Maastricht es va denominar Comunitat Europea, i actualment Unió Europea, formada per 25 països.

Harmonització de responsabilitats laborals i familiars entre hòmens i dones, que configura un sistema que contempla les noves relacions socials sorgides (incorporació de la dona al treball, entre altres) i un nou mètode de cooperació i compromís entre dones i hòmens, que permeta un repartiment equilibrat de responsabilitats en la vida professional i en la privada. Comporta importants reformes legislatives (permisos de maternitat, paternitat, excedències laborals, reducció de jornada, etc.) i la necessitat de promoure addicionalment servicis d'atenció a persones, en un marc ampli de política de família.

Home o dona amb vincle matrimonial que atribuïx el dret a determinades prestacions generades per l'espòs o l'esposa.

Òrgan superior col·legiat, per a la participació en el control i la vigilància de la gestió de les Entitats Gestores en què figuren, per parts iguals (13), representants de l'Administració Pública, Sindicats i Organitzacions Empresarials.

Òrgan col·legiat, previst a la llei i regulat pel Govern en virtut de delegació legislativa, per a la participació en el control i la vigilància de la gestió de les entitats gestores en què figuren representants de l'Administració Pública, Sindicats, Organitzacions Empresarials i Corporacions de Dret Públic (Federació Nacional de Confraries de Pescadors i Col·legi d'Oficials de la Marina Mercant Espanyola).

Manament de l'autoritat competent, administrativa o judicial, pel qual es compel·lix una persona perquè pague els deutes de la Seguretat Social amb les despeses procedents, embargant béns suficients per a cobrir el deute.

És el que l'empresa ha de subscriure simultàniament (al subscrit a temps parcial amb una persona que es jubila parcialment) amb un treballador en situació de desocupació o que tinguera concertat amb l'empresa un contracte de duració determinada, amb objecte de substituir la jornada de treball que ha quedat vacant pel treballador que es jubila parcialment. El contracte de relleu és obligatori per substituir els treballadors que s'hagen jubilat parcialment abans dels 65 anys i potestatiu si ja tenen esta edat. El contracte ha d'ajustar-se, a més, a determinades particularitats legals.

Acord entre empresari i treballador pel qual el treballador s'obliga a prestar determinats servicis per compte de l'empresari i sota la seua direcció a canvi d'una retribució.

És el que acorda la prestació de servicis durant un nombre d'hores al dia, a la setmana, al mes o a l'any, inferior a la jornada de treball d'un treballador a temps complet comparable, entenent que es tracta d'un treballador a temps complet de la mateixa empresa i centre de treball, amb el mateix tipus de contracte de treball i que realitze un treball idèntic o similar. El contracte de treball es pot concertar per temps indefinit o per duració determinada.

Relatiu a les contribucions, cotitzacions i altres impostos

En Dret comunitari, qualsevol instrument bilateral o multilateral que vincule o puga vincular exclusivament dos Estats membres o més, així com qualsevol instrument multilateral que vincule o puga vincular com a mínim dos Estats membres i un altre o altres Estats en el camp de la Seguretat Social, per al conjunt o una part de les branques i règims, així com els acords de qualsevol naturalesa conclosos en el marc d'aquests instruments.
En general, és un Acord entre dos Estats o més, (i altres subjectes de dret internacional) per a la conservació o l'adquisició dels drets vigents en un altre país, que generalment totalitza els períodes d'assegurança de cadascun d'aquests països, i distribuïx la càrrega de les prestacions d'acord amb la fórmula de prorrata, és a dir, en proporció als temps cotitzats a cada país.

Acord subscrit amb la Seguretat Social pels treballadors donats de baixa, o pels afiliats a altres situacions determinades, per tal de mantindre els seus drets vigents d'adquisició sense perdre els efectes de les quotes abonades anteriorment.

Vida en comú amb una altra persona que pot atribuir drets a algunes prestacions o a elevar la seua quantia. També pot tindre incidència en el règim d'enquadrament dels treballadors (per exemple a l'hora de presumir control efectiu sobre la societat, per part de socis treballadors).

Obligació contributiva imposada a empresaris i treballadors per al sosteniment de les càrregues econòmiques de la Seguretat Social.

Cotització al Règim Especial Agrari que realitzen els empresaris que ocupen treballadors en tasques agràries, que consistix en l'aplicació d'un percentatge o tipus a la base de cotització per cada jornada que es realitze, fixats anualment.

Són aquells crèdits el titular dels quals té preferència per ser pagat, davant d'altres, amb els béns del deutor comú. Tenen este caràcter les prestacions a càrrec de l'empresari, les quotes de la Seguretat Social i certs crèdits salarials.

Data en què el treballador és inclòs per primera vegada en el camp d'aplicació del Sistema de la Seguretat Social.

Data en què es comunica l'inici de l'activitat laboral a la Tresoreria General de la Seguretat Social, per qualsevol dels mitjans admesos en dret.

Data a partir de la qual l'alta tindrà efecte, que serà des de l'inici de l'activitat, sempre que se sol·licite en el termini reglamentari.

Data a partir de la qual la baixa tindrà efecte en el corresponent Règim de la Seguretat Social.

reduccions en les liquidacions de quotes, mitjançant correcció de la base, minoració del tipus, reducció o bonificació de la quota, autoritzats per norma legal o reglamentària. Només els poden aplicar els responsables del pagament que es troben al corrent amb la Seguretat Social en el moment de la concessió d'eixos beneficis.

Escrit pel qual es sol·licita la tutela judicial, amb la formulació d'una petició concreta davant d'un òrgan jurisdiccional, i el posterior inici del procediment corresponent.

Situació de necessitat assistencial per part d'una altra persona, per als actes essencials de la vida i comunicació amb els altres.

Els treballadors que hagen desaparegut en ocasió d'un accident, siga o no laboral en circumstàncies que facen presumible la seua mort, i sense que s'hagen tingut notícies durant els 90 dies naturals posteriors al de l'accident, podran causar pensions de mort i supervivència, llevat del subsidi de defunció, amb efectes retroactius a la data de l'accident.

Permís laboral o d'inactivitat en el treball per compte propi, que dóna lloc a la situació protegida per causa de part, adopció i acolliment (tant preadoptiu com permanent o provisional), de duració taxada per la llei, que atribuïx el dret a un subsidi equivalent al 100% de la base reguladora. El pare pot gaudir, simultàniament o successivament, d'aquest descans, en les condicions que s'establixen reglamentàriament.

Situació protegida d'aquelles persones que, tot i que poden i volen treballar, perden la seua ocupació, o veuen reduïda la seua jornada de treball, i que atribuïx un possible dret a prestacions econòmiques, ja siga com a prestació o com a subsidi.

Dret de les persones obligades a cotitzar quan han ingressat quantitats indegudes, sempre que es reclame dins dels 4 anys a comptar des del dia següent a l'ingrés de les quotes.

Restitució total o parcial al subjecte obligat de les quotes ingressades per error, en els termes i supòsits fixats reglamentàriament. El dret a la devolució caduca als 4 anys a comptar des del dia següent a l'ingrés de les quotes.

En els procediments administratius, quan els terminis s'assenyalen per dies, s'entén que aquests són hàbils, excloent del còmput els diumenges i els festius declarats. En els processos judicials són, a més, inhàbils tots els dies del mes d'agost, excepte per a actuacions judicials que es declaren urgents per les lleis processals.

Acte motivat, emanat del Parlament europeu i el Consell conjuntament, del Consell o de la Comissió, que obliga l'Estat membre destinatari quant al resultat que cal aconseguir i deixa a les autoritats nacionals l'elecció de la forma i dels mitjans.

qualitat d'una persona que té impedida o entorpida alguna de les activitats quotidianes considerades normals, per alteració de les seues funcions físiques o intel·lectuals.

Extinció de matrimoni que a efectes de la Seguretat Social no extingix el dret a pensió de viudetat, amb l'aplicació, en el cas de múltiples vincles, del prorrateig de la prestació de viudetat entre diferents beneficiaris i en funció del temps de convivència.

És el que sentrega a cada subjecte protegit en el moment que s'incorpora a la Seguretat Social i que acredita la condició d'afiliat.

Impresos que servixen per a la determinació i l'ingrés de les quotes de Seguretat Social, que han d'omplir-se d'acord amb les instruccions establides.

Les persones que han conclòs un tractament de deshabituació de la seua drogodependència i no tenen dret a la prestació per desocupació poden ser beneficiàries del subsidi per desocupació en els casos que determina la Llei General de Seguretat Social.

Temps transcorregut des del naixement d'una persona fins un dia determinat que incidix en la inclusió en el camp d'aplicació dels règims del Sistema, així com en el dret a prestacions per incapacitat permanent, jubilació, orfandat, protecció familiar, etc.

És l'edat mínima de 65 anys per causar dret a la pensió de jubilació. Pot, no obstant això, anticipar-se en certs supòsits amb aplicació de percentatges de reducció de la quantia de la pensió (coeficients reductors), i per activitats professionals considerades tòxiques, perilloses o insalubres (treballadors del mar, personal de vol de tasques aèries, miners i altres), per tractar-se de treballadors minusvàlids o en supòsits de jubilació especial als 64 anys.

