Anar a Contingut
Salt al Menú de navegació
MINISTERIO
DE TRABAJO
E INMIGRACIóN
Seguretat Social
Escut d'Espanya i logotip del Ministeri de Treball i Immigració amb un enllaç a la seva pàgina web. Enllaç en una nova finestra. Accés a la pàgina web de la  Presidència Europea del Ministeri de Treball i Immigració. Enllaç en una altra pàgina web. No garantim que estigui adaptada per a persones discapacitades. Enllaç en una finestra nova.
Informació lingüística

Selecció d'idiomes

Barra de Navegació

àrea:

Treballadors



Vellesa



  • Tenir fets els 65 anys d'edat o els 60 en el supòsits de vellesa per causa d'incapacitat. Aquesta incapacitat ha de ser permanent i total per a la professió habitual i no derivada d'accident laboral o malaltia professional.

  • No tenir dret a cap altra pensió a càrrec dels règims que integren el Sistema de la Seguretat Social, o a sectors laborals pendents d'integració en el Sistema, tret de les pensions de viduïtat de les quals puguin ser beneficiaris.

  • Haver estat afiliat al Règim del Retir Obrer o tenir coberts 1.800 dies de cotització al Règim de l'Assegurança Obligatòria de Vellesa i Invalidesa (SOVI) abans de l'1-1-67.



  • Consisteix en una pensió imprescriptible, vitalícia i de quantia fixa.
  • Si no hi ha concurrència amb altres pensions, l'import és igual a la pensió bàsica més les millores. A partir de l'1.01.2010, aquest import és de 375,70 euros  mensuals.

No es consideren pensions concurrents les prestacions econòmiques reconegudes a l'empara de la Llei 3/2005, de 18 de març, als ciutadans d'origen espanyol desplaçats a l'estranger quan eren menors d'edat, com a conseqüència de la guerra civil, ni les pensions percebudes pels mutilats útils o incapacitats de primer grau a causa de la guerra civil espanyola, independentment de la legislació aplicable, les pensions extraordinàries  derivades d'actes de terrorisme ni el subsidi d'ajuda per tercera persona. 

  • Si hi ha concurrència amb altres pensions, l'import equival a la pensió bàsica més la millora de l'any 1979, és a dir, 1.140 pessetes (6,85 euros) mensuals.

No obstant això, quan la suma de totes les pensions concurrents (ja revalorades i calculades en còmput anual), més la pensió de l'SOVI és inferior a la quantia fixa d'aquesta pensió (calculada en còmput anual), la pensió de la SOVI es revalora en un import igual a la diferència resultant. Aquesta diferència no té caràcter consolidable.

Si hi ha concurrència amb una pensió de viduïtat, la suma de la pensió o pensions de viduïtat i la del SOVI no pot ser superior al doble de la pensió mínima de viduïtat  corresponent a beneficiaris de 65 anys o més vigent en cada moment, en còmput anual. En cas de superar-se el límit indicat, es minorarà la quantia de la pensió SOVI en l'import necessari.

  • S'abonen 14 mensualitats a l'any.


  • Dia següent al del compliment dels 65 anys d'edat, si la sol·licitud s'ha presentat dins els 30 dies immediatament següents a la data de l'esmentat compliment.

  • Des del dia primer del mes següent a la data de sol·licitud, quan aquesta s'ha presentat passat el termini assenyalat.

  • En el supòsit de vellesa per incapacitat (60 anys com a mínim), el dret es fa efectiu des del dia primer del mes següent a aquell en què es presenta la sol·licitud.


Amb l'exercici d'una activitat pública o privada:

La percepció de la pensió és incompatible amb la realització de qualsevol feina o activitat pública o privada, per compte d'altri o pel seu compte, que determini la inclusió del pensionista en un règim de la Seguretat Social.

