MINISTERIO
DE EMPLEO
Y SEGURIDAD SOCIAL

Seguretat Social

Escut d'Espanya i logotip del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social amb un enllaç a la seva pàgina web. Enllaç en una nova finestra. Logotip de la Seguretat Social amb enllaç a la pàgina d'inici
Informació lingüística

Treballadors

Quantia / Abonament



La quantia de la pensió es calcula aplicant a la base reguladora el percentatge corresponent.

  • Base reguladora: es calcula de la mateixa manera que en el cas de la pensió de viduïtat.
  • Si la defunció ha estat conseqüència d'un accident de treball (AT)o d'una malaltia professional (MP), es concedeix també a cada orfe una indemnització  especial d'una mensualitat de la base reguladora.
  • En els casos d' orfandat absoluta, les prestacions corresponents a l'orfe s'incrementaran en el termes i condicions següents:
    1. Quan a la mort del causant no existeixi beneficiari de la pensió de viduïtat la quantia de la pesnió d'orfandat s'incrementa amb l'import resultant d'aplicar a la base reguladora el 52%.

    2. Quan a la mort del causant existeixi algun beneficiari de la pensió de la viduïtat, la pensió d'orfandat es podrà incrementar, si s'escau, en l'import resultant d'aplicar a la base reguladora el percentatge de pensió de viduïtat que no s'hagués assignat.

    3. Quan el progenitor que sobreviu mori tot sent el beneficiari de la pensió de viduïtat, s'haurà d'incrementar el percentatge de la pensió que l'orfe tingui reconegut i se li sumarà el que s'hagués aplicat per determinar la quantia de la pensió de viduïtat extingida.

    4. En qualsevol dels supòsits previstos als tres paràgrafs anteriors, si existeixen diversos orfes amb dret a pensió, el percentatge d'increment que correspongui es distribuirà a parts iguales entre tots ells.

    5. Els increments regulats als paràgrafs 1 a 4 en cap cas donaran lloc a excedir el límit establert per a les pensions per mort i supervivència. No obstant això, aquests increments seran compatibles amb la prestació temporal de viduïtat i es podran reconèixer mentre se la percebi.

    6. En cas de defunció per AT o MP , la indemnització que es reconegui als orfes absoluts s'incrementarà amb la que hagués correspost al cònjuge o a qui hagi estat cònjuge o parella de fet del finat. Quan concorrin diversos beneficiaris, l'increment es distribuirà a parts iguals entre ells.

    7. Els increments establerts només es podran reconèixer respecte a un sol dels progenitors quan concorrin en un mateix beneficiari pensions causades pel pare i la mare.

En els supòsits de violència de gènere,quan el progenitor supervivent hagi perdut la condició de beneficiari de la pensió de viduïtat, l'orfe tindrà dret als increments previstos per als casos d'orfandat absoluta.

Així mateix, s'assimila a orfe absolut l'orfe d'un sol progenitor conegut.


  • Límit de les prestacions:

    • Si existeixen diversos beneficiaris, la suma de les quanties de totes les pensions per mort i supervivència no podrà excedir el 100% de la base reguladora, excepte per garantir el mínim de pensió vigent en cada moment.

      Aquesta limitació s'aplica a la determinació inicial de les quanties esmentades, però no afecta les revaloracions periòdiques que siguin aplicables a partir d'aleshores.

      A efectes de la limitació del 100% de la base reguladora, les pensions d'orfandat tenen preferència sobre les pensions a favor d'altres familiars.

    • El límit del 100% establert amb caràcter general  es podrà superar en cas que concorrin diverses pensions d'orfandat amb una pensió d'orfandat, quan a aquesta li correspongui el percentatge  del 70%, si bé la suma de les pensions d'orfandat no podrà ser superior, en cap cas, el 48% de la base reguladora que correspongui (70% + 48% = 118%).

      La superació del límit de les pensions de viduïtat i orfandat fins el 118% no només afecta als fets causants posteriors a l'1 de gener de 2008, sinó també als anteriors amb efectes des d'aquesta data.

    • Quan concorrin en un mateix beneficiari pensions causades pel pare i la mare, les pensions originades per cada un dels causants poden assolir fins el 100% de la seva base reguladora respectiva.


  • La pensió s'abona mensualment, amb dos pagaments extraordinaris a l'any, que es fan efectius amb les mensualitats de juny i novembre, llevat de casos d'accident laboral i malaltia professional, en què són prorratejats dins de les dotze mensualitats ordinàries.
  • La pensió, inclòs l'import de la pensió mínima, es revalora a l'inici de cada any, d'acord amb l'Índex de Preus de Consum previst per a l'any en qüestió.
  • Es garanteixen quanties mínimes mensuals per beneficiari. En el cas d'orfandat absoluta, el mínim d'orfandat s'incrementa amb la quantia mínima de la pensió de viduïtat del titular menor de 60 anys sense càrrecs familiars. L'esmentada quantia es distribueix entre el nombre d'orfes, si són més d'un.
  • A partir de l'1-1-03, la pensió es troba exempta de tributació a l'efecte de l'Impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF).
  • La pensió s'abonarà:
    • Si l'orfe és menor de 18 anys, a qui el tingui a càrrec seu, mentre compleixi l'obligació de mantenir-lo i educar-lo, o a qui tingui atribuïda la guarda del menor, si aquest es troba en situació de desemparament constatada per l'entitat pública competent.

      En cap cas s'abonarà la pensió a qui fos condemnat, per sentència ferma, per la comissió d'un delicte dolós d'homicidi en qualsevol de les seves formes o de lesions quan la persona ofesa pel delicte fos el seu cònjuge o excònjuge, o hi estigués o hagués estat lligada per relació anàloga d'afectivitat, fins i tot sense convivència, llevat que hi hagués hagut reconciliació entre els dos.  
    • Si l'orfe és més gran de 18 anys, se li abonarà directament, llevat que hagi estat declarat incapacitat judicialment, cas en què s'abonarà a qui en tingui atribuïda la guarda.


Copyright © Seguridad Social 1995. Tots els drets reservats. Avís legal.

Icona de conformitat amb els estàndards AA Icona de conformitat amb els estàndards HTML 4.0. Icona de conformitat amb els estàndards CSS