Dret del beneficiari da triar el facultatiu dels servicis públics de salut en els casos reconeguts pels reglaments.

(Vegeu "Risc durant l'embaràs")

A efectes de la Seguretat Social, qualsevol persona natural o jurídica, pública o privada, per compte de la qual treballen les persones incloses en el camp d'aplicació de qualsevol règim de Seguretat Social que incorpore treballadors subjectes al seu poder de direcció i organització.

Tota empresa que tinga 1000 o més treballadors en els Estats membres i que, com a mínim en dos Estats membres diferents, done faena a 150 o més treballadors a cada Estat.

Tota persona natural o jurídica, encara que la seua activitat siga sense ànim de lucre, que oferix servicis amb la participació de treballadors per compte d'altri, els quals queden inclosos en el camp d'aplicació de qualsevol Règim de la Seguretat Social.

Entitat per la qual s'opta perquè el risc d'accident laboral siga cobert.

Entitat per la qual s'opta perquè el risc d'accident laboral i malaltia professional siga cobert.

Entitats públiques amb personalitat jurídica que, sota la direcció i la tutela dels respectius departaments ministerials, efectuen la gestió i l'administració de les prestacions i dels servicis que són competència de la Seguretat Social. Tenen el caràcter de l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS), de l'Institut Social de la Marina (ISM), i de l'Institut de Gent gran i Servicis Socials (IMSERSO).

Número ordinal que a la Tarifa de Primes d'Accidents Laborals i Malalties Professionals s'aplica a cadascuna de les descripcions de treball en les diverses activitats econòmiques, a la vegada que s'assenyalen els percentatges d'aplicació a la base de cotització per a aquestes contingències per al càlcul de les quotes. La cotització per epígraf es va realitzar fins al 31 de desembre del 2006.

Òrgan col·legiat format per diversos professionals, existent a cada Direcció Provincial de l'INSS, (excepte a les de Catalunya), que té la funció, entre altres, d'examinar la situació d'incapacitat del treballador i de formular al Director Provincial el dictàmen-proposta, perceptiu i no vinculant, en matèria d'anul·lació o disminució de la capacitat per al treball, el requeriment o no de revisió, la determinació del caràcter (comú o professional) de la malaltia, etc.

Qualitat que mou a donar a cada un el que es mereix.

Equivocació que es produïx quan es qualifica la malaltia que genera la incapacitat permanent i que, pot implicar la seua revisió en qualsevol moment, sempre que la persona interessada no haja complit l'edat mínima per accedir al dret a la pensió de jubilació.

Per a determinar el nombre d'anys de cotització i aplicar el percentatge del qual depén la quantia de pensió de jubilació, al nombre de dies cotitzats en la vida laboral, cal sumar, si escau, el nombre d'anys i fraccions d'any que corresponguen al treballador, segons l'edat que complira l'1 de gener de 1967, segons una escala establida. Esta assigna 250 dies a qui en esta data tinguera 21 anys i, partint de tal edat,  va augmentant en igual proporció -250 dies- per cada any més d'edat.

L'Estat membre que està en territori de la institució competent.

Dret individual dels treballadors, hòmens o dones, de duració no superior a tres anys, per tenir cura de cada fill, biològic o adoptat, o en règim d'acollida, tant permanent com preadoptiu, que comença des de la data de naixement o, si escau, de la resolució judicial o administrativa. En el cas d'excedència per cuidar familiars, la duració no pot superar l'any, a no ser que per negociació col·lectiva s'establisca una duració superior, i inclou familiars fins al segon grau de consanguinitat o afinitat que, per raons d'edat, accident, malaltia o discapacitat, no poden valer-se per si mateixos ni dur a terme cap activitat retribuïda.
El primer any d'excedència mantenint el lloc de treball, es considererà un període de cotització efectiva als efectes de les prestacions de la Seguretat Social per jubilació, per incapacitat permanent, per mort i supervivència i per maternitat. Este període té una durada de 15 o 18 mesos si la unitat familiar a què pertany el menor té la consideració de família nombrosa, tant de categoria general com especial.

En termes generals, s'entén per família nombrosa la que està integrada per un o dos ascendents amb tres o més fills, siguen comuns o no. Tanmateix, la llei equipara a família nombrosa les famílies constituïdes en altres termes i establix les condicions per reconéixer o mantindre el dret d'exercir la condició de família nombrosa i, en funció del nombre de fills o altres consideracions, les classifica en categoria especial i general.

Prestació (pensió o subsidi) establida en benefici d'alguns familiars del treballador o pensionista mort, que han conviscut amb ell sota la seua dependència econòmica.

S'entén per fet causant d'una prestació, aquell que dóna lloc a la realització de contingència o situació protegida, i que ha sigut establit per la llei o pel reglament en una data concreta (per exemple, el decés per a la pensió de viduetat, el compliment de l'edat i el cessament en el treball per a la pensió de jubilació, etc).

Objectiu de la Seguretat Social que consistix a proporcionar al treballador i als familiars o persones que tinga al seu càrrec, la protecció adequada davant de contingències en les situacions que preveu la llei.

És el treballador amb un contracte de temps indefinit, fix-discontinu, concertat per a realitzar treballs que tinguen el caràcter de fixos-discontinus, i que no es repetisquen en dates certes, dins el volum normal d'activitat de l'empresa. Suposant que hi haja treballs discontinus que es repetisquen en dates certes, s'aplicarà la regulació del contracte a temps parcial subscrit per temps indefinit. Els treballadors fixos-discontinus han de cridar-se segons l'orde i la forma que es determina en els convenis col·lectius respectius, així, el treballador, en cas d'incompliment, pot reclamar sobre el procediment d'acomiadament.

Organisme Autònom, que depèn del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social, amb personalitat jurídica i capacitat d'obrar, que té l'objectiu d'abonar als treballadors l'import dels salaris pendents de pagament a causa d'insolvència, suspensió de pagaments, fallida o concurs de creditors dels empresaris.

Instruments de previsió voluntària, complementària de les prestacions de la Seguretat Social, pels quals una persona contracta, amb determinades entitats administradores reconegudes, el dret a percebre rendes o capitals per jubilació, supervivència, viudetat i orfandat mitjançant la capitalització de les aportacions periòdiques realitzades al llarg de la seua vida. Els Fons de Pensions són patrimonis creats exclusivament per donar compliment a Plans de Pensions, la gestió, la custòdia i el control del qual es realitzen segons la llei.

Caixa o previsió de recursos constituïda amb els excedents de cotitzacions per a atendre les necessitats futures del Sistema de la Seguretat Social.

Acció o efecte de fraccionar les quotes de la Seguretat Social. No és el mateix que un ajornament, és a dir, una demora del pagament de les quotes.

Amb naturalesa de Servici Comú de la Seguretat Social, aquesta depén funcionalment de la Direcció General d'Ordenació de la Seguretat Social, de cada Entitat Gestora de la Seguretat Social, de la Intervenció General de la Seguretat Social i de la Tresoreria de la Seguretat Social, respecte als programes i projectes que afecten a la seua respectiva competència.
Les seues actuacions s'adaptaran a les directrius establides pel Consell general de tecnologies de la informació i a les comunicacions de la Seguretat Social. Se li atribuïxen, entre altres, les funcions d'elaboració i proposició dels plans directius de sistemes de teconologies de la informació i de les telecomunicacions;la proposta de creació, desenrotllament i modificació dels sistemes d'informació; i la creació, la custòdia i l'administració de les bases de dades corporatives del sistema, així com els sistemes de seguretat i confidencialitat, etc.

Autorització que la Tresoreria General de la Seguretat Social concedeix a empreses amb centres de treball a diverses províncies perquè realitzen a la vegada determinades gestions administratives relacionades amb la cotització-recaptació.

Incapacitat permanent que, com a conseqüència de pèrdues anatòmiques o funcionals, requerix l'assistència d'una altra persona per als actes més essencials de la vida, com és vestir-se, desplaçar-se, menjar o anàlegs. Tindrà dret a la pensió per incapacitat permanent aboluta, incrementada en un 50%, per tal que l'invàlid puga remunerar a la persona que l'atén.

Diversos estats de la reducció de la capacitat de treball de la persona interessada, que poden constituir incapacitat parcial, total, absoluta i de gran invalidesa, i que poden atribuir drets a les prestacions de diferent quantia.

Cada grup en què s'han classificat, als efectes de cotització a la Seguretat Social, les categories professionals existents en els diversos reglaments de treball.

Aquelles que és possible realitzar-les perquè s'ha acordat, i que se sumen a les hores ordinàries pactades en el contracte a temps parcial, segons el règim jurídic establit a l'Estatut dels Treballadors i, si escau, en els convenis col·lectius sectorials o, quan no n'hi haja, d'àmbit inferior. Estan subjectes a regles particulars.

