Avís Cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui una millor experiència d’usuari. Les cookies no s’utilitzen per recollir informació de caràcter personal. Per a més informació consulti la nostra política de cookies.

Valore esta página
Valore este contenido

2002/11 de 27 de desembre de 2002

Regulació de les mesures de Seguretat Social relacionades amb l'accident del vaixell Prestige, estipulades al Reial decret llei 7/2002, de 22 de novembre (BOE de 23 de novembre), al Reial decret llei 8/2002, de 13 de desembre (BOE de 14 de desembre), i a l'Ordre de 3 de desembre de 2002.

El Reial decret llei 7/2002, de 22 de novembre, i el Reial decret llei 8/2002, de 13 de desembre, estableixen un conjunt de mesures per pal·liar els efectes de l'accident del vaixell "Prestige", que va tenir lloc el 13 de novembre de 2002.

L'àmbit d'aplicació d'aquestes mesures són la comunitat autònoma de Galícia, el Principat d'Astúries, el País Basc i Cantàbria.

1.1. Bonificació del pagament de les quotes empresarials a la Seguretat Social en situacions d'expedients de regulació d'ocupació

Els expedients de regulació d'ocupació que es tramitin com a conseqüència dels efectes de l'accident del vaixell "Prestige" rebran la consideració de força major i podran motivar la suspensió o l'extinció dels contractes temporals, com també la reducció temporal de la jornada laboral.

La Tresoreria General de la Seguretat Social podrà concedir a l'empresari una bonificació del 100% en el pagament de les quotes a la Seguretat Social mentre continuïn en vigor les mesures de prohibició de la pesca i el marisqueig adoptades per les comunitats autònomes incloses a l'àmbit d'aplicació d'aquest reial decret llei o per l'Administració General de l'Estat, i aquest període es considerarà de cotització efectiva.

La bonificació comprendrà les aportacions empresarials a les quotes a la Seguretat Social per contingències comunes i professionals i també pels conceptes de recaptació conjunta.

1.2. Bonificació del pagament de les quotes a la Seguretat Social

S'estipula una bonificació del 100% en el pagament de les quotes de la Seguretat Social per totes les contingències, com també pels conceptes de recaptació conjunta, aplicable als empresaris i treballadors per compte propi o per compte d'altri que hagin hagut de paralitzar la seva activitat arran de les mesures de prohibició de la pesca i el marisqueig adoptades per les comunitats autònomes incloses a l'àmbit d'aplicació a conseqüència de l'accident del vaixell "Prestige", sempre que pertanyin a algun dels col·lectius següents:

  • Armadors embarcats i tripulants de vaixells pesquers receptors de les ajudes concedides per les comunitats autònomes arran de la paràlisi de l'activitat pesquera.
  • Mariscadors de terra beneficiaris de les ajudes concedides per les comunitats autònomes arran de la paràlisi de la seva activitat.
  • Xarxaires, col·laboradors familiars d'embarcacions, comercialitzadors de primer nivell, operaris de llotges i fàbriques de gel i personal laboral de les confraries de pescadors beneficiaris de les ajudes concedides per les comunitats autònomes per la condició de treballadors afectats directament per la paralització de les activitats indicades als dos paràgrafs anteriors.

Aquesta bonificació s'aplicarà mentre estiguin en vigor les mesures de prohibició de la pesca i el marisqueig i es considerarà després de justificar els danys.

1.3. Tramitació de les sol·licituds de bonificació

Els sol·licitants als quals se'ls concedeixi la bonificació continuaran tenint l'obligació de presentar els documents de cotització de la mateixa manera i amb els mateixos terminis que normalment, encara que no ingressin les quotes.

Sol·licituds

Les sol·licituds de bonificació en el pagament de les quotes han de lliurar-se a algun dels organismes que indiquem a continuació:

A l'autoritat laboral que fa el seguiment de l'expedient de regulació d'ocupació;

  • A la direcció provincial de la Tresoreria General de la Seguretat Social o a les administracions de la Tresoreria;
  • A la Capitania Marítima;
  • A la Conselleria de Pesca i Afers Marítims de les comunitats autònomes afectades;
  • A les direccions provincials o locals de l'Institut Social de la Marina;
  • A la delegació o subdelegació del Govern de les províncies afectades;
  • A la resta de llocs indicats a l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim
    jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Tanmateix, els empresaris que tinguin autoritzada la gestió centralitzada de determinats tràmits relacionats amb la cotització i la recaptació han de lliurar les sol·licituds de bonificació de quotes a la direcció provincial de la Tresoreria General de la Seguretat Social o a l'administració de la província on tenen autoritzada la gestió centralitzada.

