Avís Cookies

Este lloc web utilitza cookies perquè vosté tinga una millor experiència d’usuari. Les cookies no s’utilitzen per a recollir informació de caràcter personal. Per a més informació consulte la nostra política de cookies.

Contenido principal

Altres servicis específics de l'ISM

L'Institut Social de la Marina és una entitat de dret públic, amb personalitat jurídica pròpia, d'àmbit nacional, enquadrat en la Secretaria d'Estat de la Seguretat Social del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social, amb la doble missió d'atendre la protecció i problemàtica social del sector marítim-pesquer, i de gestionar el Règim Especial de la Seguretat Social dels Treballadors del Mar.

El col·lectiu dels treballadors del mar es diferencia dels altres sectors de la producció per les seues condicions d'aïllament, perillositat i mobilitat, que deriven, fonamentalment, de la naturalesa del treball en el mar i de la del propi vaixell, on la vida laboral del treballador transcorre íntegrament durant períodes dilatats de temps, exceptuant la major part de la flota de litoral.

Aïllament: en el vaixell el treballador desenvolupa totes les activitats personals, laborals i socials. El vaixell delimita un espai aïllat i reduït, en el que les persones desconnectades del seu entorn social i aïllades del seu mitjà familiar per períodes de temps prolongats, estan immergides en una convivència imposada, no elegida lliurement, sense horari de treball definit, i subjectes un règim disciplinari durant les vint-i-quatre hores del dia.

Perillositat: durant el període laboral els treballadors estan sotmesos a un alt risc derivat de la permanent exposició als perills del mar i a la duresa de les condicions en la qual es desenvolupa la vida a bord: horaris de treball prolongats, estats de la mar, guàrdies, inclemències del temps, exposicions a sorolls elevats....

Mobilitat: la condició de centre de treball mòbil del vaixell, que varia d'acord amb la seua envergadura i amb les necessitats de l'explotació, exposa a la gent del mar a incessants alteracions dels sincronitzadors biològics pels continus canvis de latitud i longitud (son/vigília i hàbits alimentaris); a trobar en els ports, sobretot en l'estranger, perills o dificultats especials; i en un cas extrem, al risc d'abandonament per qualsevol causa: fi de contracte, malaltia, abandonament del vaixell, naufragi, etc.

Estes contingències i situacions específiques on es pot veure embolicat el treballador del mar determinen que, independentment de la gestió del Règim Especial de la Seguretat Social dels Treballadors del Mar, l'Institut Social de la Marina desplegue una sèrie d'actuacions que garantisquen la protecció dels treballador del mar, i que s'enquadren en les següents àrees:

Sanitat marítima

Té com a finalitat garantir la salut i prestar atenció sanitària als treballadors del mar embarcats, i en l'estranger. La singularitat pròpia del sector determina les diferències que caracteritzen la prestació del servici de Sanitat Marítima, que s'assenta sobre dos pilars bàsics d'actuació: el nivell preventiu i el nivell assistencial.

El nivell preventiu comprèn quatre accions bàsiques: el reconeixement mèdic previ a l'embarcament, la formació sanitària, les campanyes de prevenció i el suport mèdic respecte al control de les condicions higiènico-sanitàries dels vaixells i de les farmacioles.

El reconeixement mèdic previ a l'embarcament mereix especial atenció perquè és obligatori superar-ho per treballar a bord del vaixell.

Estos reconeixements gratuïts els realitza l'Institut Social de la Marina d'acord amb el lloc de treball, periodicitat i continuïtat. Han de garantir que el treballador no patisca cap malaltia susceptible d'agreujar-se en el mar, que l'incapacite per al servici, i que represente un perill per a la salut de la resta de la tripulació. A través de terminals informàtiques, connectades amb un únic Banc de Dades situat en els Servicis Centrals de l'Institut Social de la Marina, s'introdueix la informació dels historials mèdics, que es poden consultar en les unitats assistencials.

La formació sanitària és altra activitat fonamental per al desenvolupament del programa, atès que forma en primers auxilis tots els tripulantes i capacita els oficials responsables sanitaris dels vaixells en la correcta utilització de la farmaciola, i en l'adequat ús de la “Guia sanitària a bord”, instrument imprescindible per realitzar la consulta amb el centre Ràdio-Mèdic de forma clara i eficaç.

El nivell Assistencial es desenvolupa mitjançant les següents unitats operatives:

El Centre Ràdio-Mèdic, que presta un servici assistencial a través de ràdio consulta. Un facultatiu, especialment format en esta matèria i amb un coneixement ampli del món marítim, emet un diagnòstic mèdic en resposta a la consulta realitzada des de qualsevol part del món. Atén consultes durant les 24 hores del dia, tots els dies de l'any, i disposa d'accés directe al Banc de Dades on estan registrats els historials mèdics dels treballadors, disposant així dels antecedents sanitaris per a l'adequada atenció al tripulante que motiva la consulta. La seua labor no finalitza fins que es dóna d'alta el pacient o s'ingressa en un centre hospitalari. En el cas que l'hospital estiga fora del territori nacional es mantindrà el seguiment fins la seua repatriació.

Com centre de possible emergència es troba connectat amb el Centre Nacional de Coordinació de Salvament Marítim de la Societat Estatal de Salvament Marítim, per si en un moment determinat fóra necessari evacuar malalts o accidentats.

Els Vaixells Sanitaris i de Suport Logístic "ESPERANZA DEL MAR" i “JUAN DE LA COSA”, estan dissenyats com vaixells assistencials al voltant d'un hospital, que ocupa una coberta completa des de proa, i amb accés directe a l'heliport, per facilitar el transport de malalts. Equipats amb els últims avanços tècnics, disposen de quiròfan, laboratori, sala d'exploracions Rx, cures intensives, sala d'aïllament i zona per a nàufrags.