Aquelles hores de treball que es realitzen, amb caràcter voluntari, sobre la duració màxima de la jornada ordinària de treball. Es pot optar, mitjançant un conveni col·lectiu o un contracte individual, entre abonar-les o compensar-les per temps equivalents de descans retribuït. El número no pot ser superior a huitanta per any, excepte les hores treballades per prevenir o reparar sinistres i altres danys extraordinaris i urgents.

Dret al reconeixement de la pensió de jubilació i de les prestacions per decés i supervivència, amb excepció de l'auxili per defunció, que no s'extingix amb el pas del temps, sense perjuí que els efectes de tal reconeixement es produïxen, a partir dels tres mesos anteriors a la data en què es presenta la corresponent sol·licitud.

Entitat Gestora, amb naturalesa pública i capacitat jurídica, per a la gestió de les pensions d'invalidesa en les seues modalitats no contributives (i executada per les Comunitats Autònomes), així com dels servicis complementaris de les prestacions del Sistema de la Seguretat Social, a més d'altres competències en matèria de migracions.

Expressió llatina amb la qual es considera accident laboral el que patisca un treballador per compte d'altri quan va i ve del treball. En el Règim Especial de Treballadors per compte propi o Autònoms, esta circumstància no es considera accident laboral. Incapacitat permanent: Situació del treballador que, després d'haver estat sotmés al tractament prescrit i d'haver estat donat d'alta mèdica, presenta lesions anatòmiques o funcionals greus, susceptibles de determinació objectiva i previsiblement definitives, que disminuïxen o anul·len la seua capacitat laboral, i que poden donar dret a una prestació de quantia variable segons el grau de la incapacitat (parcial, total, absoluta o gran invalidesa). És causa d'extinció de la relació laboral, excepte en el cas d'incapacitat permanent parcial i, quan amb incapacitat permanent total, es declare la suspensió de la relació laboral, mantenint el lloc de treball.

La que inhabilita totalment al treballador per a qualsevol professió o ofici. La pensió és del 100% de la base reguladora.

La que, sense aconseguir el grau de total, ocasiona al treballador una disminució no inferior al 33% en el seu rendiment normal per a la professió habitual, sense impedir-li la realització de les tasques fonamentals. La prestació consistix en una quantitat a preu fet.

La que inhabilita al treballador per a realitzar totes les tasques, o les més bàsiques, de la seua professió habitual, sempre que puga dedicar-se a una altra faena. S'atribuïx el dret a una prestació del 55% de la base reguladora, si bé, en determinadas circumstàncies, pot incrementar-se en un 20%, a partir dels 55 anys.

Situació de malaltia comuna o professional i accident, siga o no laboral, que pot atribuir el dret a un subsidi mentres es reba assistència sanitària de la Seguretat Social i s'estiga impedit per a la faena, amb una duració màxima de 12 mesos, prorrogables per 6 mesos més, quan s'estime que durant este temps el treballador pot ser donat d'alta mèdica per haver-se curat. També són situació determinant d'incapacitat temporal els períodes d'observació per malaltia professional en els quals es prescriga la baixa laboral, amb una duració màxima de 6 mesos, prorrogables per 6 mesos més, quan s'estime necessari per a l'estudi i el diagnòstic de la malaltia. La incapacitat temporal és una de les causes de suspensió del contracte de treball.

Principi general establit per la llei, segons la qual les prestacions són incompatibles entre si quan coincidixen en el mateix beneficiari, a no ser que legalment o reglamentàriament, es dispose expressament el contrari; en aquests casos, s'haurà d'optar per una. La incompatibilitat pot donar-se també entre una prestació i un treball per compte d'altri o propi, llavors la prestació pot percebre's mentres es realitze el treball o l'activitat que suposa la inclusió en algun règim públic de la Seguretat Social.

Impediment legal per a rebre determinades prestacions de la Seguretat Social quan es realitzen treballs o quan s'ocupa un lloc en el sector públic.

Increment de la pensió dels treballadors qualificats com a incapacitats permanents totals per a la seua professió habitual, quan per la seua edat, 55 anys o més, per falta de preparació general o especialitzada, i per circumstàncies socials i laborals del lloc de residència, s'estime la dificultat d'obtindre faena en una activitat diferent de la habitual anterior.

Situació produïda per la negació total o parcial del dret a ser escoltat i a defensar-se en un procediment o en un judici, i que ocasiona a qui la patix un perjuí real. S'anul·len o es restringixen de manera injustificada les oportunitats de defensa d'una part en relació amb la part contrària, en tràmit d'al·legacions o de prova.

S'utiltiza com a indicador o referència del nivell de renda que servix per a determinar la quantia de determinades prestacions o per a accedir a determinats beneficis, prestacions o servicis públics, subsituint el salari mínim interprofessional en esta funció, de forma obligatòria en el cas de les normes de l'Estat, i de forma potestativa en el cas de les Comunitats Autònomes, de les ciutats de Ceuta i Melilla i de les entitats que integren l'Administració local.

Organisme autònom, adscrit al Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social, competent per gestionar les funcions i els servicis derivats de les prestacions de protecció per desocupació, i per declarar el reconeixement, la suspensió, l'extinció i la represa de les prestacions.

Dret de les persones interessades i de les persones que acrediten un interés personal i directe, a ser informades pels Organismes de l'Administració sobre les dades que els afecten.

S'utilitza en la seua accepció de comunicació a la Tresoreria General de la Seguretat Social d'alguna circumstància per la qual un subjecte protegit establix, cessa o varia la seua relació amb el Sistema de la Seguretat Social, amb la denominació de part d'alta, part de baixa o part de variació. Es realitza sempre en un model oficial establit i editat per la Tresoreria General de la Seguretat Social.

Acte administratiu que ha de ser sol·licitat obligatòriament, mitjançant el qual les empreses passen a pertànyer i a identificar-se en el Registre de la Tresoreria General de la Seguretat Social, i que es considera un requisit previ i imprescindible per iniciar les seues activitats.

En Dret comunitari, és la institució a la qual la persona interessada està afiliada en el moment de la sol·licitud de prestacions; o la institució de la qual la persona interessada té dret a prestacions o tindria dret a prestacions si residira, o si el membre o els membres de la seua família residiren en el territori de l'Estat membre on es troba esta institució; o la institució designada per l'autoritat competent de l'Estat membre de què es tracte.

L'Institut Nacional de Gestió Sanitària (INGESA) és l'Entitat Gestora de la Seguretat Social, amb personalitat jurídica pròpia i adscrita al Ministeri de Sanitat i Consum, a través de la Direcció General de Cohesió del Sistema Nacional de Salut i Alta inspecció (la qual depén de la Secretaria General de Sanitat), a qui s'atribuïx la gestió de les prestacions sanitàries de la Seguretat Social en l'àmbit de les ciutats de Ceuta i Melilla. Les competències en matèria d'assistència sanitària, anteriorment assignades al desaparegut Institut Nacional de la Salut, ja es van transferir a totes les Comunitats Autònomes.
Constitucionalment, l'Estat té competència exclusiva en matèria de sanitat exterior, sobre les bases i la coordinació general de la Sanitat, sobre la legislació de productes farmacèutics i, també, sobre la legislació bàsica i el règim econòmic de la Seguretat Social, sense perjuí de l'execució dels seus servicis per les Comunitats Autònomes.

L'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) és una Entitat Gestora amb personalitat jurídica pròpia, adscrita al Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social, a través de la Secretaria d'Estat de la Seguretat Social, la competència genèrica de la qual s'extén a la gestió i administració de les prestacions econòmiques del Sistema de la Seguretat Social, amb l'exepció de les que estàn gestionades per l'Institut de Majors i Servicis Socials o als servicis competents de les Comunitats Autònomes.
Concretament, l'Institut Nacional de la Seguretat Social té atribuïdes, entre altres, les competències següents: Reconeixement i control del dret a les prestacions econòmiques que atorga el Sistema de la Seguretat Social en la seua modalitat contributiva, sense perjudicar les competències atribuïdes al Servici Públic d'Ocupació Estatal, en matèria de prestacions de protecció per desocupació, i a l'Institut Social de la Marina en relació amb el Règim Especial dels Treballadors del Mar; reconeixement i control del dret a l'assignació econòmica per fill a càrrec, i pagaments únics per naixement del tercer o posterior fills i per part múltiple; reconeixement del dret a l'assistència sanitària; relacions internacionals de caràcter institucional i negociació i execució dels Convenis Internacionals de Seguretat Social; gestió i funcionament del Registre de Prestacions Socials Públiques; gestió de les prestacions econòmiques i socials de la síndrome tòxica, etc.

Quan en el període necessari per a calcular la base reguladora de les pensions de jubilació i d'incapacitat permanent, derivada d'una malaltia comuna, o també, d'un accident no laboral en situacions de no alta, si es tracta de treballadors per compte d'altri, apareixen mesos durant els quals no ha existit obligació de cotitzar. Aquestes llacunes o buits de cotització s'integren, exclusivament per a efectuar el càlcul mencionat, amb la base mínima del Règim General existent a cada moment.

