Assistència sanitària per a espanyols d'origen retornats i per als treballadors i pensionistes espanyols d'origen residents a l'exterior desplaçats temporalment a Espanya, i per als familiars dels anteriors que s'estableixin amb ells o els acompanyin.
Els espanyols d'origen retornats i els pensionistes i treballadors per compte d'altri i per compte propi, així com els seus familiars, que no resideixin a la UE/EEE/Suïssa, que es desplacin temporalment a Espanya, tindran dret a l'assistència sanitària, amb càrrec a fons públics, a través del Sistema Nacional de Salut quan, d'acord amb les disposicions de la Seguretat Social espanyola, les de l'Estat de procedència o les normes o els convenis internacionals de Seguretat Social establerts a l'efecte, no tinguessin prevista aquesta cobertura.
Familiars amb dret a assistència sanitària:
-
El cònjuge de les persones indicades o qui hi convisqui amb una relació d'afectivitat anàloga a la conjugal, de manera que constitueixi una parella de fet.
-
Els descendents de les persones indicades o els del seu cònjuge o els de la seva parella de fet, que estiguin a càrrec d'aquelles i siguin menors de 26 anys o més grans de l'edat esmentada amb una discapacitat reconeguda en un grau igual o superior al 65%.
El reconeixement del dret a l'assistència sanitària en tots aquests casos correspon a l'INSS, el qual expedirà el document acreditatiu del dret. Aquest dret es conservarà fins que el beneficiari compleixi els requisits establerts per obtenir-lo d'acord amb les disposicions de Seguretat Social espanyola, les de l'Estat de procedència o les normes o convenis internacionals de Seguretat Social.
Els espanyols d'origen retornats justificaran la seva condició mitjançant la presentació de la baixa consular al país de residència i el certificat d'empadronament en el municipi on hagin fixat la seva residència al nostre país.
Llei 40/2006, de 14 de desembre, de l'Estatut de la ciutadania espanyola en l'exterior i el RD 8/2008, d'11 de gener, pel qual es regula la prestació per raó de necessitat a favor dels espanyols residents a l'exterior i retornats, modificat per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de mecanisme de segona oportunitat, reducció de la càrrega financera i altres mesures d'ordre social.
Assistència sanitària en aplicació de reglaments comunitaris i convenis internacionals:
-
Les persones amb dret a assistència sanitària en aplicació dels reglaments comunitaris de coordinació de sistemes de Seguretat Social o dels convenis bilaterals que incloguin la prestació d'assistència sanitària, tindran accés a l'assistència esmentada, sempre que resideixin en territori espanyol o durant els seus desplaçaments temporals a Espanya, en la forma, l'extensió i les condicions establertes en les disposicions comunitàries o bilaterals indicades.
-
En cap cas no tindran la consideració d'estrangers no registrats ni autoritzats com a residents en Espanya als efectes previstos a l'article 3 ter de la
Llei 16/2003, de 28 de maig, els nacionals dels Estats membres de la Unió Europea, de l'Espai Econòmic Europeu o de Suïssa que es trobin en la situació d'estada inferior a tres mesos regulada a l'article 6 del R.D. 240/2007, de 16 de febrer, sobre entrada, lliure circulació i residència a Espanya de ciutadans dels estats membres de la Unió Europea i d'altres Estats part en l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu.
Assistència sanitària a les persones amb discapacitat:
En relació amb l'assistència sanitària a les persones amb discapacitat, serà aplicable el que disposa la disposició transitòria única del Text Refós de la Llei General de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2013, de 29 de novembre (BOE 3/12).
La competència per al reconeixement del dret a l'assistència sanitària correspon a les CA/IMSERSO.
Règims especials de funcionaris:
-
Les persones que tenen la condició de mutualistes o beneficiàries dels règims especials de la Seguretat Social gestionats per la Mutualitat General de Funcionaris Civils de l'Estat, l'Institut Social de les Forces Armades i la Mutualitat General Judicial mantenen el règim de cobertura obligatòria de la prestació sanitària d'acord amb la normativa especial reguladora de cada Mutualitat que, així mateix, determina el seu respectiu col·lectiu protegit, inclosos els funcionaris que hagin ingressat en qualsevol administració pública després de l'1 de gener del 2011 en cossos que formin part del camp d'aplicació del mutualisme. Aquests funcionaris mantindran la condició de mutualistes quan passin a la situació de pensionistes.
-
El reconeixement i el control de la condició de mutualista o beneficiari correspon a cada mutualitat, d'acord amb la seva normativa específica i la seva respectiva estructura organitzativa.