El suport sanitari que presten estos dos vaixells - un per la zona marítima corresponent a la costa occidental de l'Àfrica fins aigües de Mauritània i Senegal, i un altre en l'Atlàntic Nord entre les Illes Açores i el Golf de Biscaia- té diferents modalitats d'atenció, sobre la patologia que en cada moment es presente. En este sentit, es poden realitzar consultes mèdiques per ràdio, consultes ambulatòries a bord, desplaçament de l'equip sanitari als vaixells demandants, hospitalitzacions en la clínica a bord i evacuacions sanitàries quan la situació així ho requerisca.

Independentment d'estes activitats sanitàries, els dos vaixells realitzen assistències de suport logístic als vaixells que ho precisen quan estiga afectada la seua seguretat, com a servicis de remolc i subministraments, suport de bussejadors i reparacions d'emergència.

Els centres assistencials en l'estranger, ubicats en els llocs geogràfics de major confluència de les flotes: NOUADHIBOU (Mauritània), DAKAR (Senegal), WALVIS BAY (Namíbia) i el Centre de l'ÍNDIC amb seus temporals en PORT VICTORIA (Illes Seychelles) - MOMBASA (Kenya) - DIEGO SUAREZ (Madagascar), compleixen funcions d'assistència sanitària i social amb professionals i facultatius nacionals.

Servicis Socials

Una vegada produïts, i a punt de culminar en totes les Comunitats Autònomes, els traspassos de les funcions i servicis socials que desentelava l'Institut Social de la Marina, el seu àmbit d'actuació queda delimitat a l'atenció dels treballadors del mar, que en l'acompliment del seu exercici professional es troben apartats del seu mitjà sociofamiliar, mitjançant la contribució al seu desenvolupament personal, amb instruments que pal·lien el seu allunyament de les xarxes culturals, i dels àmbits educatius, formatius, de promoció professional i de participació en la vida política, social i comunitària.

Per tal de complir els objectius socials en el nou marc es treballa en l'actualització dels servicis socials existents i en la definició de noves actuacions, considerant les particulars condicions del sector, especialment, pel que fa a aïllament i a mobilitat.

En esta línia s'han actualitzat els servicis de:

  • Assistència en l'estranger als treballadors del mar en casos d'abandonament per empreses insolvents, per captura, naufragis i altres anàlegs, procedint al seu sosteniment i restitució al seu lloc de residència.
  • Assistència en el territori nacional als treballadors del mar nacionals o estrangers vianants, que com a conseqüència de naufragi, accident o qualsevol altra causa justificada, puguen requerir atencions urgents.

Es continua promocionant la creació de les "Juntes de benestar en port" i es col·labora amb les ja existents. Periòdicament es publiquen "Guies del port" amb informació sobre el port i la ciutat per als treballadors que arriben.

Es treballa en la posada en marxa de nous servicis, entre els que procedeix remarcar el centre de ràdio-assistència social.

Com a complement de l'acció protectora de la Seguretat Social, l'Institut Social de la Marina concedeix prestacions assistencials per atendre les següents situacions específiques del treball en el mar:

  • Pèrdua d'equipatge individual per naufragi o accident de mar.
  • Defunció a bord o desaparició.
  • Trasllat de cadàvers.

Formació

L'Institut Social de la Marina ofereix al treballador del mar les accions formatives necessàries per assegurar el seu nivell de competència, per reforçar l'estabilitat en l'ús i per dotar els vaixells de tripulacions competents. Esta formació s'imparteix segons els Convenis i Normes Internacionals relatius a la seguretat marítima i a la prevenció de la contaminació, com a mitjà eficaç per evitar sinistres marítims i contaminar el mar.

La formació prioritària en la posada al dia dels treballadors se centra en la seguretat de la vida en la mar i la salut laboral en el treball marítim; en la prevenció i la lluita contra la contaminació i el medi ambient marí; en les tecnologies del vaixell, el fred, la climatització, l'electricitat i l'electrònica; en el manteniment del vaixell i màquines; en les tecnologies de la informació i en les titulacions professionals.

La característica assenyalada d'aïllament en el treball marítim obliga a una formació pràctica per a l'adquisició de destresa en activitats, que en altres sectors productius en terra compten amb professionals específics, com la lluita contraincendis.

Els Centres Nacionals de Formació Marítima de Bamio (Direcció Provincial de Villagarcia) i Isla Cristina (Direcció Provincial de Huelva) que disposen de residència d'alumnes i compten amb tecnologies, simuladors, instal·lacions i recursos formatius per atendre la demanda nacional, que per complexitat o necessitat de recursos i instal·lacions, no es pot impartir en les Direccions Provincials.

Tenen una especial projecció els programes formatius i de cooperació tècnica internacional, destacant els que es refereixen a Àfrica i Iberoamèrica en col·laboració amb l'Organització Internacional del Treball i l'Agència Espanyola de Cooperació Internacional.

Desocupació

L'Institut Social de la Marina, una vegada transferides a les Comunitats Autònomes les polítiques actives d'ocupació en el sector marítim, gestiona, en col·laboració amb el Servici Públic d'Ocupació Estatal, les prestacions per desocupació dels treballadors del mar.

En col·laboració amb el Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient gestiona i tramita les ajudes per desocupació biològica o per suspensió de les campanyes de captures de determinades espècies.

Contenido complementario
${loading}