Rèdit o benefici fixat anualment per la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat. El principal del deute, els recàrrecs sobre este deute i les costes del procediment que van ser objecte de l'ajornament mereixen un interés exigible des de la seua concessió fins a la data de pagament, segons l'interés legal del diner que es trobe vigent a cada moment durant la duració de l'ajornament. També, en el Règim Especial d'Autònoms, les cotitzacions exigibles corresponents a períodes anteriors a la formalització de l'alta, que també donen lloc a meréixer interessos, seran exigibles des de la data corresponent en què s'haurien d'haver ingressat, segons el tipus d'interés legal del diner vigent en el moment del pagament.

Percentatge aplicable a l'import d'un deute amb la Seguretat Social (principal més recàrrec) no abonat en el termini reglamentari, que es guanyarà des del venciment del dit termini i que es podrà exigir a partir dels quinze dies següents a la notificació de la provisió de constrenyiment o comunicació de l'inici del procediment de deducció.

Conjunt gran de xarxes i ordinadors interconnectats, en què es pot intercanviar tot tipus d'informació.

Sota la dependència funcional de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, és l'òrgan de control intern i de direcció i gestió de la comptabilitat de les entitats que integren el sistema de la Seguretat Social.

Poden ser constitutives d'aquesta situació les deficiències previsiblement permanents de caràcter físic o psíquic, congènites o no, que anul·len o modifiquen la capacitat física, psíquica o sensorial dels que la patixen, i que poden donar dret a una pensió, la quantia de la qual s'establix a la llei corresponent de Pressupostos Generals de l'Estat de cada any.

Principi general consagrat per la Llei de Seguretat Social segons el qual és nul qualsevol pacte individual o col·lectiu a través del qual el treballador renuncia als drets que li conferix la Llei citada.

Principi de dret segons el qual les lleis no tenen efecte respecte als fets anteriors a la seua promulgació, excepte que es disponga el contrari. La nova norma no s'aplicarà en situacions originades durant la vigència d'una altra que es derogue, i només serà efectiva a partir de la seua entrada en vigor. La Constitució garantix el principi d'irretroactivitat de les disposicions sancionadores no favorables o restrictives de drets individuals.

Entitat de dret públic, amb personalitat jurídica pròpia, baix la direcció i tutela del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social, amb una doble dimensió de competències: els problemes socials del marítim pesquer i la gestió del Règim Especial de la Seguretat Social dels Treballadors del Mar.

Pensió vitalícia reconeguda al treballador que, una vegada arribada l'edat legal, cessa (o ja havia cessat) l'activitat laboral, havent complit els requisits exigits. L'edat ordinària de jubilació està fixada legalment als 65 anys. Existixen diverses classes o tipus de jubilació.

Té aquest caràcter la jubilació que es concedix en certs casos abans de complir l'edat legal de 65 anys, amb aplicació o sense de percentatges de reducció de la seua quantia. Així, en primer lloc, l'edat ordinària de jubilació (65 anys) pot ser rebaixada o anticipada en aquells grups o activitats professionals, els treballs de les quals siguen de naturalesa excepcionalment penosa, perillosa, tòxica i insalubre, i així ho reconega la normativa aplicable. En segon lloc, l'edat mínima pot ser també reduïda en el cas de persones minusvàlides en un grau de minusvalidesa igual o superior al 65%. També, poden causar la pensió de jubliació, en virtut de normes de dret transitori, a partir dels 60 anys, amb aplicació de coeficients reductors, els treballadors que l'1-1-67 (o data equivalent) o anteriorment, tingueren la condició de mutualista. Finalment, es pot reconéixer la pensió a partir dels 61 anys, als treballadors per compte d'altri que acrediten almenys 30 anys de cotització, que s'hagen inscrit 6 mesos com a demandants de faena, i que hagen cessat la faena per una causa que no els siga imputable.

Modalitat de jubilació que, com a mesura per fomentar l'ocupació, permet rebaixar l'edat mínima de jubilació de 65 a 64 anys, als treballadors per compte d'altri, sense l'aplicació de coeficients reductors, sempre que, simultàniament a la seua cessió, siguen substituïts per un treballador inscrit com a demandant de faena, amb un contracte a temps complet de duració mínima d'un any.

Pensió de jubilació que, una vegada causada, es compatibilitza amb un treball a temps parcial, amb la conseqüent minoració de l'altre en proporció inversa a la reducció aplicable al a jornada de treball del pensionista.

La que s'inicia després del compliment dels 60 anys (reals o ficticis, si existixen bonificacions), simultàniament amb un contracte de treball a temps parcial i vinculada o no amb un contracte de relleu subscrit amb un treballador en situació de desocupació, o que tinga concertat amb l'empresa un contracte de duració determinada. El contracte de relleu és obligatori mentres el jubilat no haja complit els 65 anys.

Quan s'accedix a la pensió amb més de 65 anys, el treballador podrà percebre un percentatge addicional del 2% de la quantia resultant per cada any complet que, en la data del fet causant, haja cotitzat des del compliment dels 65 anys, si té acreditats 35 de cotització; si encara no els tinguera, l'any es computarà a partir del moment en què els acredite.

Orde jurisdiccional a qui la Llei Orgànica del Poder Judicial atribuïx les competències per conéixer les pretensions suscitades i que té com a fonament material les normes del Dret del Treball i de la Seguretat Social. Jutjat social: Òrgan jurisdiccional per a conéixer en primera i única instància les matèries atribuïdes a la jurisdicció social que no estiguen assignades a òrgans superiors (que són les que s'atribuïxen en primera instància als Tribunals Superiors de Justícia i a l'Audència Nacional). En els Jutjats del Social es tractarà tant la instància com la seua execució.

Les lesions, mutilacions i deformitats de caràcter definitiu, causades per accidents laborals o malalties professionals que, sense que arriben a ser una incapacitat permanent, suposen una disminució o alteració de la integritat física del treballador, i estiguen incloses en el barem annex a les disposicions de desenrotllament de la Llei General de la Seguretat Social, s'indemnitzaran, una sola vegada, amb les quantitats que s'hi determinen per l'entitat que estaria obligada a pagar les prestacions d'incapacitat permanent, i sense impedir el dret del treballador a continuar al servici de l'empresa.

Nivell de rendes o ingressos que establix la llei per determinar si una persona complix o no el requisit per no tindre rendes o ingressos suficients, als efectes de percebre una pensió de jubilació o d'invalidesa en modalitat no contributiva. Es considerarà que hi ha rendes o ingressos insuficients quan la seua suma, en còmput anual, siga inferior a l'import, també en còmput anual, de la prestació.
Els límits d'acumulació de recursos, entesos com a unitat econòmica, seran equivalents a la quantia, en còmput anual, de la pensió, més el resultat de multiplicar el seixanta per cent d'aquesta xifra pel número de convivents, menys un. Quan la convivència, dins d'una mateixa unitat econòmica, es produisca entre el sol·licitant i els seus descendents o ascendents en primer grau, els límits d'acumulació de recursos equivaldran a dues vegades i mitja de la quantia resultant després d'aplicar tot el què s'ha indicat anteriorment.

Límit màxim de les prestacions, import màxim o límit de la quantitat de les prestacions que, en cap cas, podrà excedir el 100% de la base reguladora, excepte en els supòsits de recàrrec per falta de mesures de seguretat, gran invalidesa i en les pensions extraordinàries originades per actes terroristes. S'aplica també el terme per referir-se a la quantitat màxima o límit de cobertura que fixa anualment la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat.

Import per sota del qual no es permet cotitzar a la Seguretat Social. L'import mencionat el fixa anualment el Govern.

L'import inicial de les pensions contributives per cada beneficiari no podrà superar la quantia íntegra mensual que establix anualment la corresponent Llei de Pressupostos de l'Estat. d'aquesta manera, l'import de la revaloració anual de les pensions contributives no en podrà determinar, una vegada revalorades, un valor íntegre anual superior a la quantia establida a la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat que, si escau, es sumarà a l'import anual íntegre ja revalorat de les altres pensions públiques que percep el titular.

Alteració de la salut que no tinga la condició d'accident no laboral, accident laboral o malaltia professional.

La que es contrau com a conseqüència del treball realitzat per compte d'altre en les activitats especificades com a causants de malaltia en el quadre de Malalties Professionals aprovat pel Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social, i que s'ha originat per l'acció d'elements o substàncies detallades en el quadre per a cada malalatia professional.
En el treball per compte propi dels Règims Especials Agraris, els Autònoms i els Treballadors del Mar, es considererà que una malaltia professional és la que es contrau com a conseqüència directa i immediata del treball que es realitza i que determina la inclusió al règim especial.

Persones que es desplacen d'un país a un altre per establir-se-hi.

Augment voluntari de les cotitzacions o de les prestacions socials segons la forma i les condicions que autoritzen les normes reglamentàries del Règim General i dels règims especials de la Seguretat Social.