Quan es tracti d'expedients de regulació d'ocupació, cal lliurar, juntament amb les sol·licituds, la resolució de l'autoritat laboral on es determina la suspensió del contracte de treball o la reducció de la jornada, si ja s'ha dictat. Si encara no s'ha donat a conèixer la resolució, se sol·licitarà la documentació que es detalla al paràgraf següent:

En la resta de casos, quan es presenti la sol·licitud cal lliurar la documentació que acrediti els danys, estesa per la Capitania Marítima o per la Conselleria de Pesca i Afers Marítims de les comunitats autònomes afectades o, si escau, la resolució del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, on consti la condició de beneficiari de les ajudes concedides pel mateix ministeri o per l'autoritat pertinent segons l'activitat del sector.

Pel que fa a les empreses del Règim General de la Seguretat Social, la certificació serà individual per a cada empresa i l'expedirà la conselleria competent en el sector. Al document només haurà de constar-hi que és una empresa afectada per l'accident del vaixell "Prestige".

Quant als empresaris i als treballadors enquadrats al Règim Especial dels Treballadors del Mar, aquesta documentació es pot substituir per la relació facilitada per la Capitania Marítima, la Conselleria de Pesca i Afers Marítims o per l'autoritat pertinent.

Termini de presentació de les sol·licituds de bonificació de quotes

En el cas de la Comunitat Autònoma de Galícia, el termini de presentació de les sol·licituds de bonificació de les quotes serà de tres mesos a partir de la publicació al BOE de l'Ordre de 3 de desembre de 2002 (BOE de 4 de desembre).

Pel que fa a la resta de comunitats autònomes afectades, el termini de presentació de les sol·licituds de bonificació de les quotes serà el que fixi l'ordre ministerial que desenvoluparà el Reial decret llei 8/2002, de 13 de desembre.

Sol·licitud de devolució de quotes ingressades

Les sol·licituds de devolució de les quotes ingressades objecte de bonificació, la qual cosa inclou els recàrrecs i els costos assumits, poden presentar-se juntament amb la sol·licitud de concessió de la bonificació, lliurant a més a més els documents que acreditin el pagament.

En el cas de la Comunitat Autònoma de Galícia, el termini de presentació de les sol·licituds de devolució de les quotes serà de tres mesos a partir de la publicació al BOE de l'Ordre de 3 de desembre de 2002 (BOE de 4 de desembre).

Pel que fa a la resta de comunitats autònomes afectades, el termini de presentació de les sol·licituds de devolució de les quotes ingressades serà el que fixi l'ordre ministerial que desenvoluparà el Reial decret llei 8/2002, de 13 de desembre.

Els sol·licitants als quals se'ls concedeixi la bonificació continuaran tenint l'obligació de presentar els documents de cotització de la mateixa manera i amb els mateixos terminis que normalment, encara que no ingressin les quotes.

Les bonificacions aprovades han de reflectir-se als diferents models de documents de cotització de la manera que s'indica a continuació: 

2.1. Com omplir el fitxer FAN

S'ha creat una nova clau de deducció CD19 "Bonificació per catàstrofes" per identificar aquestes bonificacions.

Aquesta clau de deducció s'ha d'introduir a tots els treballadors inclosos al codi de compte de cotització afectat per aquestes mesures.

L'import de la bonificació comprendrà tant l'aportació empresarial com l'aportació dels treballadors per totes les contingències, inclosos els conceptes de recaptació conjunta. A les liquidacions d'expedients de regulació d'ocupació (L10 o L11), l'import de la bonificació inclourà totes les quotes empresarials.

La suma de les bonificacions amb el codi CD19 (EDTCD19) totalitzarà al segment EDTCA60.

