Gestió / Sol·licituds
Gestió i reconeixement del dret
La gestió i el reconeixement del dret corresponen a l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) o, en cas de treballadors inclosos al camp d'aplicació del Règim Especial de la Mar, a l'Institut Social de la Marina (ISM).
Documents que han d'acompanyar la sol·licitud
Cal presentar els documents que s’indiquen a continuació, excepte en el cas dels documents d’identitat, per als quals n’hi haurà prou a exhibir l’original.
EN TOTS ELS CASOS:- Acreditació de la identitat del sol·licitant i representant legal mitjançant la documentació en vigor següent:
- Espanyols: Document Nacional d'Identitat (DNI).
- Estrangers residents o no residents a Espanya: passaport o, si escau, document d'identitat vigent al seu país i NIE (Número d’Identificació d’Estranger) exigit per l’AEAT a l’efecte de pagament.
- Documentació acreditativa de la representació legal, si escau. Si sou tutor institucional, CIF/NIF, document on consti el nomenament de tutela de la Institució i certificació acreditativa de la representació de la Institució. Els apoderats inscrits en el registre electrònic d’apoderaments no necessiten acompanyar document acreditatiu.
- Certificat d’empresa sobre les dades del treballador substitut.
- Certificat d’empresa sobre dades laborals del jubilat parcial i del treballador rellevista.
- Certificat que acrediti un grau de discapacitat igual o superior al 33% (per accedir a la jubilació parcial amb un període mínim de cotització de 25 anys).
EN JUBILACIÓ ACTIVA:
- En cas de treballs per compte d’altri, conformitat de l’empresa per accedir a la jubilació activa.
FACULTATIUS D’ATENCIÓ PRIMÀRIA:
- En cas de compatibilitat de la pensió amb treball com a facultatiu d’atenció primària adscrit al Sistema Nacional de Salut, conformitat de l’empresa o organisme per a la compatibilitat de la jubilació amb l’activitat com a facultatiu d’atenció primària i certificat del Servei Públic de Salut acreditatiu de l’acompliment d’activitat com a facultatiu d’atenció primària adscrit al Sistema Nacional de Salut.
- Amb bonificació d’edat per raó de l’activitat:
- Si heu treballat en alguna activitat que tingui reconeguda bonificació d’edat: certificat de l’empresa o empreses on constin la categoria professional i els períodes treballats en aquest lloc, o cartilla d’embarcament i desembarcament per a l’ISM.
- Per discapacitat >65% o malaltia enumerada al RD 1851/2009
- Informe mèdic en què consti l’afectació de la persona treballadora per alguna de les patologies generadores de discapacitat a què es refereix el Reial Decret 1851/2009 i la data en què s’ha iniciat o s’ha manifestat la patologia.
- Certificat de discapacitat i grau reconegut expedit per l’IMSERSO o l’organisme competent o acte judicial, amb indicació, si escau, que és conseqüència d’una de les malalties enumerades al RD 1851/2009, així com data d’inici de la discapacitat i data de la qualificació.
- Acreditació de la necessitat d’ajuda de terceres persones o per mobilitat reduïda, expedida per l’IMSERSO o l’organisme competent, si escau.
- Involuntària:
- Documentació que acrediti que el tipus de cessament ha estat involuntari.
- En cas d’extinció per acomiadament col·lectiu per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció, per acomiadament objectiu o per voluntat del treballador per les causes previstes als articles 40.1, 41.3 i 50 de l’Estatut dels Treballadors, acreditació d’haver percebut la indemnització corresponent derivada de l’extinció del contracte de treball. En cas de no haver percebut indemnització, acreditació d’haver interposat una demanda judicial.
PER ACREDITAR ALTRES CIRCUMSTÀNCIES:
- Altres circumstàncies:
- Certificat del servei militar obligatori o la prestació social substitutòria o servei social de la dona, o cartilla militar.
- Si heu tingut algun naixement, avortament, adopció o acolliment que s’hagi al·legat en la sol·licitud, certificat del Registre Civil, llibre de família, resolució d’adopció o decisió administrativa o judicial d’acolliment.
A L’EFECTE DE COMPLEMENTS PER PENSIONS INFERIORS A LA MÍNIMA:
- En el cas d’estrangers residents a Espanya: certificat d’inscripció al Registre Central d’Estrangers o Targeta d’Identitat d’Estrangers.
- Llibre de família, actes del Registre Civil o certificat oficial que acrediti el parentiu amb el cònjuge amb sol·licitant, si escau.