Activitat d'explotacions mineres de carbó regulada, en certs aspectes específics, pel Règim Especial de la Seguretat Social per a la Mineria del carbó.

Els treballadors i, en general les persones que tenen disminuïdes les seues capacitats físiques, psíquiques o sensorials, o pateixen una malaltia crònica igual o superior al 33%, poden accedir a diverses prestacions, segons el grau patit, en les modalitats contributiva i no contributiva, si reuneixen els altres requisits exigits legalment, independentment d'altres beneficis.

S'apliquen generalment aquestes termes als tipus de prestacions segons es calcule o no el seu import sobre les cotitzacions efectuades al Sistema de la Seguretat Social. La modalitat contributiva té un caràcter eminentement professional, destinada a la protecció dels treballadors, mentres que la modalitat no contributiva es dirigix a la protecció dels qui, després d'acreditar una situació de carència o insuficiència de recursos, no han cotitzat mai al Sistema de la Seguretat Social, o no han cotitzat prou com per a accedir a prestacions de nivell contributiu. La quantia de les pensions i assignacions de la modalitat no contributiva es fixen anualment a la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat.

Els treballadors en situació d'alta i, en certs casos de no alta, els subsidiaris i els pensionistes poden tindre dret, després de la seua mort, a les següents prestacions a favor dels familiars que tenien al seu càrrec:
a) Un auxili per defunció. b) Una pensió vitalícia de viduetat. c) Pensions d'orfandat. d) Indemnització especial a preu fet si la mort s'ha produït per accident laboral o per malaltia professional. e) Una pensió vitalícia o, si escau, un subsidi temporal a favor dels familiars.

Són entitats asseguradores que exerceixen una modalitat asseguradora de caràcter voluntari complementària al sistema de la Seguretat Social obligatòria, mitjançant aportacions de prima fixa o variable dels mutualistes, persones físiques o jurídiques, o d'altres entitats o persones protectores.
Respecte a l'àmbit d'actuació, en la previsió de riscs sobre les persones, les contingències que es poden cobrir són les de mort, viudetat, orfandat i jubilació, garantint prestacions econòmiques en forma de capital o renda. Així doncs, es podran atorgar prestacions per matrimoni, per maternitat, per fills i per defunció. I es podran realitzar operacions d'assegurança d'accidents i invalidesa per al treball, malaltia, defensa jurídica i assitència, així com oferir ajudes familiars per subvenir a necessitats motivades per fets o actes jurídics que impedixen temporalment exercir la professió.

Són associacions degudament autoritzades pel Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social que amb esta denominació es constitueixen, sense ànim de lucre i amb subjecció a les normes reglamentàries, per empresaris que assumeixen a este efecte una responsabilitat mancomunada, amb l'objecte principal de col·laborar en la gestió de la Seguretat Social, sense perjuí de realització d'altres prestacions, servicis i d'activitats que els siguen legalment atribuïdes. La col·laboració en la gestió de la Seguretat Social comprendrà les activitats següents: la col·laboració en la gestió de contingències d'accidents de treball i malalties professionals; la realització d'activitats de prevenció i recuperació; la col·laboració en la gestió de la prestació econòmica d'incapacitat temporal derivada de contingències comunes.
També poden assumir la cobertura de la prestació econòmica per incapacitat temporal derivada de contingències comunes del personal al servici dels empresaris associats, així com del subsidi per incapacitat temporal del Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o Autònoms i dels treballadors per compte propi inclosos en el Règim Especial Agrari de la Seguretat Social.

Carència de les coses que són necessàries, la falta continuada de les quals, por suposar riscos o perills.

Acte pel qual s'han de comunicar a l'interessat les resolucions i actes administratius que afecten els seus drets i interessos, en les condicions i termes que s'establixen a la Llei.

El número que la Tresoreria General de la Seguretat Social assigna al treballador, siga per compte d'altri o propi, quan causa alta inicial en la Seguretat Social. Té caràcter vitalici i únic per al Sistema de la Seguretat Social en tot el territori nacional.

A efectes de la cotització per accident de treball i malalties professionals, l'ocupació consisteix a la realització d'un treball, perfectament identificat, comú a moltes activitats el risc de les quals és independent de l'activitat de l'empresa.

Són les entitats financeres i altres òrgans o agents autoritzats pel Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social encarregats de recaptar recursos i d'ingressar-los posteriorment a la TGSS (bàsicament bancs i caixes d'estalvis).

Opció que s'exercix per determinar la cobertura de la prestació econòmica de la incapacitat temporal.

Pensió que reben els fills del causant mort, independentment de la naturalesa legal de la seua filiació i, els que aporta al matrimoni el cònjuge supervivent (si reunixen els altres requisits exigits), sempre que, en morir el causant, siguen menors de díhuit anys o estiguen incapacitats per al treball, i que s'haguera cobert el període de cotització exigit, si escau. En els casos en què el fill del causant no realitze un treball lucratiu per compte d'altri o propi, o quan treballe però tinga uns ingressos que en còmput anual siguen inferiors al 75% del salari mínim interprofessional fixat en aquell moment, també en còmput anual, podrà ser beneficiari de la pensió d'orfandat sempre que, en la data de defunció del causant, el fill fora menor de 22 anys d'edat, o de 24, si no haguera sobreviscut cap dels pares.

Els fills que, independentment de la naturalesa legal de la seua filiació, en morir els seus progenitors, el pare i la mare, o un dels dos, tenen dret a la pensió d'orfandat quan reunixen l'edat i les condicions que es determinen legalment.

acord del ple del Congrés, de 6 d'abril de 1995, al qual es plasma el consens de les forces socials i polítiques sobre els problemes estructurals de la Seguretat Social i les principals reformes per solucionar-los.

Forma de col·laboració obligatòria consistent en el pagament, per delegació de l'Entitat gestora, de les prestacions corresponents a la incapacitat temporal.

País des del qual es trasllada un treballador per a realitzar una activitat a Espanya.

(Vegeu "Descans per maternitat")

Intervenció dels sindicats i organitzacions empresarials en el control i vigilància de la gestió de les Entitats Gestores per òrgans col•legiats existeixen a nivell estatal i provincial. (Vegeu "Consell General de l'INSS i de l'ISM i Comissions Executives").

Són prestacions econòmiques de la Seguretat Social, de pagament periòdic i de duració normalment vitalícia o fins que el beneficiari arribe a una edat predeterminada. Poden ser de modalitat contributiva (quan es reconeix el dret en virtut de les cotitzacions efectuades) i de modalitat no contributiva (quan no es té rendes o prou ingressos i s'acomplixen la resta de condicions establides per la llei).

En Dret comunitari, els períodes de cotització o de faena, com es definixen o admeten com a períodes d'assegurança per la legislació sota la qual han estat coberts o es consideren com a coberts, així com tots els períodes assimilats en la mesura que siguen reconeguts per esta legislació com a equivalents als períodes d'assegurança.

En Dret comunitari, els períodes definits o admesos com a tal per la legislació sota la qual haguen estat coberts, així com tots els períodes assimilats en la mesura que siguen reconeguts per esta legislació com a equivalents als períodes de faena.

En Dret comunitari, dret individual - i, en principi, no transferible - de tots els treballadores, homes o dones, en absentar-se del treball per motiu de naixement o adopció d'un fill.

Persona que conviu i depén econòmicament del treballador o beneficiari d'una prestació i que pot atribuir major quantia de la prestació en qüestió (per exemple: complements per mínims en les pensions de jubilació i viudetat).

Treballadors que, en territori nacional, es dediquen a donar servicis exclusivament domèstics a un o diversos caps de família al domicili on viuen, rebent a canvi una remuneració; per això queden inclosos en el camp d'aplicació del Règim Especial dels Empleats de la Llar.

treballadors, familiars de treballadors, o altres persones determinades per la Llei o a les normes reglamentàries, a qui correspon una prestació de la Seguretat Social.

Es configuren com a institucions de previsió voluntària i lliure, que definixen el dret de les persones, a favor dels quals es constituïxen, a percebre rendes o capitals per jubilació, supervivència, viudetat, orfandat o invalidesa; de caràcter privat; poden o no ser complement del preceptiu sistema de la Seguretat Social obligatòria, que en cap cas substituïxen. La norma establix el principi de no discriminació, garantint l'accés com a partícip d'un pla a qualsevol persona física que reunisca les condicions de vinculació o de capacitat de contractació.

Situació del treballador que desenrotlla el seu treball en dues o més activitats que obliguen a la inclusió en diferents Règims de la Seguretat Social, fet pel qual s'ha de considerar si reunix els requisits que cada Règim tinga establits.

Situació del treballador que desenrotlla una activitat en dues o més empreses del mateix Règim. Tal situació s'ha de comunicar a la Tresoreria General de la Seguretat Social per tal que, si procedix, efectue la distribució dels límits de cotització entre les empreses afectades. Les persones compreses en el camp d'aplicació del Sistema de la Seguretat Social no podran estar incloses per la mateixa faena, amb caràcter obligatori, a altres Règims de la Seguretat Social distints dels que integren el Sistema citat.