En aquestes liquidacions (EDTTT91), l'import per ingressar serà 0 o negatiu (EDTTT92), quan hi hagi compensacions per pagament delegat.

Les bonificacions estipulades en aquests reials decrets  són incompatibles amb qualsevol altra bonificació o reducció per qualsevol concepte, amb l'excepció de les bonificacions per formació teòrica presencial o a distància als contractes de formació (CD10 o CD11).

Les bonificacions concedides amb efectes retroactius no poden presentar-se a través del sistema RED . Cal sol·licitar la devolució de les quotes a la direcció provincial de la Tresoreria General de la Seguretat Social  o bé a la direcció provincial o a local de l'Institut Social de la Marina, tal com s'indica a l'apartat 1.1.3.

Les empreses usuàries del sistema RED beneficiàries de les bonificacions per catàstrofe NO han de presentar els butlletins de cotització (TC1 o TC1/16, si escau) a la direcció provincial de la Tresoreria General de la Seguretat Social o a l'administració pertinent o bé a la direcció provincial o local de l'Institut Social de la Marina, atès que es processaran automàticament a partir de les dades indicades als documents TC2.

Tanmateix, durant el mes de desembre i només de manera provisional, les empreses beneficiàries d'aquestes mesures que enviïn els documents de cotització a través del sistema RED hauran de presentar la relació nominal de treballadors des del sistema RED  sense introduir les claus de bonificació CD19 i també lliurar els butlletins de cotització (documents TC1 o TC1/16, si escau) a la direcció provincial de la Tresoreria General de la Seguretat Social o a l'administració pertinent o bé a la direcció provincial o local de l'Institut Social de la Marina.

Les empreses que hagin rebut les bonificacions, però que ja havien ingressat les quotes, hauran de sol·licitar-ne a la direcció provincial de la Tresoreria General de la Seguretat Social o a l'administració pertinent o bé a la direcció provincial o local de l'Institut Social de la Marina la devolució.

Validacions

  • Només s'admetran les bonificacions amb el codi CD19 als períodes de liquidació iguals o posteriors al mes de novembre de 2002.

    Pel que fa a la presentació de liquidacions de períodes múltiples (per part d'empreses autoritzades a presentacions trimestrals o a liquidacions complementàries amb un període de liquidació que comprèn mesos no inclosos al període objecte de bonificació), s'han de fer liquidacions independents.

    Exemple: Liquidació complementària per endarreriments de conveni del període de juny a desembre En aquest cas, caldrà presentar una liquidació pel període de juny a octubre i una altra pel període de novembre a desembre o bé presentar set liquidacions independents per cada mes.
  • S'admetrà la clau de deducció CD19 a tots els tipus de liquidacions integrats al sistema RED tret de les liquidacions Axx (administracions públiques).
  • Els règims admesos amb aquesta clau de deducció són: Règim General (0111) i Règim Especial dels Treballadors del Mar (0811, 0821, 0812, 0822, 0813, 0823 i 0814).
  • La clau de deducció CD19 és incompatible amb qualsevol altra bonificació o reducció, exceptuant-ne les bonificacions per formació teòrica als contractes de formació. Per tant, es generaran errors si s'introdueix alguna de les claus següents:

    CD06 (reduccions), CD07 (bonificacions), CD12 (bonificació registre canari), CD13 (bonificacions centres especials d'ocupació) i CD16 (bonificació treballadors més grans de 60 anys).
  • Com que les bonificacions es concedeixen a les empreses beneficiàries de les mesures adoptades en relació amb l'accident del vaixell "Prestige", són aplicables a tots els treballadors dels codis de compte de cotització reconeguts. Per això, és obligatori introduir el segment CD19 a tots els treballadors inclosos al codi de compte de cotització.
  • Si hi ha algun error en aquest tipus de bonificació, no es tindrà en compte a l'hora de fer el càlcul i, per tant, caldrà enviar un altre document TC2 que substitueixi el que ja s'ha presentat.
  • La versió actual de WinSuite no incorpora aquest tipus de bonificació i, per tant, fins que no se'n distribueixi una nova versió que inclogui aquest codi de deduccions , apareixeran errors quan es validin fitxers amb la clau CD19.