Amb d'altres pensions del Sistema de la Seguretat Social o alienes a aquest (excepte les pensions de  viduïtat de les que puguin ser beneficiaris):

  • De pensions SOVI entre si:

    Les pensions de l'SOVI són incompatibles entre si. Això no obstant, quan en una mateixa persona concorri el dret a més d'una d'aquestes pensions o quan s'estigui gaudint d'una d'elles i neixi el dret a una altra, es podrà optar per la més favorable.
  • Amb pensions reconegudes d'acord amb la normativa del Règim generalo dels Règims especials:

    Sónincompatibles, excepte amb la pensió de viduïtat del sistema, tot i que els beneficiaris poden exercir el dret d'opció per la pensió més favorable.

    Això no obstant, la percepció de la pensió concedida a l'empara de l'antiga normativa d'accidents de treball, no impedeix l'obtenció de la pensió del SOVI que li pugui correspondre al beneficiari, sigui quina sigui la naturalesa o subjecte causant de la pensió.
  • Amb pensions de treballadors de sectors laborals pendents de la integració prevista a la disposició transitòria vuitena del Text refós de la Llei general de la Seguretat Social, aprovat per RD  legislatiu 1/1994, de 20 de juny:

    Són incompatibles sigui quina sigui la naturalesa o subjecte causant (excepte les pensions de viduïtat d'aquestes entitats substitutòries que han d'integrar-se en el sistema de la Seguretat Social), tot i que els beneficiaris poden exercir el dret d'opció per la pensió més favorable.
  • Amb pensions de classes passives:

    Les pensions del SOVI són incompatibles amb les pensions de classes passives causades per un mateix subjecte amb posterioritat al 2-5-91, data d'entrada en vigor del RD  691/1991, de 12 d'abril, que estableix el còmput recíproc de quotes entre règims de Seguretat Social.

    No obstant això, són compatibles quan alguna de les pensions ha estat causada amb anterioritat a l'establiment del còmput recíproc o per ser un altre el subjecte causant de les pensions, si bé, en aquest cas, la quantia del SOVI es minorarà per concórrer amb una altra pensió pública aliena al Sistema 

    Quan la pensió de classes passives sigui de viduïtat, la pensió del SOVI es reconeixerà en la quantia que pertoqui, tot i tenint en compte que la suma d'ambdues pensions no podrà ser superior al doble de l'import de la pensió mínima de viduïtat per a beneficiaris amb 65 anys o més segons s'estableixi en aquell moment. Si se superés aquest límit, es procedirà a la minoració de la quantia de la pensió del SOVI en l'import necessari per a no excedir el límit assenyalat.

Amb les prestacions econòmiques establertes per la Llei 3/2005, de 18 de març:

Les pensions del SOVI són compatibles amb les prestacions econòmiques de caràcter extraordinari, regulades per la Llei 3/2005, que s'atorguin als ciutadans d'origen espanyol desplaçats, durant llur minoria d'edat, a l'estranger en el període inclòs entre el 18-07-1936 i el 31-12-1939, com a conseqüència de la Guerra Civil espanyola i que van desenvolupar la major part de la seva vida fora del territori nacional.

Aquestes prestacions no tindran, en cap cas, la consideració de prestació concorrent a efectes de determinar la quantia de la pensió del SOVI (|art. 4 Llei 3/2005, de 18 de març).



  • Document Nacional d'Identitat del sol·licitant.

  • Targeta d'Identificació Fiscal del sol·licitant.

  • Si l'interessat és casat: Llibre de Família o certificat de matrimoni.

  • Document Nacional d'Identitat del cònjuge i dels familiars majors de 14 anys, que convisquin amb el sol·licitant i al seu càrrec.


  • Aquesta documentació pot presentar-se a qualsevol dels Centres d'Atenció i Informació de la Seguretat Social.

                              



Menú de navegación:

  1. Treballadors
    1. Afiliació
    2. Cotització/Recaptació de treballadors
    3. Prestacions/Pensions de treballadors
    4. Treballadors de la mar
  2. Pensionistes
  3. Empresaris
  4. Sistema RED
  5. Estadístiques i Informes
  6. La Seguretat Social
  7. Adreces i telèfons
  8. Internacional
  9. Normativa
  10. Formularis / Models
  11. Contractació
  12. Operacions amb béns
  13. Més informació
  14. Tràmits i Gestions