Orde de preferència en què s'han d'abonar els crèdits de creditors diferents d'un sol deutor.

Lapse de temps, transcorregut el qual sense interrupció vàlida, s'extingixen els drets i les accions no exercitades.

El dret al reconeixement de les prestacions prescriu als cinc anys des del moment que tinga lloc el fet causant de la prestació, sense perjuí de les excepcions determinades a la llei i que els efectes d'aquest reconeixement es produïxen a partir dels tres mesos anteriors a la data que es presente la sol·licitud. El dret a la jubilació i a les prestacions per mort i supervivència, amb excepció de l'auxili per defunció, és imprescriptible.

Període de temps precís per a invalidar l'obligació d'abonament de quotes de la Seguretat Social, la duració del qual és de quatre anys.

Prestació familiar que consistix que el primer any d'excedència amb reserva de lloc de treball del període d'excedència que els treballadors, d'acord amb la legislació aplicable, gaudisquen en raó de la cura de cada fill, natural o adoptat, o de menor acollit, en els supòsits d'acolliment familiar permanent o preadoptiu, o per cura d'altres familiars, tindrà la consideració de període de cotització efectiva, a efectes de les corresponents prestacions de la Seguretat Social per jubilació, incapacitat permanent, mort o supervivència i maternitat. El dit període considerat de cotització efectiva tindrà una duració de 15 mesos si la unitat familiar de què forma part el menor en raó de la cura del qual es sol·licita l'excedència té la consideració de família nombrosa categoria general, o de 18 mesos si té la de categoria especial.

Prestació familiar econòmica de pagament únic a tant alçat (450,76 euros) i de modalitat no contributiva, que té per objecte compensar, en part, l'augment de despeses que produïx el naixement o l'adopció del tercer o posteriors fills en aquelles famílies que no superen un determinat nivell d'ingressos.

Prestació familiar econòmica de pagament únic que té per objecte compensar, en part, l'augment de despesa que produïx en les famílies el naixement per part o adopció múltiples, (dos o més fills). Segons el número de fills nascuts o adoptats (2, 3, 4 i més), la quantia de la prestació és, respectivament, 4, 8 i 12 vegades el salari mínim interprofessional.

Benefici dels treballadors per compte propi, inclosos en l'àmbit d'aplicació del Sistema de Seguretat Social, que consistix a considerar com a període de cotització efectiva el primer any d'excedència laboral, mantenint el lloc de treball, per tenir cura dels fills, tant si són biològics, adoptats o d'acollida preadoptiva o permanent.

Drets de contingut dinerari que corresponen al beneficiari quan concorren les condicions exigides per poder adquirir-se.

Es denominen així aquelles prestacions reconegudes, el pagament de les quals no s'ha efectuat al beneficiari, bé perquè este va morir, o bé perquè no s'ha presentat a fer-les efectives. En el primer cas, l'abonament es fa als hereus per dret civil, generalment mitjançant un procediment seguit davant la Direcció Provincial de l'INSS. En el segon cas el dret al cobrament caduca a l'any del venciment.

Quotes pagades per cobrir els riscs d'accidents de faena i malalties professionals. Són diferents per a les distintes activitats, indústries i tasques. Hi ha una tarifa fixada de percentatges aplicables per determinar les primes.

En Dret comunitari, implica per a una mateixa faena o per a una faena a la qual s'atribuïx un mateix valor, l'eliminació, en el conjunt dels elements i condicions de retribució, de qualsevol discriminació per raó de sexe.

Conjunt d'actuacions i tràmits regulats per la llei, encaminats a la formulació d'actes de les Administracions Públiques, sobre matèries que són de la seua competència.

Conjunt d'actuacions i tràmits judicials davant els Tribunals i Jutjats del Social, dirigides a la resolució dels litigis començats per les parts (treballador, empresari, Organisme de la Seguretat Social, etc.) des de la presentació de la demanda fins a l'execució de la sentència.

Activitats que desenrotlla l'Institut Social de la Marina dirigides al benestar dels treballadors del mar i els seus beneficiaris, així com a l'assistència d'aquests a ports nacionals i estrangers.

Quan l'extinció de la incapacitat temporal es produïx pel transcurs del termini màxim fixat legalment o per alta mèdica amb declaració d'incapacitat permanent, els efectes de la situació d'incapacitat temporal es prorroguen fins al moment de la qualificació d'incapacitat permanent, a la data del qual s'inicien les prestacions econòmiques d'aquesta, a menys que les mateixes siguen superiors a les que percebia el treballador. En aquest cas es retrotrauran aquelles en el moment que s'haja esgotat la incapacitat temporal. No obstant això, en els casos en què, si continua la necessitat de tractament mèdic, la situació clínica de l'interessat haguera fet aconsellable demorar la qualificació i l'haguera retardada pel període precís (no més de 30 mesos), els efectes de la situació d'incapacitat temporal es prorrogaran fins al moment de la qualificació de la incapacitat permanent, moment en què s'iniciaran les prestacions econòmiques d'aquesta.

Assignacions o prestacions econòmiques de què són beneficiàries les persones integrades o no a la Seguretat Social, per cobrir situacions de necessitat econòmica o d'excés de despeses produïdes per l'existència de responsabilitats familiars i el naixements de fills en determinats casos. Poden consistir en assignació econòmica per fill o menor acollit a càrrec, prestació econòmica per naixement o adopció de tercer o successius fills, prestació econòmica per part o adopcions múltiples i prestació no econòmica (consideració de períodes d'excedència cotitzats) per cura de fill o menor acollit a càrrec o per cura d'altres familiars.

Aparat o dispositiu quirúrgic o ortopèdic que pot ser proporcionat com a prestació sanitària o donar lloc a la concessió d'ajudes en els casos i segons els barems que reglamentàriament s'establixen.

Resolució judicial de qüestió de tràmit que no exigix fonaments jurídics.

Decisió del jutge o del tribunal que té per objecte l'ordenació material del procés.

Declaració de la situació d'incapacitat permanent, efectuada per l'Institut Nacional de la Seguretat Social, a través dels seus òrgans, als efectes del reconeixement de les prestacions econòmiques. La incapacitat permanent es classifica d'acord amb els graus de parcial per a la professió habitual, total per a la professió habitual, absoluta per a qualsevol faena i gran invalidesa.

Conjunt de conceptes i pràctiques que l'empresa ha de posar en marxa per obtenir una satisfacció major dels seus clients amb el seu producte o servici.

Prestació econòmica no periòdica, que es paga d'una sola vegada, per les contingències i situacions de necessitat determinades reglamentàriament (lesions permanents no invalidants, incapacitat permanent parcial, indemnització especial a tant alçat per defuncions a causa d'accidents de faena o malalties professionals, etc.).

Assumpte que un òrgan jurisdiccional nacional, davant del qual s'està mantenint un litigi que requerix l'aplicació d'una norma comunitària, planteja al Tribunal de Justícia de la Unió Europea, sobre la interpretació o validesa d'aquella norma.

Quantitat o porció de la base de cotització que han d'aportar els empresaris i els treballadors i que es determina per aplicació d'un tipus o percentatge sobre la base referida.

Consistix en l'exercici per part de la Tresoreria General de la Seguretat Social de les actuacions administratives necessàries per a la realització i l'ingrés de les quotes, crèdits i drets que li corresponen.

És el percentatge de recàrrec que s'aplica als recursos de la Seguretat Social que s'ingressen una vegada iniciada la via executiva. És incompatible amb el recàrrec de mora.

És el percentatge d'increment (entre un 30 i un 50 per 100) que recau sobre les prestacions econòmiques derivades de riscs professionals, per haver existit falta de mesures de prevenció de riscs professionals establides en les normes de l'orde social. El responsable del recàrrec és l'empresari infractor.

Percentatges que incrementen l'import dels deutes amb la Seguretat Social quan no s'hagen ingressat en el termini reglamentari establit. El percentatge del recàrrec variarà en funció del moment de l'ingrés efectiu dels deutes pels subjectes responsables i del fet que aquests hagen presentat o no els documents de cotització en el termini reglamentari.

Són increments variables de les quotes i deutes amb la Seguretat Social quan no s'han ingressat dins del termini reglamentari establit a este efecte.

Reclamació formal de la TGSS quan el termini reglamentari d'ingrés ha vençut sense efectuar-se el pagament. L'import experimenta l'increment del recàrrec de mora.

Escrit presentat davant l'Administració de la Seguretat Social, amb caràcter previ a recórrer a la via judicial, on es sol·licita la modificació o revocació d'un acte administratiu.

Pretensió que formula el demandat contra l'actor, aprofitant l'oportunitat del procés iniciat per este. S'interposa al temps de contestar la demanda, però és una acció independent, i el demandat passa a ser demandant contra l'actor primitiu.

Reclamació que es fa davant un òrgan administratiu, o davant d'un jutge o tribunal, que va dictar una resolució, o davant un altre superior, per no estar-hi conforme, amb la finalitat que es reforme o revoque.