-
Les mutualitats i l'Institut Nacional de la Seguretat Social o, si escau, l'Institut Social de la Marina, establiran els mecanismes de col·laboració i coordinació necessaris per evitar la duplicitat de drets propis o derivats quan siguin incompatibles, així com per assegurar l'accés al sistema sanitari públic al col·lectiu mutualista que hagi optat per aquesta modalitat d'assistència sanitària.
Estrangers no registrats ni autoritzats com a residents a Espanya:
Els estrangers no registrats ni autoritzats com a residents a Espanya reben assistència sanitària en les modalitats següents:
-
Assistència sanitària d'urgència per una malaltia greu o un accident, independentment de la causa, fins a la situació d'alta mèdica.
-
A partir de l'1-09-2013, els estrangers menors de divuit anys residents a Espanya als quals es refereix l'article 3 ter de la
Llei 16/2003, de 28 de maig, tindran dret a l'assistència sanitària pública pel SNS amb la mateixa extensió reconeguda a les persones que ostenten la condició d'assegurades, i el tipus d'aportació de l'usuari per a les prestacions de la cartera de serveis de l'SNS que l'exigeixin serà el corresponent als assegurats en actiu.
-
A partir de l'1-09-2013, les dones estrangeres embarassades a les quals es refereix l'article 3 ter de la Llei 16/2003, de 28 de maig, tindran dret que l'SNS els proporcioni l'assistència a l'embaràs, part i postpart amb la mateixa extensió reconeguda a les persones que tenen la condició d'assegurades, i el tipus d'aportació de la usuària per a les prestacions de la cartera de serveis de l'SNS que l'exigeixin serà el corresponent als assegurats en actiu.
La competència per al reconeixement del dret a l'assistència sanitària correspon a les CA/Serveis Públics de Salut.
Prestació d'assistència sanitària per a sol·licitants de protecció internacional:
-
Els sol·licitants de protecció internacional la permanència dels quals a Espanya hagi estat autoritzada per aquesta raó rebran, mentre romanguin en aquesta situació, assistència sanitària amb l'extensió prevista en la cartera comuna bàsica de serveis assistencials de l'SNS regulada a l'article 8 bis de la Llei 16/2003, de 28 de maig.
-
Així mateix, es proporcionarà l'atenció necessària, mèdica o d'un altre tipus als sol·licitants de protecció internacional amb necessitats especials.
-
La competència per al reconeixement del dret a l'assistència sanitària correspon a les CA/Serveis Públics de Salut.
Prestació d'assistència sanitària per a víctimes de tràfic d'éssers humans en període de restabliment i reflexió:
-
Les víctimes de tràfic d'éssers humans l'estada temporal de les quals a Espanya hagi estat autoritzada durant el període de restabliment i reflexió rebran, mentre romanguin en aquesta situació, assistència sanitària amb l'extensió prevista en la cartera comuna bàsica de serveis assistencials de l'SNS regulada a l'article 8 bis de la Llei 16/2003, de 28 de maig.
-
Així mateix, es proporcionarà l'atenció necessària, mèdica o d'un altre tipus a les víctimes de tràfic d'éssers humans amb necessitats especials.
-
La competència per al reconeixement del dret a l'assistència sanitària correspon a les CA/Serveis Públics de Salut.
Conveni especial de prestació d'assistència sanitària a persones que no tinguin la condició d'assegurades ni de beneficiàries de l'SNS:
Segons el que disposa l'article 3.5 de la Llei 16/2003, de 28 de maig, podran obtenir la prestació d'assistència sanitària mitjançant el pagament de la corresponent contraprestació o quota derivada de la subscripció d'un conveni especial aquelles persones que, no tenint la condició d'assegurades o beneficiàries, no tinguin accés a un sistema de protecció sanitària pública per qualsevol altre títol.
Aquesta via d'accés a la prestació d'assistència sanitària, regulada al R.D. 576/2013, de 26 de juliol, i desenvolupat per l' Ordre SSI/1475/2014, per la qual s'estableixen els requisits bàsics del conveni especial de prestació d'assistència sanitària a persones que no tinguin la condició d'assegurades ni de beneficiàries de l'SNS, en vigor des de l'1-09-2013, permet a les persones que el subscriguin accedir, mitjançant el pagament d'una contraprestació econòmica, a les prestacions de la cartera comuna bàsica de serveis assistencials de l'SNS regulada a l'article 8 bis de la Llei 16/2003, de 28 de maig, amb les mateixes garanties d'extensió, continuïtat assistencial i cobertura de què es beneficien les persones que tenen la condició d'assegurades o de beneficiàries de l'SNS, en l'àmbit corresponent a l'administració pública amb què es formalitza i sens perjudici del que disposa la disposició addicional primera d'aquest reial decret.
La competència per al reconeixement del dret a l'assistència sanitària a través del Conveni especial correspon a l'Institut Nacional de Gestió Sanitària.