    No obstant això, heu d'enviar el fitxer tot i els errors, ja que el sistema central sí que admet aquest codi de bonificació i es processarà correctament. La propera versió de WinSuite ja inclourà la clau de deducció CD19.

2.2. Com omplir el TC2/5 i el TC2 (normalitzat i abreujat)

Les empreses que no transmeten els documents de cotització a través del sistema RED han de fer constar les bonificacions per catàstrofe als documents TC2 o TC2/5.

Instruccions per omplir els documents de cotització a la Seguretat Social

Com omplir els models TC2/5  i TC2 normalitzat

Les empreses que no transmeten els documents de cotització a través del sistema RED han de fer constar les bonificacions per catàstrofe als documents TC2 o TC2/5, introduint a la casella "Clau" de l'apartat "Deduccions o compensacions" la clau de deducció "19" (bonificació per catàstrofe) i indicant la data de concessió de la bonificació a "Data".

L'import de les deduccions amb la clau 19 totalitza a la casella "Bonificacions i reduccions a càrrec de l' SPEE" de l'apartat "Suma de compensacions i deduccions".

L'import de les bonificacions es traslladarà a la casella 601 del butlletí de cotització TC1 o TC1/16.

Aquestes bonificacions han de reflectir-se a tots els treballadors inclosos al codi de compte de cotització afectat per les mesures de prohibició de la pesca i el marisqueig adoptades arran de l'accident del vaixell "Prestige".

La clau de deducció 19  és incompatible amb qualsevol altra bonificació o reducció per qualsevol circumstància, amb l'excepció de les bonificacions per formació teòrica als contractes de formació.

Com omplir els models TC2/5  i TC2 abreujat

L'import de les bonificacions per catàstrofe ha d'indicar-se a la casella 601 del butlletí de cotització TC1/16 o TC1.

2.3. Com omplir els butlletins de cotització TC1 i TC1/16

Les empreses beneficiàries de les bonificacions estipulades en aquests reials decrets que no transmetin la relació nominal de treballadors (TC2 o TC2/5) a través del sistema RED tenen l'obligació de presentar els butlletins de cotització (TC1 o TC1/16, si escau) a la direcció provincial de la Tresoreria General de la Seguretat Social o a l'administració pertinent o bé a la direcció provincial o local de l'Institut Social de la Marina, en el termini reglamentari de presentació.

Les empreses que transmetin els documents de cotització a través del sistema RED NO han de presentar aquests documents a la direcció provincial de la Tresoreria General de la Seguretat Social o a l'administració pertinent o bé a la direcció provincial o local de l'Institut Social de la Marina, amb l'excepció del mes de desembre, que sí que s'ha de presentar en aquests organismes.

L'import de les bonificacions amb la clau 19 (bonificació per catàstrofe) ha de constar a la casella 601 del model TC1 o TC1/16.


2.4. Com omplir el butlletí de cotització del  Règim Especial del Mar per Compte Propi (TC1/20)

Els treballadors per compte propi del Règim Especial del Mar que siguin beneficiaris de la bonificació del 100% de totes les quotes perquè la seva activitat està afectada per les mesures de prohibició de la pesca i el marisqueig adoptades per les comunitats autònomes competents o per l'Administració General de l'Estat han de presentar el butlletí de cotització TC1/20 a la direcció provincial de la Tresoreria General de la Seguretat Social o a l'administració pertinent o bé a la direcció provincial o local de l'Institut Social de la Marina, en el termini reglamentari.

L'import d'aquestes bonificacions ha d'especificar-se a la casella "Bonificació/subvenció". La quantitat per ingressar serà  0.

2.5. Com omplir el butlletí de cotització del Règim Especial de Treballadors Autònoms (TC1/15)

Els treballadors del Règim Especial dels Treballadors Autònoms afectats per les mesures estipulades en aquests reials decrets que hagin rebut les bonificacions han de presentar el butlletí de cotització TC1/15 a la direcció provincial de la Tresoreria General de la Seguretat Social o  a l'administració pertinent.

L'import de les bonificacions s'ha de reflectir a la casella "Altres ingressos" amb un signe negatiu i el codi 6. La quantitat per ingressar serà 0.

 
Complementary Content
${loading}