Comprén aquells treballadors que realitzen de forma habitual i com a mitjà fonamental de vida tasques agràries, forestals o pecuàries dins del territori nacional.

L'estructura del Sistema de la Seguretat Social està integrada pel Règim General i els Règims Especials establits per a algunes activitats professionals per la seua natura, peculiars condicions de temps i lloc, o per la índole dels seus processos productius. Actualment són Règims Especials els de Treballadors del Mar, Mineria del carbó, Agrari, Treballadors per compte propi o Autònoms, Empleats de la Llar i Estudiants (este últim molt poc desenrotllat).

Registre unificat, la gestió i funcionament del qual correspon a l'INSS, en el qual s'integren les prestacions socials públiques de caràcter econòmic, destinades a persones o famílies (ja siguen de classes passives de l'Estat, de la Seguretat Social, de les entitats substitutòries, de Règims de previsió de Comunitats Autònomes, Corporacions Locals, i en general, d'ens que es financen totalment o parcial amb recursos públics), a efectes de determinar la seua incompatibilitat i la fixació de límits màxims. Anualment, es publica el catàleg d'organismes, entitats i empreses incloses en el Registre.

Norma d'abast general, obligatòria en tots els seus elements i directament aplicable a cada Estat membre. Produïx efectes sense la intervenció de les autoritats nacionals i pot ser al·legat pels particulars en les seues relacions jurídiques.

Obligació de retornar l'import de les prestacions percebudes indegudament pels beneficiaris. Esta obligació prescriu als 4 anys, comptats a partir del cobrament, o des que va ser possible exercitar l'acció per exigir-ne la devolució.

Dins de l'acció protectora per desocupació i amb el règim financer i de gestió determinat per a esta per la Llei General de la Seguretat Social, s'ha establit una ajuda específica denominada renda activa d'inserció, dirigida als desocupats amb necessitats econòmiques especials i dificultat per trobar faena que adquirixen el compromís de realitzar actuacions per afavorir la seua inserció laboral.

Sistema de finançament de la Seguretat Social segons el qual els ingressos i les cotitzacions de tots els afiliats del Sistema cobrixen les despeses de les prestacions i subsidis dels beneficiaris, en cicles anuals.

Treballador que intervé en operacions mercantils per compte d'un o diversos empresaris, sense assumir el risc i ventura de les operacions que realitza, a canvi d'una retribució.

Acte dels tribunals i jutjats dictats en el procés, que reben el nom de providències, actes i sentències.

Règim jurídic pel qual es determina el subjecte obligat en cada cas al pagament d'una prestació. Per regla general la responsabilitat recau sobre l'Entitat Gestora, la Mútua d'Accidents de Treball i Malaltia Professional, o l'empresa col·laboradora, quan s'han complit els requisits exigits. Malgrat això, quan aquests s'incomplixen (faltes d'afiliació, alta i cotització) la responsabilitat es pot imputar també a l'empresari incomplidor.

Assegurança Social de caràcter obligatori, hui extingida, creada el 1919, per a assalariats d'entre 16 i 65 anys amb una retribució que no superara un límit determinat i en la qual es concebia la vellesa com a invalidesa per edat. En virtut de norma transitòria, qui haja figurat afiliat al Retir Obrer Obligatori, conserva actualment el dret a causar les prestacions de l'Assegurança Obligatòria de Vellesa i Invalidesa (SOVI), d'acord amb les obligacions exigides per la legislació d'aquest, i sempre que els interessats no tinguen dret a cap pensió amb càrrec als Règims que integren el Sistema de la Seguretat Social.

Aplicació d'una llei nova a situacions anteriors a la seua entrada en vigor, per ser més profitosa per a l'interessat.

Actualització de les pensions de la Seguretat Social en la seua modalitat contributiva, al començament de cada any, en funció de l'índex corresponent de preus al consum previst per a l'any citat.

Nou examen i qualificació de la incapacitat permanent, promogut per l'INSS, o pel propi interessat, les entitats col·laboradores, els empresaris responsables de les prestacions, els responsables subsidiaris o solidaris, per agreujament, milloria o error del diagnòstic de l'estat invalidant, en tant que l'incapacitat no haja complit l'edat de 65 anys.

Prestació econòmica que consistix en un subsidi equivalent al 75 per 100 de la base reguladora per protegir la salut de la treballadora o del fetus durant el període de suspensió del contracte de treball en els supòsits que, si fa falta que la dona treballadora canvie de lloc de treball per un altre de compatible amb el seu estat, tal canvi de lloc no siga tècnicament o objectivament possible, o no puga raonablement exigir-se per motius justificats.

Aquell que amb tal caràcter assenyala el Govern anualment d'acord amb l'Estatut dels Treballadors. S'aplica per a totes les activitats sense distinció de sexe ni edat dels treballadors. Incrementat amb el prorrateig de les percepcions de venciment superior al mensual constituïx la base mínima de cotització a la Seguretat Social.

Programa que comprén les actuacions sanitàries preventives i assistencials específiques dirigides als treballadors del mar, fonamentalment: reconeixements mèdics, previs a l'embarcament, formació sanitària, Centre radio mèdic, Centres Assistencials a l'estranger i Vaixells Sanitaris.

Resolució que decidix definitivament el pleit quan, segons les lleis processals, haja de revestir esta forma.

Suspensió de la vida conjugal que no extingix el matrimoni com el divorci, però dona dret a la pensió de viudetat en quantitat proporcional al temps viscut amb el difunt.

El Servici Públic d'Ocupació Estatal és l'Organisme Autònom, dotat de personalitat jurídica pròpia per al compliment dels seus objectius i adscrit al Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social, a través de la Secretaria d'Estat d'Ocupació, que té com a principals competències la gestió i el control de les prestacions per desocupació; mantindre les bases de dades que garantisquen el registre públic d'ofertes, demandes i contractes; mantindre l'observatori de les ocupacions i elaborar les estadístiques en matèria d'ocupació a nivell estatal; portar a terme investigacions, estudis i anàlisis sobre la situació del mercat de treball i els instruments per millorar-lo, col·laborant amb les respectives Comunitats Autònomes; i col·laborar amb les Comunitats Autònomes en l'elaboració del Pla nacional d'acció per a l'ocupació, ajustat a l'Estratègia Europea d'Ocupació, i del programa anual de treball del Sistema Nacional d'Ocupació.

Prestacions en matèria de reeducació i rehabilitació d'invàlids, assistència a la tercera edat, assistència social i en altres competències de l'IMSERSO.

Punt d'accés a Internet que serveix a ciutadans, empreses i professionals, administracions i mútues per obtenir tota eixa informació i servicis en línia que es posen a la seua disposició de manera actualitzada i, preferentment, personalitzada.

Remissió Electrònica de Dades mitjançant la qual es possibilita l'enviament de les dades relatives a la inscripció d'empreses, afiliació, altes i baixes de treballadors, així com de cotització i recaptació a través de medis electrònics, informàtics i telemàtics, d'acord amb les disposicions establides a lefecte.

Expressió que s'utilitza per a designar, dins del Règim General, els col·lectius afectats per peculiaritats en matèria d'enquadrament, afiliació, forma de cotització o recaptació (fruites i hortalisses, resina, conserves vegetals, etc.).  

Per causar dret a les prestacions és un requisit necessari estar afiliat i en alta. Malgrat això, diverses disposicions legals establixen situacions assimilades per circumstàncies especials del treballador, com ara la desocupació, l'excedència forçosa per servici militar o prestació social substitutòria, el trasllat del treballador per l'empresa fora del territori nacional, etc. La incapacitat temporal, la maternitat, i la vaga poden considerar-se equivalents a esta situació.

Adhesió a la causa, opinió o situació d'algú.

Persona natural o jurídica a la qual la normativa imposa les obligacions de sol·licitar l'afiliació i comunicar les altes i les baixes i de realitzar aportacions a la Seguretat Social

Tota persona física inclosa en l'àmbit de protecció del Sistema de la Seguretat Social.

Persona natural o jurídica a qui la normativa vigent imposa l'obligació de realitzar l'ingrés de les cotitzacions. En els règims per compte d'altri és responsable d'ingrés l'empresa.

Prestació pública de contingut econòmic i de duració determinada.

Familiars que sobreviuen al subjecte causant difunt, que poden accedir a les prestacions per mort i supervivència determinades per la Llei, si reunixen les condicions exigides per a això.

És el que s'interposa davant les Sales del Social dels Tribunals Superiors de Justícia contra determinades sentències dictades pels Jutjats del Social de la seua circumscripció.

Dret pel qual es permet a l'empresari tancar el centre de treball i, per tant, la suspensió del contracte de treball, cosa que també suspén les obligacions recíproques de treballar i de percebre el salari i la cotització a la Seguretat Social, entre altres drets. Els treballadors queden en situació d'alta especial durant el tancament patronal.

És el document que emet l'INSS o l'ISM, en aplicació dels Reglaments Comunitaris de Seguretat Social, amb caràcter independent (és personal i intransferible) i que permet l'accés dels seus titulars als servicis sanitaris de la xàrcia sanitària pública a l'Estat membre d'estada, ja siga per motius de faena, estudis, turisme, etc. No obstant, quan el desplaçament a un altre país distint al d'assegurament es realitza per rebre tractament mèdic, sha dobtindre el formulari E112 (supòsit de malalt autoritzat).

Document administratiu que les Administracions sanitàries autonòmiques i l'Institut Nacional de Gestió Sanitària emeten, amb suport informàtic, a les persones residents en el seu àmbit territorial que tinguen acreditat el dret a l'assistència sanitària pública. La targeta sanitària individual emesa per qualsevol de les Administracions sanitàries competents serà vàlida a tot el Sistema Nacional de Salut, i permetrà l'accés als centres i servicis sanitaris del sistema en els termes previstos per la legislació vigent. La validesa i l'ús es restringix només al territori nacional. Amb l'objecte de disposar de dades normalitzades de cada persona, en condició d'usuari del Sistema Nacional de Salut, independentment del títol pel qual accedix al dret a l'assistència sanitària i de l'Administració sanitària emissora, totes les targetes sanitàries incorporen una sèrie de dades bàsiques comunes i estaran vinculades a un codi d'identificació personal únic per a cada ciutadà en el Sistema Nacional de Salut. La targeta sanitària individual contindrà, de manera normalitzada i de forma visible, les següents dades: Administració sanitària emissora de la targeta; cognoms i nom del titular de la targeta; codi d'identificació personal assignat per l'Administració sanitària que emet la targeta; modalitat de la prestació farmacèutica i llegenda que informa de la seua validesa a tot el Sistema Nacional de Salut: «Esta targeta li permet l'accés als servicis de tot el Sistema Nacional de Salut».

Conjunt de servicis que permeten a usuaris no especialitzats aprofitar les possibilitats de sistemes que conjuguen la informàtica amb les telecomunicacions.

És aquell en què el subjecte obligat al pagament d'un deute amb la Seguretat Social ha de procedir a acomplir la dita obligació sense incórrer en mora. Forma part del període voluntari de recaptació.

Les pensions (d'invalidesa o de mort i supervivència) causades per actes de terrorisme tenen el caràcter de pensions extraordinàries, de regulació específica.

Cada una de les formes que pot adoptar l'acord entre empresari i treballador, pel qual este s'obliga a prestar determinats servicis per compte de l'empresari i sota la seua direcció a canvi d'una retribució.

Percentatge o tant per cent que, aplicat sobre la base de cotització, determina la quota o quantitat que s'ha d'ingressar a la Seguretat Social.

El marc jurídic de la jubilació presenta, dins de la modalitat contributiva, diverses classes, tipus o possibilitats per causar les pensions de jubilació. Són: jubilació parcial; anticipada per raó de l'activitat professional o per minusvalidesa; anticipada amb la condició mutualista; anticipada sense la condició mutualista; especial als 64 anys; ordinària als 65 anys; ordinària amb més de 65 anys i gradual i flexible.

Tota persona natural que realitza una activitat per compte propi o d'altri que determina la seua inclusió en el camp d'aplicació dels règims que composen el Sistema de la Seguretat Social.

Persona que celebra un contracte de treball en què s'acorda la prestació de servicis durant un nombre d'hores al dia, a la setmana, al mes o a l'any inferior a la jornada de treball d'un treballador a temps complet comparable, (mateixa empresa i centre de treball, amb el mateix tipus de contracte de treball i un treball idèntic o similar). Pot concertar-se per temps indefinit o per duració determinada.

Aquell que es troba en determinats supòsits tipificats per normativa en els quals produït el cessament temporal o definitiu en l'activitat laboral, la Llei considera que s'ha de conservar la situació d'alta real en què es trobava amb anterioritat a la cessació.

En Dret comunitari, designa qualsevol treballador per compte d'altri que es desplaça al territori d'un Estat membre distint d'aquell on residix, amb el fi d'efectuar allà, per compte d'una empresa o d'un empresari d'aquest Estat, un treball de caràcter estacional, la duració del qual no podrà sobrepassar en cap cas huit mesos si romanguera en el territori de l'Estat citat mentres dura la seua faena; per treball de caràcter estacional s'entén un treball que depén del ritme de les estacions i que es repetix automàticament cada any.

Aquell que és enviat per la seua empresa a un altre país, temporalment, per a realitzar una activitat laboral.

Tot treballador que exercisca la seua activitat professional en el territori d'un Estat membre i residisca en el territori d'altre Estat membre, on retorne en principi cada dia o al menys una vegada per setmana; malgrat això, el treballador fronterer que siga destacat per l'empresa de la qual depén normalment, en el territori del mateix Estat membre o d'un altre Estat membre, conservarà la qualitat de treballador fronterer durant un temps que no excedirà els quatre mesos, encara que durant la seua estada com a destacat puga tornar cada dia, o al menys un cop per setmana, al seu lloc de residència.

És aquell qui presta servicis en les distintes branques de l'activitat econòmica, amb independència del tipus de contractació, de la categoria professional, de la forma i quantitat de la remuneració o de la natura de la seua relació laboral.

Servici Comú amb personalitat jurídica pròpia en què, per aplicació dels principis de solidaritat financera i caixa única, s'unifiquen tots els recursos financers. Té al seu càrrec la custòdia de fons, valors i crèdits, i les atencions generals dels servicis de recaptació de drets i pagaments de les obligacions del Sistema de la Seguretat Social.

La Unió Europea (UE) és una família de països europeus democràtics, que s'han compromés a treballar junts en la pau i la prosperitat. No es tracta d'un Estat destinat a substituir els Estats actuals, però és més que qualsevol altra organització internacional. En realitat, la UE és única. Els seus Estats membres han creat institucions comunes en les quals deleguen part de la seua sobirania, amb la finalitat que es puguen prendre decisions democràticament sobre assumptes específics d'interés comú, a escala europea. Esta unión de soberanías también se denomina "integración europea".
La UE compta amb cinc institucions, cadascuna d'elles amb una funció específica: Parlamento Europeo (elegido por los ciudadanos de los Estados miembros); Consejo de la Unión Europea (representa a los Gobiernos de los Estados miembros); Comisión Europea (motor y órgano ejecutivo); Tribunal de Justicia (garantiza el cumplimiento de la ley); Tribunal de Cuentas (efectúa el control de la legalidad y la regularidad de la gestión del presupuesto de la UE).
Aquestes institucions estan acompanyades per cinc altres importants organismes: Comitè Econòmic i Social Europeu (expressa l'opinió de la societat civil organitzada respecte a qüestions econòmiques i socials); Comitè de les Regions (expressa les opinions de les autoritat regionals i locals); Banc Central Europeu (responsable de la política monetària i de la gestió de l'euro); Defensor del Poble europeu (s'ocupa de les denúncies dels ciutadans sobre la mala gestió de qualsevol institució o organisme de la UE); Banc Europeu d'Inversions (contribueix a aconseguir els objectius de la UE finançant projectes d'inversió).
L'Estat de Dret és fonamental per a la Unió Europea. Totes les decisions i procediments de la UE es basen en els Tractats, que són acordats per tots els països de la UE.
Inicialment, la UE es composava de només sis països: Bèlgica, Alemanya, França, Itàlia, Luxemburg i els Països Baixos. El 1973 s'hi van adherir Dinamarca, Irlanda i el Regne Unit; el 1981 s'hi va adherir Grècia; el 1986 s'hi van adherir Espanya i Portugal; i el 1995 s'hi van adherir Àustria, Finlàndia i Suècia. El 2004 va tenir lloc l'ampliació més gran, amb l'adhesió de 10 nous països.
En els primers anys de la seua existència, gran part de la cooperació entre els països de la UE es referia al comerç i l'economia, però en l'actualitat la UE també tracta molts altres temes amb repercussió directa en la nostra vida quotidiana, com són els drets dels ciutadans; la garantia de la llibertat, la seguretat i la justícia; la creació de llocs de treball; el desenvolupament regional; la protecció del medi ambient; la creació de la globalització en benefici de tots.

Per determinar el requisit de carència de rendes o d'ingressos suficients, a efectes d'accedir a les pensions de jubilació i invalidesa de modalitat no contributiva, és precís comprovar si el beneficiari conviu o no amb altres familiars. Hi ha unitat econòmica de convivència en tots els casos que el beneficiari convisca amb altres persones, siguen o no beneficiàries, unides a ell per matrimoni o llaços de parentiu o de consanguinitat fins al segon grau.

Dret bàsic dels treballadors que causa la suspensió del contracte de treball i, en conseqüència, de les obligacions recíproques de treballar i d'abonar la remuneració, així com de la obligació de cotitzar. El treballador seguix en situació d'alta especial.

Estat civil que atorga el dret a prestació de la Seguretat Social en determinades circumstàncies i en la quantitat que corresponga.

Espai de la World Wide Web, també anomenat pàgina web, on una entitat, empresa o organització proporciona informació.
Contenido complementario
${loading}